SPOLOČENSTVO PRSTEŇA NA PLATINUM EDITION

SPOLOČENSTVO PRSTEŇA NA PLATINUM EDITION

9.0

článok



Tento disk má množstvo úloh. Jedna z nich vás stopercentne presvedčí o skutočnosti, že Spoločenstvo prsteňa je najlepším filmom roku 2001. Váš dojem utvrdí 208-minútová verzia a viac ako 25 hodín bonusov...

Osobne som mal k dispozícii kanadskú verziu platinovej edície, ktorá sa líši len dlhším časom filmu (208 minút versus klasických 200 minút v našom regióne, posun je spôsobený nižším frameratom) a krištalickým zvukovým obohatením v podobe sedemkanálového DTS. Stredoeurópska verzia má však navyše české titulky pri väčšine bonusov (Pozor! Nie pri všetkých.) Celkovo sa však výrazne obe verzie nelíšia, ale to DTS...

Štvordiskové balenie sa nachádza v pevnom brožovanom obale, ktoré ma na zadnej strane jednostranový cover-up s popisom edície. Vnútri balenia je exkluzívne štvordiskové balenie, ktoré postupne rozbaľujete, pričom na ľavej strane sú dva filmové disky a na pravej dva disky bonusové. Vaším skvelým sprievodcom je dvanásťstranový booklet, ktorý okrem iného obsahuje zoznam kapitol filmu vrátane hviezdičkového označenia pre nové (jedna hviezdička) či predĺžené scény (dve hviezdičky). Už letmý pohľad prezradí, že nových scén je šesť plus jedna a predĺžených scén je dvadsať. To je pri celkovom počte scén štyridsaťosem veľmi príjemné zistenie. Dvanásťstranový booklet však obsahuje aj ďalšiu geniálnu pomôcku - grafický rozpis bonusových diskov... V našej hutnej recenzii si popíšeme obsah každého disku filmového i bonusového.

Spoločenstvo prsteňa na Platinum Edition Spoločenstvo prsteňa na Platinum Edition Spoločenstvo prsteňa na Platinum Edition

Disc 1 + Disc 2

Filmové disky sa oplatí popísať naraz, pretože sa na nich nachádza len film samotný (plus nejaký ten skrytý bonus pre vytrvalých a pozorných divákov). Tieto dve média sú pre mnohých jednou z devíz kúpy platinovej edície (a najväčších maniakov poteší aj DTS, teda ak si verziu importovali zo zahraničia). Písať recenziu filmu je prakticky zbytočné, všetci vieme, že ide o príbeh Prsteňa a vytvárania i pádu Spoločenstva. Od Hobitova k Amon Hen sa šíri spleť príbehová, no je obohatená o množstvo nových prvkov. Film je rozdelený pri scénach vo Vododole. Disk musíte vymeniť po vytvorení samotného Spoločenstva vo Vododole. Deviati sa teda dajú dokopy a na obrazovke sa objaví nápis, že ďalšie osudy uvidíte na Disku č. 2. Toto rozdelenie je vlastne jedinou chybičkou celej štvordiskovej edície, no ak chcete umiestniť viac ako trojhodinový film so siedmimi audiostopami na jeden disk, narazíte na kapacitný problém jednostranného média. Dvojstranové sú príliš drahé, a tak sa prakticky nepoužívajú.

