HARRY POTTER A VÄZEň Z AZKABANU

HARRY POTTER A VÄZEň Z AZKABANU

10

K skutočnému prežívaniu každého fenoménu patrí čakanie. Obdobie medzi stretnutiami s vytúženým svetom napĺňame vlastnými snami, ktoré obohacujú naše zážitky. Harry Potter svojich fanúšikov pravidelne skúša z trpezlivosti. V knižnej podobe sa fanúšikovia dočkali už piateho dielu, do kín práve prichádza tretí.

V závere recenzie na Tajomnú komnatu som varoval pred pokračovaním v doterajšom prístupe filmových tvorcov ku knižnej predlohe. Takmer doslovný prepis knihy na celuloidový pás takmer degradoval film na pohyblivú ilustráciu a la Denný Prorok. Na druhej strane týmto prístupom režisér Columbus mohol vyťažiť úžasné obrázky z bohatej imaginácie pani Rowlingovej a porovnať ich s predstavivosťou každého jedného čitateľa. Najmä v prípade veľkých kulís (Veľká hala, metlobalové ihrisko, Šikmá ulička) išlo skutočne o malebné obrazy. Rozhodujúcim momentom v prestavbe filmovej adaptácie sa však stal počet strán. Príbeh o mladom (už nie malom) čarodejníkovi rastie z dielu na diel a už v Tajomnej komnate bolo jasné, že ďalší vývoj (cca strana knihy/30 sekúnd filmu) je neudržateľný. Je pravdou, že sa začalo uvažovať o rozdelení príbehov na dve časti, ale nakoniec sa rozhodlo v prípade Väzňa z Azkabanu a Ohnivej čaše (jej výroba práve začala) pre škrtanie a zostručnenie dejovej línie.

Harry Potter a väzeň z Azkabanu Harry Potter a väzeň z Azkabanu Harry Potter a väzeň z Azkabanu

Dej popisovať nebudem, veľká časť z vás ho pozná z kníh a tých pár "šťastlivcov", ktorí nie, majú šancu vychutnať si nejaké to prekvapenie a pointu. Na tomto mieste stačí povedať, že trpké leto u nenávidených Dursleyovcov konečne končí :) a Harry Potter nastupuje do tretieho ročníka. Čakajú ho nové dobrodružstvá a silnejúci tieň lorda Voldemorta. Zo strašného väzenia ušiel obávaný Sirius Black a vraj má namierené za Harrym Potterom. A aby to nestačilo, do školy (už tradične) prišiel nový učiteľ ochrany proti čiernej mágii...

Režisérskeho rutinéra a zabávača Columbusa (Sám doma) vystriedal predsa len menej známy Alfonso Cuarón (Mexická jazda) a show mohla začať. Tak ako sa líši tretí diel od predchádzajúcich v knižnej podobe, líši sa aj v podobe filmovej. Z môjho subjektívneho pohľadu je to len a len na prospech veci. Nebudem sa tajiť, že vo mne tento snímok vyvolal odozvu akú si od dôb Nekonečného príbehu nepamätám. V čom tkvie kúzlo? To je práve tá otázka, nie?

Prvý a pravdepodobne rozhodujúci boj sa udial pri písaní scenára. Práve tento diel je onou povestnou kvapkou, kedy sa milý, ale vyslovene detský príbeh mení. Rastie, dospieva. Harry sa stáva sa viac "Tomom Sawyerom" než "Petrom Panom" a z knižných predlôh vieme, že tento posun je trvalý. Zatrpknutý, náladový a nervózny víťaz nad Veď-Viete-Kým vo Fénixovom ráde už nie je dieťaťom s veľkými matkinými očami. Ale späť k scenáru. Autorom filmu sa nielen podarilo dostať na obraz začiatok postupného dospievania hlavných hrdinov, ale najmä nájsť priamu niť v spleti príbehov. Zatiaľ čo Kameň mudrcov a Tajomná komnata boli viac-menej uzavretými príbehmi (pochopiteľne, základy neskorších komplikácii sú už tu logicky zakomponované) práve teraz začína divák získavať pocit, že všetko je súčasťou väčšieho príbehu. Vyznať sa tak v tom, čo preniesť na plátno kín (či už kvôli dramaturgii, ale najmä pre zachovanie dôležitých odkazov pre ďalšie pokračovania) si vyžadovalo veľké umenie. Rozhodujúcu poklonu treba opäť zložiť pani Rowlingovej, ktorej dominantné gestorstvo nad epickou časťou príbehu je už notoricky známe. Pri predaji filmovacích práv si vymohla silné kompetencie, ktoré sa prejavili vo všetkých filmoch. Príbeh sa tak stal nečakane svižný, akčný a menej "rozmáchly", ale naopak presne zacentrovaný. Väčšinu pozornosti na seba priťahuje Potter a ostatní okolo neho cirkulujú v premyslených kružniciach.

To, že Rowlingová odobrila také dôležité zmeny aké sa udiali, signalizuje mnohé. Nielen jej schopnosť sebareflexie (to aké je ťažké vynechávať a strihať z vlastnej tvorby, treba zažiť), ale i určité odhalenie. Ak sa tento trend udrží, tak filmové verzie budú vlastne "odhaľovať" autorkin zámer, pretože budú abstrahovať len tie najdôležitejšie línie. Žiadneho "prezradenia" sa však nemusíme báť, čitatelia už aj tak budú mať danú časť (a možno celú ságu) dávno prečítanú.

