ZBOHOM, BEJBY

ZBOHOM, BEJBY

8.0

Stratilo sa štvorročné dievčatko, Amanda. Má so sebou bábiku Mirabelle. Jej matka je pochybná „feťačka“, strýko a teta sa o ňu však boja a sľubujú odmenu. Ak ste ju videli dajte vedieť. Posledný pohyb bol zaznamenaný v slovenských kinách.

Posmievať sa hereckým kvalitám Bena Afflecka (Pearl Harbor, Daredevil, Výplata) patrí v určitých kruhoch tak trochu k bontónu. A nie neprávom, podľa môjho súkromného mienenia. Posmievať sa jeho režisérskym a scenáristickým kvalitám mi však ani nenapadne. Povedať, že Affleck je lepší scenárista a režisér ako herec, by nebolo presné. Je omnoho lepší a to dokonca v rozhodujúcich parametroch.

Affleckova režisérska prvotina pred nami otvára Boston, ktorý je znepokojivo obyčajný, špinavý a bezútešný. Obyčajný život vo veľkej krajine nie je o nič väčší ako inde, skôr naopak. Tlak sociálnej biedy, apatia k životu a drogy patria k životu viac, ako objatie alebo starostlivosť o blízkeho.

Strata malého dievčatka rozvíri hladinu a k frontálnemu nasadeniu polície sa pridávajú aj súkromné snahy o vyriešenie prípadu. Dvojica súkromných detektívov Patrick Kenzie (Casey Affleck) a Angie Gennaro (Michelle Monaghan) vsádza na to, že sa dostane so svojimi otázkami k odpovediam, aké by polícia nikdy nedostala. Ich motivácie vyriešiť prípad sú od začiatku pomerne altruistické a napriek tomu, že Angie sa bojí, čo z toho môže vyliezť, postupne sú stále viac vťahovaní do sveta, ktorý nie je tvorený skautskými sľubmi.

Zbohom, Bejby Zbohom, Bejby Zbohom, Bejby

Nepovažujem za potrebné rozoberať ďalej samotný príbeh, myslím, že stačí pripomenúť autora literárnej predlohy. Je ním Dennis Lehane, okrem iného autor predlohy k Tajomnej rieke (réžia Clint Eastwood). A opäť sa dejiny trochu opakujú, pretože zatiaľ, čo k príbehu o skupinke kamarátov, ktorých navždy zmení tragédia v detstve, chovám istú averziu a spochybňujem hodnotu jeho posolstva, v tomto prípade mám pocit, že ide o ucelenejší príbeh s jasnejšou predstavou o tom, čo povedať. Navyše mi príde ľudskejší a pravdivejší. V mnohom sú si však podobné. Od základnej konštrukcie, cez nemilosrdné odhaľovanie zákutí našej spoločnosti, až po úlohu záveru.

Osou filmu, popri deji, ktorý môže byť vnímaný v pomerne širokej škále - od bežného až po prekvapivý - sú podľa mňa herecké výkony. Najčastejšie spomínaná Amy Ryan nominovaná na Oscara za vedľajšiu ženskú úlohu, je vo svojej zmesi zúfalstva, otupenosti a povrchnosti naozaj presvedčivá, no zďaleka nie je jedinou výraznou postavou snímky. Kus dobrej práce odvádzajú ostrieľaní matadori Ed Harris a Morgan Freeman (bod navyše pre Harrisa) a na úplnom vrchole je u mňa mladý Affleck. Casey (Dannyho trilógia, Zabitie Jasseho Jamesa...) rastie do prvej hereckej triedy, a starší brat by si ho mal veru pre svoje budúce filmy postrážiť a zabookovať pekne dopredu. Kvitujem jeho civilný prejav, kvalitnú prácu s mimikou i celkové držanie úlohy. Patrick Kenzie nie je ani „boy scout“, ani drsné súkromné očko. Rozumel som jeho postave, rozumel som jeho dilemám, a napriek tomu, že mal v popise práce zopár naivne dobrých skutkov, nepôsobil nudne ani figúrkovito. Palec hore pre tohto herca!

Posledné, čo považujem za dôležité spomenúť, je práca scenáristu a režiséra. Keďže Ben Affleck rozširuje rady hercov, úspešne presedlávajúcich aj na iný post vo výrobe filmu (možno sa snažia poistiť pred tým, aby ich tá ktorá odborárska únia neodpísala na pol roka z práce) bude to stručné a pozitívne. Scenár je dobrý, dialógy veľmi dobré. Majú v sebe život, napriek tomu, že ich je skutočne dosť, počúvajú sa (či čítajú) bez problémov. Réžia si okrem vedenia hercov poradila aj s minimom akčných scén, ktorým dokázala dať slušný náboj a ani chvíľu nepodráža príbehu nohy. Na prvotinu veľmi slušná práca. Myslím, že mi nezostane v hlave tak dlho, ako debut Georgea Clooneyho, ale i tak opakujem: všetka česť.

Zbohom, Bejby je zaujímavý kriminálno-dramatický titul, ktorý napriek reálnemu nebezpečenstvu neskĺzne do trápnosti, či patetickosti a viac ako čokoľvek iné mi príde drámou mesta, resp. mestskej štvrti a jej obyvateľov. Skutočne dobré kino.

Gone Baby Gone (USA, 2007, 114 min.)
Réžia: Ben Affleck. Scenár: Ben Affleck, Aaron Stockard. Kamera: John Toll. Hudba: Harry Gregson-Williams. Hrajú: Casey Affleck, Michelle Monaghan, Morgan Freeman, Ed Harris, John Ashton, Amy Ryan.

autor Vladimír Kurek 11.2.2008