NEOBYČAJNÝ SVET FILMU BABY BOY |
NEOBYČAJNÝ SVET FILMU BABY BOY |
Neobyčajný pohľad na svet Afroameričanov v centre USA od tvorcu filmov Boyz N' The Hood a Poetic Justice... John Singleton opäť dominuje...
FILM: V rámci filmov a ich žánrov a ich subžánrov sa v americkej kinematografii nachádza špecifická kategória zvaná afroamerický film. Ide o typ filmov, ktorý nehodno podceniť z hľadiska kvality i komerčného úspechu. Svojský pohľad na svet (teda ako svojský ho vnímame akurát my, Európania, resp. všetci, ktorí vo svete týchto ľudí nežijú a ani sa doň nikdy nedostanú) má vždy svojich typických hrdinov - početné rodiny žijúce na periférií alebo mladých gangsterov, ktorí sa snažia prekročiť tieň svojej existencie i dištriktu sídliska. Zároveň ide o typ filmov (väčšinou drámy, no sporadicky sa objavia aj komédie či akčný film), ktoré sa vytvárajú pod ochrannou rukou väčších štúdií za nižšie rozpočty s typickými černošskými predstaviteľmi. Za mizerných 10 až 20 miliónov dokážete natočiť netradičný pokus o nahliadnutie do ich životov a oni sa vám odvďačia niekoľkonásobne vyššou návštevou. O rentabilnosti snímkov niet pochýb a ich kvalitu lemuje nejedna skvelá recenzia renomovaných amerických kritikov. A teraz si predstavte, že jeden z týchto filmov sa dostáva i k nám...
![]() |
![]() |
![]() |
Ako posúdiť taký film? Veď naše kiná by mohli loviť sakramentsky dlho v pamäti a predsa by žiaden úlovok v tomto žánri nenašli. Žiaľ, je to tak. Podobné filmy sa do kín nedostávajú, putujú rovno na video a aj ich zjavenie sa na DVD je skôr otázkou náhody. No Baby Boy sa stal obeťou šťasteny a prichádza k nám. Jeho režisér John Singleton nám kedysi predviedol život na periférii v legendárnom kúsku Boyz N' the Hood, ktorý už v požičovniach nájdete asi len ťažko, no pri starostlivých modlitbách sa určite niekedy zjaví na niektorom kanáli ČT. Takisto jeho ďalší počin Poetic Justice sa len mihol videom. V roku 2000 síce prenikol Singleton i do sveta komercie, aby poodhalil jeho rúško a zarobil ťažké milióny. No o rok na to si už znovu užíva natáčanie vo svete "svojich" a odhaľuje ďalší príbeh.
Tentokrát sa volá jeho hrdina Jody, má približne 20 rokov a zmieta sa v adolescenčných problémoch. Ale nie sú to problémy obyčajných bielych chlapcov, pretože ako vám povie hneď po úvodných titulkoch, mladý černoch je podľa jednej psychologičky stále ako dieťa. Svoju priateľku volá mama, svojich priateľov chlapci a svoj domov kolíska. A v tomto svete sa snaží žiť a prežiť. Má niekoľko detí, no každé z nich má inú mamku a on sa snaží vychádzať dobre so všetkými, podporovať ich a snáď si jednu zvoliť aj za budúcu nevestu. Lenže jeho sebeckosť, nevyzretosť a nepriaznivé okolie mu úlohu na ceste k dospelosti strpčujú (či už ide o nového priateľa jeho mamky, Melvina, nejakú zvodnú krásku v jeho blízkosti alebo trestanca Rodneyho, ktorý v poslednej tretine prinesie do deja len ďalšie problémy a skvelý herecký výkon Snoopy Dogga). Či sa mu podarí dospieť alebo vôbec prežiť, nám zodpovie film samotný...
A nejde na to vôbec zle. John Singleton v tejto dráme nevykresľuje svet svojich afroamerických protagonistov ako špinavé sídlisko kdesi v Brooklyne a tentokrát sa nesnaží bojovať o ich holú existenciu... Baby Boy nám predstavuje špecifický svet černochov, ktorí žijú v moderných domoch ako my, majú prácu, auto, vybavenú domácnosť, no trápia ich rovnaké a predsa veľmi odlišné problémy. Ich špecifická nátura im neraz komplikuje život, no je to ich nátura, ktorá im prihrá i satisfakčné riešenie. A Singleton nám približuje neľahký až existenčný príbeh Baby Boya Jodyho, ktorý sa silou mocou snaží dospieť, no strýčko osud mu celé dve hodiny nedá pokoj a stavia do cesty ďalšie a ďalšie prekážky. Zväčša sú to bariéry osobného charakteru, za ktoré si môže on sám a jeho sebeckosť, ale s postupom deja sa črtá iskierka nádeje, že by sa Jodymu predsa len mohlo podariť začať novú etapu života... Žiaľ, celé bádanie za Jodyho novým životom zhltlo celý film a strávilo ho do úplne iného štádia. Film v podstate nemá hlboký dej, ale slúži viac ako opis nám neobyčajnej spoločnosti v USA a najmä ten prechod mladého černocha z rokov teenagerstva do rokov dospelého života. To je jeden z dôvodov, prečo film stráca body z hodnotenia. Pretože hlbším vykresľovaním stráca jeho samotné tempo a hoci by to mohol byť film unikátny, jeho nulovú dynamiku by akceptovalo len veľmi málo divákov. A tak v riedkej kaši zlomových prvkov a hustej prílohy opisu sa prepracujeme až na koniec filmu... A nebudeme mať vôbec z neho zlý pocit.