To sme sa už dostali k druhej časti našej skladačky. Tou je herecké obsadenie. Toľkokrát spomínaná vynútená zmena v úlohe riaditeľa Dumbledora sa ukázala úplne bezproblémová. Súvisí to i s tým, že (bez nejakého zhadzovania) doterajší priestor pre najsilnejšieho dobrého čarodejníka bol mimoriadne obmedzený: úvodný prejav a záverečné slovo. Jedine, čo sa o takomto Dumbledorovi dalo povedať bolo, že je starý. Súčasná mierne "hipícka" verzia je milá, ale táto postava zatiaľ rozhodne zostáva v tieni ďalších. Podobný princíp, pravda v rôznej miere však platí takmer na všetky postavy. Od tých takmer neviditeľných (školník Filch, Weasleyovci), cez dôležité, ale "zatienené" (Malfoy, Snape, McGonagallová, Neville), až po "zhasínajúce" (Ron). O väčšine hereckého obsadenia možno hovoriť pochvalne, alebo dokonca v superlatívoch (Snape) a nováčikovia v zostave (Oldman, Thewlis) zapadli bezchybne. Hlavnou hviezdou je bez pochýb Harry. Daniel Radcliffe nie je najlepším hercom na pľaci, ale je v prezentácii presný a skutočne dôveryhodný. Statočne mu sekunduje Emma Watsonová, zatiaľ čo Rupert Grint dokazuje, že je asi najslabší herec vo filme a jeho "škleby" nie sú ani veľmi vtipné, a už vôbec nie dôveryhodné.

Tretím kúskom v hľadaní celku je obraz a hudba. Stručne povedané: úchvatné. Hudba Johna Williamsa krásne pláva medzi akoby známymi motívmi (úvod filmu mi veľmi pripomínal kolotočiarský motív z Perinbaby) a pribaľuje nové kúsky. Či už napumpovaný dupot pri prvom lete Zobka, alebo nosný motív "Something wicked this way comes" ponúkajú naozaj lahodné porcie. Presnejšie povedané lahodné porcie, v ktorých je zabalená ta správna porcia nepokoja a obáv.

Kamera Michaela Seresina verná Cuarónovej predstave o väčších celkoch ponúka úplne nový pohľad na Rokfortský zámok. Je pravda, že Veľkej hale i pohyblivým schodom je venovaný iba letmý pohľad a väčšia pozornosť sa venuje exteriérom, ale stojí to za to. Celé prostredie doslova ožíva a získava plasticitu. Nikdy som si neuvedomil ako ďaleko je to k Hagridovi a ako vyzerá "čosi tam za rohom". Od spomínanej kamery je už k samotnému režisérovi len kúsok tak pochváľme aj jeho - je prečo.

V prvom rade je to už spomínaný zmenený uhol pohľadu. Na jednej strane Cuarón dáva prednosť širokým záberom (rozhovor Pottera s Lupinom na moste), na druhej strane ukazuje svet kúziel na malých rafinovaných artefaktoch (balenie kufrov, šoféri Rytierskeho autobusu) a rozhodne sa rád baví (Zúrivá vŕba). Mimoriadne vhodne pracuje s trikmi. Väčšina efektov je skvelých, kraľuje im Hipogrif, ktorý má romantiku rýchlodraka Falca, a estetiku starých zemanovských filmov. Frajeri z ILM odviedli skvelú prácu a s výnimkou odvrátenej strany profesora Lupina, ktorá mi neveľmi sedela, urobili (presne podľa slov režiséra) triky, ktoré slúžia príbehu a nie naopak.

Nedá mi na záver spomenúť ešte jeden rozmer Cuarónovej práce. Popri toľko ospevovanej psychologizácii hlavných hrdinov (to bol asi moment, ktorý rozhodol o jeho angažovaní) režisér zaujal svojou schopnosťou budovať napätie a takmer hororovú atmosféru. Spomeniem len obraz daždivého malého anglického mesta s opustenými preliezkami, a prvý záber na majstra kata. Skutočne pôsobivé. Zároveň mu slúži ku cti, že sa vyhol prvoplánovej lakačke (útek pred Námesačníkom v lese). Jediné, čo by som mu vytkol bolo občas vypočítané prekladanie scén "povinnými" srandičkami  pre detského diváka (gombík).

Suma sumárum, Harry Potter a väzeň z Azkabanu je rozprávka akú som už naozaj dávno nevidel. Po výtvarnej a dramaturgickej stránke vdýchol nový režisér tomuto projektu naozaj mocný dar zábavy a všetkým vám odporúčam vychutnať si ho na čo najväčšom plátne a s kvalitným soundom. Tentokrát vás nečaká žiaden bonus na konci, ale i titulky samotné sú svedkom toho, čo sa stane, keď sa snúbi tvorivá myseľ a dostatok peňazí.

Darebáctvo sa podarilo!

Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (USA/VB, 2004, 140 min.)
Réžia: Alfonso Cuarón. Scenár: Steve Kloves podľa knihy J.K.Rowlingovej. Kamera: Michael Seresin. Hudba: John Williams. Hrajú: Daniel Radcliffe, Emma Watson, Rupert Grint, Gary Oldman, Julie Christie, Alan Rickman, Maggie Smith, Julie Walters, Emma Thompson.

autor Vladimír Kurek 18.6.2004
10
7.7