Zoznámte sa s jedným z najvplyvnejších diel svetovej kinematografie |
Cárske Rusko na prelome storočí v demokratizačnom procese výrazne zaostávalo za krajinami západnej ...
Cárske Rusko na prelome storočí v demokratizačnom procese výrazne zaostávalo za krajinami západnej Európy. Snaha Mikuláša II. o upevnenie samoderžavia narážala na nedostatočne organizovaný odpor opozície. Silnela aktivita malých radikálnych hnutí. Neskoré zrušenie nevoľníctva, navyše nedôsledne zavedené do praxe, spolu so zlou úrodou bolo príčinou zlej životnej situácie roľníkov. Rozrastajúci sa proletariát sa postupne stával kľúčovou spoločenskou triedou, zatiaľ mu však prináležali iba minimálne práva. Cárske vojská zatiaľ bojovali s Japonskom o vplyv nad severovýchodnou Áziou. Brutálny vojenský zákrok proti pokojnému sprievodu v januári 1905 v St. Peterburgu, známy ako Krvavá nedeľa, odštartoval živelnú revolúciu. Tá sa síce skončila neúspechom, no odhalila krehkosť cárovej samovlády, rozšírila myšlienky liberalizmu i socializmu medzi masy a v istom zmysle pripravila cestu pre Októbrovú revolúciu. Pri príležitosti dvadsiateho výročia revolúcie 1905 Goskino zadalo pätici režisérov úlohu, nakrútiť film o tejto historickej udalosti. Medzi nimi bol aj Sergej Michajlovič Ejzenštejn. Tvorca, ktorý začínal v revolučnom avantgardnom divadle Proletkult. Jeho teoretický i praktický záujem však čoraz väčšmi smeroval k filmu. Ejzenštejn, očarený majstrovskými dielami amerického režiséra D. W. Griffitha, použil filmovú projekciu na scéne Proletkultu a neskôr nakrútil film Štrajk (1924), v ktorom uplatnil svoju teoretickú koncepciu „montáže atrakciónov“. V duchu dialektickej filozofie usiloval o ideologické pôsobenie na diváka, prostredníctvom spájania kontrastných, emocionálne útočných záberov. V Krížniku Poťomkin, filmovej óde na revolučné udalosti roku 1905, doviedol Ejzenštejn túto koncepciu k dokonalosti. Z rozsiahlej pôvodnej verzie scenára Niny Agadžanovej použil režisér iba zlomok, popisujúci vzburu posádky na krížniku Knieža Poťomkin Tauridský z júna 1905. Filmová rekonštrukcia tejto skutočnej udalosti je rozdelená na päť častí, kompozične sa približuje členeniu antickej drámy. Jednotlivé „dejstvá“ nesú názvy, kondenzujúce ich dej. Istou formou aplikovania princípu kontrapunktu sú zvraty, obsiahnuté v každej z piatich častí filmu. Útlak sa mení na vzburu, trúchlenie na protest, pokoj na násilie, očakávanie boja na triumf bez jediného výstrelu. Cieľavedomé stupňovanie emócií si berie za cieľ jediné – vyvolať v divákovi nadšenie z revolúcie. Dôkazom propagandistickej sily filmu Krížnik Poťomkin boli podráždené reakcie západoeurópskych krajín pri jeho uvedení. Nespočetné cenzorské zásahy a zákazy odhalili citlivosť na ideologický náboj Ejzenštejnovho diela aj v priestore mimo Sovietskeho zväzu. Ideologické pôsobenie bolo prvotným motívom jeho ranej filmovej tvorby. Propaganda v jeho podaní však neznamenala prekrúcanie faktov, ale skôr ich emocionálne zafarbovanie. V Poťomkinovi je kľúčové stotožnenie sa diváka s kolektívnym hrdinom, o ktoré sa režisér pokúša sebe vlastnými prostriedkami. Prečítajte si o filme Krížnik Poťomkin viac v našej recenzii z roku 2006 TU |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Polarizácia spoločnosti, občianska vojna a Kolaps. Unikátna filmová simulácia vás
- Netflix, HBO Max, Apple TV+ novinky: Primadonna, The Color Purple, Our Living Worl
- Kolaps je poctou novinárskej práci i mrazivou ukážkou občianskej vojny - píše Mich
- Cyklus Reštaurovaná klasika v Kine Lumiere prinesie Formanov film Prelet nad kukuč
- Filmové štúdio s Petrom Konečným o cenách Slnko v sieti, ale aj slovenskom filme S
- Festival v Cannes je takmer tu. O Zlatú palmu zabojujú nasledujúce filmy
- RTVS si vo svojom vysielaní pripomenie 80. výročie sformulovania Správy Alfréda We
- Boy Kills World: akčná jazda plná irónie
- Štúdio Marvel predstavuje nový trailer k filmu Deadpool a Wolverine
- J. K. Simmons ako sériový vrah, pred ktorým niet (?) úniku vo filme You Can’t Run