Pretože John Singleton je majster na svojom mieste. Hoci scenár filmu nie je bezchybný, réžia sa tomuto štádiu veľmi približuje. Kde sa dá, tam použije rýchlejší strih alebo neváha použiť blýskavý flashback... a kde si vyžaduje dej ďalšiu zastávku, tam nám naservíruje dlhší dialóg troch a viacerých osôb, pričom tá jedna môžeme byť my sami pri odhaľovaní zmyslu pýtajúc sa na odpovede na rozličné otázky. Túto variabilnú a veľmi kvalitnú formu réžie len potvrdzujú herecké výkony, o ktorých si našinec môže myslieť len ťažko niečo zlé, no otázku, či ide skutočne o výkony hercov alebo skôr o prehranie svojho života pred filmovými kamerami, len ťažko zodpovieme. Ale autenticitu im nemôžeme uprieť, rovnako ako emócie, ktoré neraz zapríčinia zmenu deja či žáner filmu...
Miestami sa zahĺbite až príliš hlboko do filmu, ale ide o film kvalitný, tak sa nebojte a skúste si pred začiatkom tipnúť, či sa Baby Boy stane mužom alebo nie. Celý čas vám k tomu film odpoveď nedá, ale budete s ním vcelku spokojní...
![]() |
![]() |
![]() |
DVD: OK, po vychválení réžie v recenzii si určite nenechajte ujsť ani režisérsky komentár Johna Singletona vo filme, pretože aj ten je jedným z dôvodov, prečo je tento film taký kvalitný a potvrdzuje renomovanosť jeho tvorcov. Ak vám nestačí film samotný a komentár, neprehliadnite po skončení filmu sekciu Vystrihnutých a alternatívnych scén. Je ich tu celkovo štrnásť a ich dĺžka je takmer 28 minút. Filmu dávajú čiastočne iný rozmer, vysvetľujú niektoré časti jednoduchého deja iným spôsobom a pomôžu vám odhaliť tajomstvo skrytých resp. neuvedených scén z traileru. Zaujímavý a na vulgárny humor veľmi bohatý je bonus s názvom The Kiki and Boo Show, kde dve neskutočne tlsté černošky vedú až politicky nekorektné, no celkom zábavné dialógy na rôzne témy zo svojho života (pričom sa radi sústredia na ten intímny). Ďalej vás čaká štandardná porcia bonusov ako napr. 14-minútový Film o filme, porovnanie so storyboardami, zábavné prehmaty vo filme, dva videoklipy, 7 televíznych spotov, 5 trailerov (pričom na Baby Boya tu nájdete len jeden a ostatné sú na filmy Blue Streak - Modrý Blesk, Black & White, Brothers a Boyz 'N the Hood. A nechýbajú ani filmografie tvorcov. Kvalita samotného filmu na DVD je dobrá, CLASS formát 1,85 vyhovuje požiadavkám filmu a Dolby Digital 5.1 v 448 kbps kompresii vám bude neustále hladiť subwoofer pri hip-hopových songoch. Záverečná streľba je navyše veľmi dobre namixovaná. Žiaľ, body dolu za titulky k filmu. Z pôvodnej černošskej angličtiny sa do titulkov nedostalo takmer nič, a tak hoci sú titulky urobené logicky a profesionálne, atmosféru filmu nedokážu divákovi, ktorý angličtine úplne nerozumie, priblížiť. Veľká škoda! Pretože niektoré výrazy vo filme sú skutočne určené na zapísanie do pamäte veľkými literami.
Druhý pohľad na film: Po prvé, v USA sa natočí podobných filmov viacero a ich úspech býva skôr zaručený, no vždy je dôležitá miera úspechu. John Singleton je však veľmi dobrý režisér a týmto filmom potvrdzuje, že má ešte v talári niekoľko zaujímavých pohľadov na svet Afroameričanov a Baby Boy posúva žáner ďalej než na štandardnú úroveň černošského filmu. Tento fakt pochopili aj diváci a cez otvárací víkend na konci júna 2001 (keď mal dominovať skôr Spielberg a jeho A.I) sa umiestnil Baby Boy na piatom mieste s $8,6M. To bola veľmi dobrá pozícia, pretože afroamerické filmy sa umiestňujú väčšinou okolo siedmeho miesta. No po prvom víkende už klesal Baby Boy smerom dolu rýchlejšie ako sa čakalo a film s rozpočtom 16 miliónov $ zarobil v kinách 28,75 miliónov $. Iste, video a DVD prinieslo ďalšie milióny, ale žiadny výrazný úspech už film nezaknihoval. A postupne sa dostal i k nám...