TURBO

TURBO

7.0

Tento rok je celkom osviežujúce vidieť nové počiny DreamWorks Animation. Žiadne pokračovania, ale sympatická práca s inými časovými obdobiami (pravek v Krúdovcoch) alebo prostrediami (slimáky a preteky v Turbo). Do špičkových diel im chýba akási štipka, ale deti ich budú milovať.

Príbeh Turba je relatívne jednoduchý: slimáčik Teo vždy chcel pretekať a tomuto cieľu podriaďuje svoj životný štýl, záľuby, celú náplň dlhých dní. Hltá dokumenty na starej telke, preteká s rajčiakmi na záhone a najmä verí, že raz bude rýchly. Jeho brat nie je zasnený slimák, ale pragmatický líder, ktorý dáva pozor na ostatných a zmieril sa s monotónnou životnou náplňou. Jedného dňa však Teo zdrhne zo záhradky pred domom a jeho telo sa zmení. V útrobách mu pumpuje nitro z pretekov športiakov a on sa najprv predvedie medzi svojimi, neskôr sa dostane k dvom bratom v tacos biznise. Jeden z nich odhalí veľký potenciál Turba a spolu sa títo dvaja rozhodnú prihlásiť na preteky Indy 500.

Turbo skrýva prekvapivo veľké možnosti a s prvotným protikladom pracuje zaujímavo: ako spojiť ten notoricky najpomalší svet (slimáčikov) s tým úplne najrýchlejším (profesionálne preteky)? Autorom sa núkalo viac možnosti a sám som pri sledovaní tipoval trošku iný vývoj príbehu (napríklad že takých slimákov potúžených benzínom, nitrom či produktmi znečistenia by mohlo byť viac), ale vo výslednej podobe dokáže upútať malých i veľkých divákov a najmä prezentovať to, čo máme na DreamWorks radi: spoľahlivú zábavu pre naše ratolesti a dostatočné množstvo vtipov i narážok pre nás veľkých.

Turbo Turbo

Pritom je dobre vedieť, že Turbo nestráca vo svojej stopáži veľa času: pár milých scén zo záhonu nám ľahko pripomenie staré dobré animáky z roka 1998 (MravecZ, Život chrobáka) a potom už prichádza veľký moment a Teovi koluje pod ulitou modrá zmes. Svet slimáčikov nie je podcenený, čo je dobre v úvode i neskôr, keď dvaja bratia objavia skupinu bláznivých farebných slimákov, čo rovnako túžia po rýchlosti, ale sami k nej používajú skôr triky okolia ako svoje schopnosti.

Turbo však stráca tempo v momente, keď si nájde (dejovo inak užitočnú) dvojičku v podobe bratov v tacos biznise. Aj medzi nimi ľahko rozpoznáte jedného pragmatického a jedného snívajúceho, dobrý strih nám ukáže aj jeden dialóg, ako paralelne bratia ľudskí i slimačí komunikujú a zdieľajú rovnaké idey. Akurát tacos dvojica a ich patálie s biznisom nie sú až také zaujímavé a v druhej tretine nás delia od toho, čo chceme vidieť najviac – a čo autori dokážu prekvapivo dodať.

Preteky Indy 500 s Turbom v štartovacom poli sú skutočne neuveriteľné nielen zo svojej povahy, ale aj štýlom, akým sú točené. Vidieť Turba len dva dni po Rivaloch priamo núka k porovnávaniu – a tu dokáže DreamWorks prekvapivo dodať adrenalínové preteky, ktoré radi používajú nízku kameru, aj zastavia film na sotva pár fps, aby sme si vychutnali detaily. Pri dynamických scénach ako naháňačky, preteky, lietanie či preplesky s vranami a najmä na Indy 500 treba pochváliť aj 3D, ktoré skutočne dodáva spolu s kamerou filmu iný rozmer. Animátori výborne využili malého slimáčika a keď sa chce napríklad na pretekoch dostať pod auto súpera a vidíte túto scénu v 3D, máte pocit, ako by ste boli pod monopostom oponentov tiež. Je to výborný efekt a na veľkom plátne vyniká.

Turbo Turbo

Podarila sa nielen grafická, ale aj zvuková stránka. Soundtrack vhodne mieša orchestrálnu hudbu s narážkami na kopu iných filmov či príbehov o odvahe (We Are the Champions, Eye of the Tiger), mieša aj potrebnú modernú muziku (dodal ju aj Snoop Dogg, čo v origináli jedného slimáka daboval) a v našich kinách znie profesionálny dabing s vhodnými hlasmi. Snoop chýba, inak vládla spokojnosť.

Turbo je celkom vydarený animák a do vyššieho hodnotenia mu chýba málo. Možno viac momentov prekvapenia, trošku rýchlejšie tempo, viac wow efektov a vtipov pre dospelých ako napríklad finále, kde sa slimáci vyparódia bravúrne. Ale s látkou pracuje solídne a je určite jeden z lepších animákov roka. Kráľovstvo lesných strážcov vládne, Ja, zloduch 2 je najvtipnejší, ale Turbo plní najväčší sen.

Turbo (USA, 2013, 96 min.)
Réžia: David Soren

autor Michal Korec 17.10.2013