Poďme k samotnému filmu a rozšíreným scénam. Zaujímavej úpravy sa dočkal Prológ, v ktorom si Isildur nasadí Prsteň, čím zmizne a na jeho následky ho čaká zrada a smrť. Nasleduje nová scéna, v ktorej Bilbo popisuje rasu hobitov (približne štýlom, aký bol použitý Tolkienom v knihe) a upravené scény úvodného putovania Gandalfa a Froda Krajom (tu je dokonca aj nejaký ten dialóg vypustený úplne) i stretnutia v Bilbovom dome. Aj narodeninová párty sa dočkala čiastočného predĺženia. Scény z Hobitova sú obohatené aj o motív záujmu Bilbovej rodiny o jeho dom... Ďalšiu novú scénu nájdete krátko pred odchodom Froda a Sama z Hobitova (ide o posedenie v krčme spolu s Pipinom a Chichom) a predĺžené je aj putovanie do Hôrky, a to o pasáž s odchodom elfov. Po príchode do Hôrky vás čaká predĺžený útok Nazgulov a útek do Vododolu obohatený o pasáž v močiaroch (kompletne nová scéna). Upravená je aj scéna úteku k Brodu... Vo Vododole nás čaká tiež množstvo zmien - predĺžená scéna s Narsilom i posedenie s Elrondom. (Nasleduje zmena disku.) Nová scéna, pri ktorej kľačí Aragorn pri pomníku Gilraen, je neprehliadnuteľná. Rovnako postrehnete aj pridanú scénu pri odchode z Vododolu. Všetky scény od putovania na juh cez Caradhras, Moriu až po Balinovu hrobku sú predĺžené. Veľké zmeny sú najmä na začiatku prechodu Moriou. Jedny z najväčších zlepšení čakal Lothlórien. Pridaná je scéna na talane, upravené sú scény s Galadriel. Odchod z Lothlórienu je okorenený odovzdaním darov zvyšku Spoločenstva (vrátane Gimliho rozvíjajúceho sa vzťahu s elfami, hoci to by mohlo byť knihe ešte vernejšie). Nové minúty očakávajte aj na Veľkej rieke - dokonca vás čaká aj ďalšia scéna so sledujúcim Smeagolom a brvnom. Finálna bitka prvej časti pri Amon Hene má tiež dlhšiu stopáž a je trošku brutálnejšia. Americká verzia má na konci aj dvadsaťminútové predĺženie titulkov obsahujúce mená oficiálnych fanúšikov (európska je o niečo kratšia).

Nová verzia je teda zaujímavejšia, dlhšia, pôsobivejšia a najmä ešte komplexnejšia. Hoci komplexnosť nás určite čaká v ďalších dvoch dieloch trilógie, platinová edícia pridáva elementy viacvrstvosti do trilógie už teraz.

Samotný film prichádza v širokouhlom formáte 2,35:1, fantasticky čistom digitálnom obraze a zvukových verziách Dolby Digital EX 5.1, DTS ES 6.1 (len v americkej verzii, príp. vyvolených európskych) a so štyrmi audiokomentármi. Všetky z nich sú minimálne na výbornej úrovni. No audiokomentár Petera Jacksona a scenáristov je tým pravým orechovým (a pravdepodobne najlepším audiokomentárom doterajších DVD čias), zatiaľ čo komentár hercov je veľmi živý (a tiež zaujímavý). Štyri audiokomentáre sú fantastické maximum a prinášajú spolu približne 14 hodín bonusov, čo je
veľmi slušné číslo.

Spoločenstvo prsteňa na Platinum Edition Spoločenstvo prsteňa na Platinum Edition Spoločenstvo prsteňa na Platinum Edition

Disc 3

Tento disk má skutočné označenie The Appendices Part 1 (Doplnky resp. Bonusy - časť prvá) a podnázov From Book to Vision. Poníma o prechode z literárnej predlohy k autorskej vízii finálneho filmu. Disk je veľmi inteligentne rozdelený a obsahuje tzv. index alebo register známy aj z kníh, ktorý vám umožní automatický prístup ku ktorémukoľvek dokumentu. Ak ste však leniví a nemáte chuť prezerať si kompletný disk alebo sa mrviť v indexe, máte možnosť spustiť magickú možnosť „Play All", posadiť sa a na tomto disku pozerať cca dva a pol hodiny dokumentov v jednom kuse. Tento postup má však nevýhodu v tom, že nemusíte takto vidieť všetky fotografie z gigantickej galérie, ktorá obsahuje okolo 2 000 fotografií i niektoré interaktívne bonusy ako napr. mapu Stredozeme. Našťastie sú na booklete vyznačené všetky scény v Play All sekcii, takže ak nechcete klikať a vidieť všetko, je najlepším nápadom zvoliť si Play All možnosť a potom si manuálne prezrieť zvyšné bonusy. Na začiatku popisu bonusových diskov by som chcel ešte pripomenúť, že ich formálna kvalita je veľmi vysoká, kompresia výhodná, všetky prichádzajú vo formáte 1,85:1 (iba filmové partie sú v širokouhlejšom 2,35:1) a zvuku Dolby Digital 2.0. Jedine bonusy v rámci zvukovej sekcii na štvrtom disku majú zvukové prevedenie Dolby Digital 5.1 v štedrej kompresii 448 kbps. Všetky bonusy sú sprevádzané filmovou hudbou Howarda Shorea pre vytvorenie správnej atmosféry a vôbec, ale vôbec sa vám nezunujú...

