Surrealistická prechádza zvláštnym svetom |
Herný dizajnér Éric Chahi sa rád hra na boha. Niežeby som mu v tom chcel brániť, to vôbec nie. Je to len zjavne ...
Herný dizajnér Éric Chahi sa rád hra na boha. Niežeby som mu v tom chcel brániť, to vôbec nie. Je to len zjavne fakt o tejto francúzskej hernej legende. Na druhej strane na to má plné právo a keď už nie na boha, tak aspoň na nejakého menšieho bôžika by sa hrať pokojne mohol už len kvôli tomu, aké parádne hry nám kedysi priniesol. Má toho na konte síce viac, no stačí menovať dve hry – Another World a Heart of Darkness. Po nich si dal na nejakú dobu pauzu a vrátil sa už s tým hraním na boha v titule From Dust od Ubisoftu z roku 2011. Nasledovala ďalšia pauza a teraz je späť s novou hrou. Jeho hry sú unikátne, nápadité a nedajú sa interpretovať len v jednej rovine. Novinka Paper Beast na tom nie je inak. Je tu síce čiastočne spoločná téma s hraním sa na boha ako vo From Dust, no Paper Beast si razí cestu herným svetom. Už len tým, že oproti predchádzajúcim pomerne konvenčným hrám sa sústredí na stále relatívne niche perifériu – virtuálnu realitu. A aby toho nebolo málo, aj na tomto malom VR trhu sa zameriava exkluzívne len na jednu platformu – PSVR. A tam sa zameriava jednak na alegórie, ale tiež na tému big data, ktorú Chahi uchopil naozaj netradičným spôsobom. Dalo by sa takto pokračovať donekonečna, ako si sám v niche vybral ešte viac okrajové prvky. Hra a ani recenzia ale nie je o tom. Alebo možno aj hej, lebo sa hneď takto v úvode dozviete, že ak máte zo všetkých hier najradšej Call of Duty a z netradičných tém aj prvkov máte husiu kožu, toto nie je úplne hra pre vás. Vyžíva sa v tom, že necháva hráča tápať, samého objavovať, ale aj interpretovať veci pred ním. Čakáte, že vám hra vysvetlí, čo je to vlastne pred vami a čo s tým máte robiť? Ste na zlej adrese. Neženie vás vpred nejaký ukazovateľ na mape, za ktorým sa naháňate. Ženie vás vpred vaša zvedavosť, lebo chcete vedieť, čo sa skrýva za červeným závesom. A možno nakoniec ani nevadí, ak sa na jednom divnom mieste za jednej divnej situácie pozeráte na záverečné titulky a neviete, o čom to vlastne celé bolo. Táto hra je o sebe samej, o jej dizajnérovi, no rovnako tiež o vás. Chcete žáner? Dajme tomu, že to je puzzle adventúra z first person perspektívy vo virtuálnej realite, v ktorej sa stanete postavou skúmajúcou podivnú simuláciu. Alebo že by to nebola simulácia? Prípadne by som ju žánrovo možno zaradil aj ako surrealistický simulátor obskurnej fauny a flóry vo svete vytvorenom z papiera a dát. Vyberte si, čo sa vám viac hodí, no ak si tie dve veci spojíte, získate pravdepodobne najlepší obraz o škatuľke, kam hra patrí. K tomu si pripočítajte procedurálne správanie NPC a dokonalý guláš je hotový. |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Stream novinky: Terminal List: Dark Wolf, The Thursday Murder Club, Two Graves, Up
- Čeľuste sa po päťdesiatich rokoch vracajú do kín. Kedysi ich porazil len Pacho, hy
- Snímka Terezy Nvotovej Otec má za sebou prvé zahraničné recenzie. Prví diváci na S
- Slovenský film „Spoveď“ získa študentského Oscara. Uvedie ho 20. ročník Cinematiku
- Začiatok druhej série Peacemakera ukazuje, že opäť dostanete to, čo už poznáte. Kr
- Krehká alpská balada Vermiglio, ocenená na festivale v Benátkach, aj v programe fe
- Zbaľ sa a uteč! Aronofskemu sa podarilo vzkriesiť skanzen filmového oldschoolu, n
- Novodobí Roseovci zmenili herecký ansámbel, posunuli sa v čase, no výbušná téma to
- Strelený piatok 2 vracia do hry Lindsay Lohan a rozšíri rošády o novú generáciu