Quo vadis Cinema?

Mediálna spoločnosť Film Europe Media Company zorganizovala 6. marca celoslovenskú konferenciu kinárov a filmových profesionálov „Quo vadis Cinema?“ v priestoroch štýlovo zrekonštruovaného Art ...

pridal 11.3.2012 o 22:32

Quo vadis Cinema?


Mediálna spoločnosť Film Europe Media Company zorganizovala 6. marca celoslovenskú konferenciu kinárov a filmových profesionálov „Quo vadis Cinema?“ v priestoroch štýlovo zrekonštruovaného Art Hotel Kaštieľa v Tomášove, na ktorej prijalo účasť okolo 150 hostí. Nosnou témou podujatia bola digitalizácia ako súčasť globálnej zmeny nielen kina a kinodistribúcie, ale aj problematika financovania digitalizácie a prežitia jednosálových kín.

Z panelovej diskusie filmových profesionálov a kinárov z celého Slovenska vzišlo jednoznačné stanovisko, že v oblasti digitalizácie kín nastáva kritická situácia. Tridsaťpäť milimetrové filmy budú môcť nedigitalizované kiná premietať maximálne do leta 2012 a bez digitalizácie hrozí zánik týchto kín. Takýmto spôsobom kultúrna verejnosť najmä v regiónoch príde o možnosť často jedinej formy kultúrneho vyžitia a mohla by sa zopakovať situácia z roku 1912, kedy fungovalo iba 13 kín. K 25. februáru 2012 je digitalizovaných iba 12 jednosálových kín, čo predstavuje len 7,6 % z celkového počtu kín. Naviac takýmto spôsobom štát príde o príspevok z daní z distribúcie filmov a z predaja vstupeniek.

V súčasnosti Audiovizuálny fond (AVF) v plnej výške nepokrýva náklady spojené s digitalizáciou. Model financovania digitalizácie kín je postavený na viaczdrojovom financovaní. Kombináciou Audiovizuálneho fondu, finančných zdrojov miest a obcí a zo súkromných zdrojov.

Na konferencii s prednáškami vystúpili viacerí špičkoví odborníci v tejto oblasti. Miroslav Ulman z Audiovizuálneho informačného centra Slovenského filmového ústavu predniesol Súhrnnú správu o aktuálnom stave kín a filmovej distribúcie na Slovensku. „Na rozdiel od Českej republiky sa u nás celé roky do kín neinvestovalo. Druhým problémom je nedostatočná, resp. slabá paspartizácia kín, teda zhodnotenie súčasného stavu kín,“ konštatoval na záver príspevku. Peter Dubecký, riaditeľ Slovenského filmového ústavu v tejto súvislosti povedal: „Bez poznania stavu kín sa nepohneme ďalej. Nebudeme môcť vyvíjať tlak ani na Ministerstvo kultúry, ani na miestne zdroje, aby podporili digitalizáciu kín.“

Martin Šmatlák, riaditeľ Audiovizuálneho fondu vystúpil s príspevkom O možnostiach podpory technologického rozvoja kín na Slovensku. Poukázal na absenciu štatistických ukazovateľov: „Nemáme korektné údaje, v akom stave sa nachádzajú kiná. Audiovizuálny fond tento rok vyčlenil na digitalizáciu zatiaľ 500 000 eur, čo môže stačiť asi pre 17 kín. Zatiaľ však v tomto roku evidujeme len jedinú žiadosť o príspevok na digitalizáciu. Ak sa bude zvyšovať počet žiadostí na digitalizáciu, budeme hľadať riešenie na navýšenie prostriedkov fondu. Ale spoločne musíme hľadať aj financie na miestnej úrovni. Digitalizáciu vnímam ako príležitosť pre kiná. Potrebná je aj zmena dramaturgie kín a aktívna komunikácia s divákmi.“

Viacerí zástupcovia kín reagovali vyjadrením, že nežiadajú AVF o príspevok, pretože ich žiadosti boli zamietnuté na miestnych zastupiteľstvách, ktoré uprednostňujú riešenie komunálnych problémov (ako kanalizácia, oprava ciest, odvoz smetí, atď.)

Petr Vítek, zástupca združenia Pro-DIGI na konferencii vystúpil s komplexnou informáciou o digitalizácii v Čechách – popísal stav ekonomický, legislatívny aj technický. Predstavil viacero riešení na zlepšenie situácie, jedným z nich aj projekt, ktorý by dočasne riešil výrobu 35 mm kópií filmov združením finančných projektov krajín V4 aspoň na ďalšie dva roky, čím by kinári preklenuli čas potrebný na digitalizáciu svojich kín. Ale zároveň dodal: „Prevádzkovateľ kina musí chcieť svoje kino zachrániť.“ Následne popísal, čo získava kino digitalizáciou (napr. flexibilnejšie programovanie, úsporu výdavkov na transport...).

Na konferencii nechýbali ani prezentácie s dostupnými štatistikami zo Slovenska, Čiech a porovnanie s krajinami Európy.

Z diskusie vyústil aj ďalší dôležitý poznatok, že verejnosť nie je v súčasnosti dostatočne informovaná o problematike digitalizácie, jej špecifikách, procese a dôsledkoch, preto je potrebné iniciovať celoslovenskú kampaň na podporu digitalizácie, ktorá by o tejto problematike informovala tak, aby aj predstavitelia miestnych zastupiteľstiev pochopili nevyhnutnosť spolupráce miest a obcí na tomto procese, ktorý je pomocou najmä pre podporu kultúry v regiónoch.

Aktivity Ministerstva kultúry SR prezentovala Nataša Slavíková, generálna riaditeľka sekcie Médií, audiovízie a autorského práva MK SR: „Kroky ministerstva, ktoré viedli k samotnej podpore kín v ich procese digitalizácie vychádzali zo základného predpokladu, že samotná audiovizuálna tvorba sa musí jasne zviditeľniť, aby naplnila svoj základný cieľ, ktorým je jednoznačne nájdenie si cesty k divákovi. Dnes, keď už vo svete, ale v čím ďalej vyššej miere aj v SR je väčšina diel distribuovaná v digitálnej forme, je digitalizácia kín nevyhnutnou podmienkou pre zachovanie prístupu verejnosti k výsledkom audiovizuálnej tvorby.“

„Za posledné roky sa v audiovízií prijalo veľa legislatívnych noviniek, ktoré zlepšujú podporu slovenského filmu na všetkých úrovniach, vytvorenie samostatného podporného programu v rámci Audiovizuálneho fondu je toho dobrým príkladom“, dodala N. Slavíková.

Za organizátora podujatie zhodnotil Ivan Hronec, prezident Film Europe Media Company: „Stretnutie bolo príkladom spolupráce štá





Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$11,0 mil.
02 |
$10,0 mil.
03 |
$9,6 mil.
04 |
$8,9 mil.
05 |
$4,8 mil.
06 |
$4,7 mil.
07 |
$4,5 mil.
08 |
$2,9 mil.
09 |
$2,3 mil.
10 |
$1,8 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.