Disk začína úvodom Petra Jacksona, ktorý trvá 78 sekúnd a pozýva vás na púť dokumentárnou Stredozemou. Rovnako vám zdôrazní možnosť Play All i upozornenie na jej určitý nedostatok. Želá vám príjemné putovanie...

Prvý bonus trvá dvadsaťdva a pol minúty a zaoberá sa životom literárneho génia J.R.R. Tolkiena. Bonus je prekladaný dobovými zábermi nie nepodobnými filmovým týždenníkom. Prvé minúty patria vysvetleniu o jeho narodení v Južnej Afrike i presune do Anglicka, o jeho vzdelaní pasívnom i aktívnom (keďže sa stal učiteľom a neskôr profesorom, no najmä lingvistickým špecialistom). Jeho vydavatelia i priatelia rozoberajú jeho povahu, intencie vedúce k napísaniu Hobita i grandióznej trilógie a ovplyvňovania tedajších časov na výslednú podobu knihy (napr. keď do pochodu nacistov hrá hudba z LOTR, dokument sa stáva fantastickým záberom). Vysvetľujú možný alegorický obraz prsteňa, megalomancie 50. rokov a iných možných časových myšlienok vrátane Tolkienovho vytvárania špeciálnych jazykov pre trilógiu Pána prsteňov.

Druhý bonus má názov From Book to Script, je dlhý dvadsať minút a hovorí o tom, ako Peter Jackson behal do štúdií a ponúkal projekt, o tom ako sa z pôvodného distribútora - Miramaxu dostal k New Line Cinema i (dnes už) klasickú epizódu o tom, ako mu v New Line povedali, že prečo by robil len dva filmy, keď knižná trilógia pozostáva predsa z troch dielov. Sú tu aj vyjadrenia hercov i scenáristov o tom, ako finálny scenár vznikal, že každý mal právo do neho zasahovať a upravovať ho. Nechýbajú informácie o viacerých reskriptoch. Hovorí sa aj o geniálnom sedemminútovom prológu o Prsteni a neskôr aj o idey tvorcov vytvoriť z neho personalitu vrátane špecifických vzťahov ku každému charakteru (resp. minimálne k Frodovi, Gandalfovi a Boromirovi). Je tu aj zmienka o príbehu Arwen a Aragorna, ktorí majú vo filme oveľa viac priestoru. V skutočnosti sa prebral jeden z apendixov v treťom dieli Pána prsteňov a previedol do celovečernej a nielen doplnkovej podoby. Spomenie sa aj snaha spojiť charaktery Pipina a Chicha ako nerozlučnú dvojicu, charaktery Gandalfa a Gimliho i snaha vytvoriť scénu posedenia u Elronda čo najkratšiu. Ako hovorí jeden zo scenáristov, presná adaptácia scény by vyústilo do tridsať- až štyridsaťminútovej sekvencie... Mnohí tvorcovia potom chvália genialitu Petera Jacksona ako spoluscenáristu a spoločne sa zhodnú na fakte, že filmový Pán prsteňov nemá byť absolútne vernou adaptáciou, ale má z neho obsahovať nielen pointu, ale celkového ducha.

Zaujímavým bonusom je interaktívny sprievodca po Stredozemi. Ide o mapu s niekoľkými bodmi - skutočnými miestami v príbehu, ktorými na tejto mape putujete a pri každom mieste sa vám ukáže úryvok z filmu. Úryvkov je spolu štrnásť, no nie každý sa vám hneď sprístupní. Bonus možno rozdeliť na dve časti : rozličnú cestu do Vododolu, kam putuje Frodo svojou cestou a Gandalf svojou. Na začiatku majú teda pár spoločných scén, no potom je niekoľko odlišných (Frodo ide pochopiteľne do Hôrky a potom putuje s Aragornom, Gandalf je pre zmenu uväznený v Isengarde). Vo Vododole sa časti bonusu spoja a nasleduje druhá polovica, v ktorej putuje Spoločenstvo kompletne až do svojho rozpadu pri Amon Hen. Celý bonus trvá približne dvadsať minút a zaujme najmä vyznačením ciest putovania po jednotlivých tratiach v Stredozemi.
    
Pre všetkých turistov i geografických fanatikov je určený desaťminútový bonus Nový Zéland ako Stredozem, ktorý vám jednak na mape a jednak v skutočnosti pomocou jednotlivých sekvencií ukáže, kde sa točili určité miesta ako napr. Hobitov (neďaleko malého mestečka Matamata - pôdorys krajiny bol v podstate pripravený, len bolo nutné vydlabať hobitie nory), Amon Sul (komplexný pohľad bol točený v skutočnosti na jednom brale, no vnútorné scény natočili tvorcovia v štúdiu), priesmyk cez rieku Bruinen, na ktorom bojuje Arwen s Prsteňovými prízrakmi (v podstate išlo o to nájsť správnu časť rieky), Vododol (točený síce v regionálnom prírodnom parku Kaitoke, no ten slúžil len ako základ - miesto pre výstavbu celého Vododolu, z ktorého postavili dizajnéri všetko a okolie parku len dotváralo potrebnú atmosféru), Lothlórien (dôležité bolo nájsť príhodný les - a ten bol v Paradise, Glenorchy), rieku Anduin a Amon Hen (pre jeho komplexné vyznenie bol postavený celý pomník - stavba, ale okolie bolo nájdené neďaleko jazier Mavora).
    
Na treťom disku sa nachádzajú ešte dve obrovské sekcie bonusov - Vizualizácia príbehu a Dizajn + Modelovanie Stredozeme. Vizualizácia začína bonusom dlhým trinásť a pol minúty, v ktorom sa divák dozvie, že každý záber filmu bol spracovaný do komiksovej podoby storyboardu a v druhom štádiu bol oživený hlasmi akože hercov - predstaviteľov, a to novozélandskými študentmi. Tretie štádium previzualizácie priviedlo tvorcov k nápadu vybudovať si miniatúrnu kópiu Stredozeme s presnými lokáciami a postavami, aby mohli pomocou minikamery vo veľkosti ženského rúžu (tzv. lipstick kamera) snímať jednotlivé zábery a vedieť presnú potrebu uhlov kamery. Niektoré scény si odohrali prvopisne Jacksonovi pomocníci priamo na pľaci pred samotnými hercami. Veľkú časť času previzualizácie vyplnilo aj prvé renderovanie jednotlivých scén, ktoré prípravu vizualizácie dovŕšilo a umožnilo už tvorcom pracovať na finálnych špeciálnych efektoch.

Nasledujú Prvotné storyboardy. Spoločné majú jedno : sú kombináciou samotných storyboardov a niektorých prerenderovaných scén obohatených o amatérske nahovorenie určitých postáv. Jedným z bonusov v tejto sekcii je stará verzia Prológu (7,5 min), ktorú rozprával samotný Frodo a nie Galadriel. Je obohatený o predstavovanie hlavných rás - elfov, trpaslíkov a ľudí i niektoré scény príbehu prsteňa. Zaujímavé je aplikovanie púte Isildura na Horu osudu a jeho prvé použitie Prsteňa. Čiastočne je zmenený prepad Isildura, strata Prsteňa a prechod z Druhého veku do Tretieho. Druhým bonusom je Boj so stádom Orcov v Lothlóriene (1,5 min), storyboard scény, ktorá sa mala objaviť aj vo filme. V nej ide o naháňačku Orcov a Spoločenstva na rozmedzí Lothlórienu a prechodu hrdinov na útočisko v stromoch. Posledným nepoužitým storyboardom je Naháňačka na mieste Sarn Gebir (1,75 min), ktorá sa netočila kvôli nevhodným prírodným podmienkam. Na plavbe na Anduine zaútočia Orcovia pri Sarn Gebire na Spoločenstvo, a to musí prejsť nebezpečnými vodopádmi pred návratom na pevninu.

Nechýbajú ani dve scény v štýle Prerendovaných storyboardov. Prvá predstavuje predĺženú jazdu Gandalfa do Isengardu za Sarumanom a trvá približne minútu, druhá je temer presnou kópiou finálnej scény na mostíku Khazad-Dum v Morii (trvá cca 2,5 minúty).

Klasickým bonusom sú scény porovnania storyboardu a finálnej scény. LOTR ponúka dve scény z tohto druhu bonusu, Útok nazgulov na Hôrku a finálny prechod Moriou. Obe trvajú približne dve minúty a divák si môže zvoliť ich priame porovnanie, samotný storyboard či samotný film. Tieto tri možnosti sa dajú meniť zmenou uhlu kamery...
Skvelým bonusom z natáčania je Amatérsky test lokácie Bilbovho domu. Trvá šesť a pol minúty a predstavuje dva kusy scén - Bilbovu rozlúčku s Prsteňom a Frodovo nájdenie Prsteňa. Bilba si zahral samotný Peter Jackson a zvyšné úlohy pripadli producentom. Obdivuhodné je Jacksonovo herecké umenie i pokusy o správne uhly kamery.
    
Druhou obrovskou sekciou je Dizajn + Modelovanie Stredozeme. Má niekoľko častí. Prvá má názov Dizajn Stredozeme, trvá monstóznych 41 minút a hovorí o angažovaní majstrovských tvorcov artworkov Alana Lee z Anglicka a Johna Howa zo Švajčiarska (zaujímavé je, že títo špičkoví znalci Tolkiena sa pred natáčaním trilógie nikdy nestretli a zrazu mali niekoľko rokov spolupracovať na vizuálnej verzii projektu). Potrebný boli aj dizajnéri Richard Taylor a Grant Major. Všetci sa zhodujú na fakte, že projekt bol veľmi, veľmi komplexný a nádherný. Potreboval však detailnú prácu architektúry, kostýmov i charakterov, ktoré im venovali v obrovskej miere. Súhlasia aj s tvrdením, že Peter Jackson bol k ich návrhom veľmi kritický, a tak sa niekoľkonásobne snažili, aby jeho predstavy splnili (i v súvislosti s vybranými lokáciami). Nádherná je sekvencia bonusu, v ktorej sedia Lee a Howe neďaleko mestečka Matamata, kde vyrástol Hobitov, a kde tvorili finálne artworky pre film. Dobrá je aj časť dokumentu, v ktorom prichádza Jackson na určené miesto Hobitova a posudzuje ho. Jednoducho napísané, celý vznik Hobitova je pôsobivý a zaujímavý. Nasledujú sekvencie o pracnom vytváraní Hôrky (z pôvodnej vojenskej základne), Isengardu (mal byť gigantický, obsidianový a železný), Vododolu, Lothlórienu (niektoré stromy neboli dostatočne veľké, a tak ich museli postaviť), Morie a iných lokácií. Nielen miesta príbehu, ale aj predmety hlavných hrdinov (palice kúzelníkov, Boromirov roh, Bilbova fajka a samozrejme samotný Prsteň) boli starostlivo vyberané a vytvárané.

Druhá časť má dokonca 43 minút a sústredí sa na Richarda Taylora a jeho Weta Workshop, ktorý pripravil miniatúry, zbrane, predmety, príšery, jednoducho takmer všetko hmotné okrem hercov a filmového štábu. Pracovali pomocou vytvárania modelov postáv i lokácií, pozornosť venovali najmä vodnej príšere pri bráne do Morie, Balrogovi, trolovi v Morii, dôležití však boli aj orcovia a goblini, ktorých museli pripraviť doslova stovky. Nezabudnuteľná bola aj príprava hobitov, najmä ich chodidiel a uší (tie museli pripevniť aj hercom hrajúcich elfov). Najzložitejšou zmenou prešiel podľa slov výrobcov make-upu John Rhys-Davies, ktorý stvárnil Gimliho (štyri a pol hodiny denne). Dokument vám poskytne aj sekvencie o výrobe brnení a zbraní - na tieto účely boli vo Weta Workshope vybudované nové kováčske dielne. Dozviete sa aj pár informácií o výrobe krúžkových brnení a mithrilu (potrebných bolo dvanásť a pol milióna skutočných prsteňov na ich pospájanie do finálnych kusov). Uvidíte, ako boli diferencované jednotlivé meče - Andúril, Žihadlo i Boromirov meč. Osobitná časť je venovaná Legolasovmu luku a elfským mečom i Gimliho sekerám.

Tretia časť je venovaná dizajnu kostýmov. Trvá jedenásť a pol minúty a kostymérka vám prezradí, že na každý charakter bolo potrebných minimálne 40 kópií jedného kusu. Dôležité bolo prispôsobovanie oblečenie jednotlivých rás - napr. hobiti mali pripomínať 18. storočie, no Frodo mal byť špeciálnym džentlmenom medzi všetkými pobratimami. Aragorn mal mať flexibilné stredoveké oblečenie, pretože veľa cestuje. Elfovia mali byť slávnostní a farebnejší (najmä tí vo Vododole), ale Galadriel mala byť výlučne v bielom, čím by sa zdôraznila jej múdrosť a elegancia. Kostymérka zdôrazňuje aj vzťah medzi oblečením elfov a čarodejníkov, ktoré mali mať určité prvky spoločné, napr. voľnosť. Veľmi dôležité a náročne bolo oblečenie pre Gandalfa - malo vyzerať viacúčelovo - akoby to bol jediný kostým, ktorý Gandalf vôbec má. A samozrejme, že významný bol aj výber jeho charakteristického klobúku...

Poslednou časťou je megalomanská Obrazová galéria. Je rozdelená na dve časti - Ľudí Stredozeme a Územia Stredozeme. Mnohé obrazy sú komentované Alanom Lee, Johnom Howom, Christian Riversom, Danielom Falconerom a Jeremy Bennettom. Ľudia a osoby Stredozeme sú rozdelení na niekoľko katégorií - Nepriateľov, ktorí obsahujú Saurona (68 obrázkov), Prsteňové prízraky (106), bežných Orcov (88), Orcov v Morii (66), vodnú príšeru pri vstupe do Morie (71), jaskynného trola (80) a Balroga (54), nasleduje tzv. Posledná aliancia obsahujúca Elendila (18), Gil-Galada (18), Isildura (17), Númenorčanov (41) a Gil-Galadovú armádu (63). Ďalšia kategória sa sústreďuje v celej kráse na posádku Isengardu t.j. Sarumana Bieleho (17) a bojujúcich Uruk-haiov (81). Kategóriou samou o sebe je Bilbo Baggins (23). Zaujímavá je určite kategória Spoločenstva prstena - na čele je pochopiteľne Gandalf Sivý (40), nasleduje Frodo (45), Sam (24), Chicho (18), Pipin (18), Aragorn (26), Legolas (53), Gimli (44) a Boromir (62). Nechýba ani hlavné obyvateľstvo elfských miest - Vododolu s Elrondom (36) a Arwen (9) a Lothlórienu s Galadriel (24) a Celebornom (9).
Územia Stredozeme obsahujú viacero častí - Prológ (23), Kraj (78), Bilbov príbytok (73), Hôrku (51), Isengard (51), Vetristú (18), Trolské húštiny (18), Vododol (181), Moriu (90), Lothlórien (77), Anduin (18) a Amon Hen (27).

Obrazová galéria obsahuje 1924 fotografií, mne osobne trvalo jej prezeranie približne dve hodiny, a to som väčšinu fotiek len preletel a podrobne počúval sprievodné komentáre. V časti o ľuďoch a postavách dominujú storyboardy a fotografie reálií sú v pozadí, v prípade území Stredozeme je situácia opačná - skutočne fotky z natáčania na miestach sú početnejšie.
    
Celkové browsovanie po treťom disku mi zabralo šesť a pol hodiny čistého času.

Spoločenstvo prsteňa na Platinum Edition Spoločenstvo prsteňa na Platinum Edition Spoločenstvo prsteňa na Platinum Edition

Disc 4

Názov disku je každému jasný : The Appendices Part Two (Bonusy, časť druhá). Vízie filmu máme z tretieho disku prebrané, a tak sa môžeme pozrieť na ďalšie dokumenty, tentokrát tie, ktoré sa týkajú natáčania, komponovania hudby a vytvárania dodatočných efektov. Na disku je opäť obsiahnutý index a Play All možnosť. Bez nej však prídete o galériu obrázkov a ďalšie desiatky minút bonusov...
    
Nechýba ani úvodné slovo jedného z tvorcov. Na tomto disku sa ho zhostí na 28 sekúnd Elijah Wood, ktorý vám pripomenie funkciu Play All a zaželá veľa zábavy.
    
Tej si užijete dosť pri bonusoch o filmovaní. Hneď prvý bonus je veľmi, veľmi zaujímavý a živý. Nesie názov Spoločenstvo obsadenia. Celý tridsaťpäťminútový dokument obsahuje veľmi veľa osobných rozhovorov a vyjadrení hercov na adresu svojich kolegov. Postupne sa dozvedáme skryté novinky o Elijah Woodovi, ktorý dokázal vraj všade zaspať, no vždy sa čerstvý prebudiť, o Seanovi Astinovi a jeho zodpovednosti plynúcej z jeho mladej rodiny, o Billy Boydovi a Dominicovi Monaghanovi, entusiastických mladých hercoch, o Viggovi Mortensenovi, ktorý v niektorých bonusoch vyzerá čiastočne namyslene, ale v tomto ukáže svoj krásny charakter plný džentlmenských čŕt a úprimnosti, o Johnovi Rhys-Daviesovi, ktorý sa s úlohou Gimliho nadobro vžil a aplikoval ju aj mimo miest natáčania (napr. na výjazde do reštaurácie), o Orlandovi Bloomovi a jeho snahe stvárniť Legolasa čo najlepšie, o Seanovi Beanovi a jeho priateľstve s Viggom. Nechýba ani Ian McKellen a Ian Holm, dvaja Ianovia, ktorí si často vymieňali herecké skúsenosti a už dnes sú bardami anglického herectva. Christopher Lee sa v tomto bonuse ukáže ako jeden z najväčších fanúšikov J.R.R. Tolkiena, pretože trilógiu číta každý rok aspoň raz, a tak bol jedinečnou voľbou pre Sarumana, ktorej sa fantasticky zhostil. Pánske osadenstvo oživili etudy Liv Tyler a Cate Blanchett. Posledné minúty bonusu sú venované dvojníkom hlavných protagonistov, ktorým bola vzdaná pocta a pri výrobe DVD sa nezabudlo na ich nemalý prínos.

Druhým bonusom v rámci dokumentov o natáčaní je Deň v živote hobita s Elijah Woodom, Seanom Astinom, Billy Boydom a Dominicom Monaghanom. Ich deň začne nádherným výhľadom na východ slnka a čas v maskérni, kde im prilepovali nohy, upravovali uši a vôbec ich podrobili kompletnému make-upu. Nasleduje čas na raňajky prípadne na čítanie scenáru pre určitý deň. Nasledujú ranné rozhovory hobitov, neraz cenzúrované klasickým pípnutím... Polovica filmu je zameraná na príhody z ich natáčania a je celkom zábavná. Druhá časť sa opätovne zaoberá niekoľkými trikmi zmenšovania hobitov v ich pomere k ostatným hercom.

Najväčším dokumentom trvajúcim temer 50 minút sú Kamery v Stredozemi. Tvorcovia si na začiatku zavtipkujú, že ide vytvárajú vlastne najlacnejší film natočený na Novom Zélande. Inak dokument poníma o ťažkostiach natáčania v teréne - napr. v terasovitom teréne Hobitova alebo o Bilbovom príbytku, ktorý bol postavený aj vo veľkosti pre Bilba, aj vo veľkosti pre Gandalfa. Dôležité bolo i natáčanie Bilbovej rozlúčkovej party, intonácie rozhovoru Gandalfa a Sarumana v Isengarde, jednoducho si prejdete s Peterom Jacksonom jednotlivé časti filmu v ich finálnom poradí a objavíte ďalšie ťažkosti natáčania, s ktorými sa tvorcovia stretli. Zaujímavá je časť natáčania s Liv Tyler pri úteku k Brodu, hľadanie príslušných miest s Peterom Jacksonom vo vrchoch, kde hrozilo uviaznutie na jeden alebo viac dní alebo rýchle preškolenie Vigga Mortensena na skúseného šermiara. Vtipné je aj rozprávanie Johna Rhysa-Daviesa o natáčaní odovzdávaní darov (on ako Gimli má dostať tri vlasy Galadriel) alebo spomienky na natáčanie na člnoch. Celkovo možno označiť dokument za dlhý, ale pragmatický.

Prvú časť disku uzatvára galéria produkčných fotografií s počtom 70 kusov.
    
Druhá veľká časť bonusov má prostý názov Vizuálne efekty a je rozdelená na 3 elementy - Veľkosť, Weta Digital a Miniatúry. Veľkosť (inak 15-minútový bonus) je v prípade Pána prsteňov veľmi dôležitým faktorom, pretože rôzne rasy majú diferenciálny vzrast. Klasický problém polovičných hobitov, menších trpaslíkov, vyšších elfov a normálnych ľudí sa riešil všakovakými spôsobmi - herci využili dva triky s kamerou, skladanie záberov s eventuálne zmenenými postavami, dvojníkov, ktorým pripli na tváre masky skutočných hercov či klasické chodúle, v ktorých behali najmä mladí ľudia a zahrali si tak niektorých čudákov v Hôrke. Druhý element sa týka samotného štúdia, v ktorom triky vznikali - Weta Digital (25 minút). Peter Jackson sa rozhodol nevrážať financie iným a zangažoval schopných Novozélanďanov, aby si vytvoril štúdio vlastné. A tak sa postarali o vytvorenie neexistujúcich stavieb, pričom zaujímavá bola najmä ich koncepcia vnútornej sály v Morii. Postaviť stovky stĺpov manuálne by bolo príliš náročné, a tak sa o ich výstavbu postarali počítače. Alebo ako vraví Peter Jackson, jedna z vecí, ktoré ma lákali na Pánovi prsteňov boli monštrá. A tak sa Weta Digital postarala o krakena pri vstupe do Morie (v bonusoch ho nazývajú The Watcher), ktorý mal jednak byť strašnejší ako v knihe a jednak sa mali pohrať trikári s jeho chápadlami, aby bol dynamickejší a zlovestnejší. Zaujímavé bolo aj vytváranie jaskynného trola, ktorý mal svojím spôsobom pripomínať smutné dieťa... Lahôdkou je aj niekoľkokrát spomínaný Balrog, ktorý mal byť komplexne ohnivým elementom - v tele mala prúdiť láva a z papule šľahať oheň. Vo filme nie až taká veľká, no na technické zázemie veľmi náročná, bola scéna pri Brode, v ktorej sa objavia vyvolaní jazdci. Tvorcovia sa museli porátať aj so scénami, ktoré vidí Frodo pri nasadení Prsteňa. Dokument vás presvedčí, že nešlo len o jednoduché použitie filtru ako písali niektorí recenzenti pri premiére filmu. Takisto príde aj na použitie rôznych miniaturizačných pomôcok a digitálnych modelov (napr. pri scéne v Khazad-dume). Nakoniec sa dozviete aj pár informácií o programe, ktorý z niekoľkých digitálnych modelov vytvorí obrovskú armádu, ktorá je individuálna t.j. nie je ovládaná rovnakými algoritmami, ale príslušnými pre každého bojovníka. Posledný element má názov Miniatúry a obsahuje jednak šestnásťminútový dokument Big-atures (Maxi-atúry) a Jackson vám porozpráva o točení gigantických kolosov z miniatúr (napr. Barad-dur). No, miniatúr, tie dosahujú niekoľkometrové rozmery, čo je oproti ostatným filmom veľký rozdiel. Prvým miestom na podobné nakrúcanie bol Vododol, ďalším Lothlórien, ale nechýba ani Orthanc v Isengarde (ten je obzvlášť zaujímavý, pretože samotná miniatúra mala temer šesť metrov), Argonath na Anduine či celý Khazad-Dum. V rámci sekcie miniatúr by ste nemali prehliadnuť ich obrazovú galériu, v ktorej nájdete 36 obrázkov z Orthancu, 63 obrázkov z Vododolu, 36 obrázkov z Morie, 14 obrázkov z Lothlórienu, 14 obrázkov z hobitích továrničiek a 16 záberov z Argonathu. Spolu obsahuje obrazová galéria miniatúr 181 snímkov, väčšina z nich predstavuje postupné budovanie modelu, zvyšná ich finálny výzor.
    
Tretia časť disku je venovaná postprodukcii. Obsahuje jednak trinásťminútový dokument Zhromažďovanie epiky zaoberajúci sa strihom filmu a jeho sprievodcom vám bude strihač John Gilbert. Keďže sa celá trilógia točila naraz, ostalo tvorcom strašne veľa materiálu, z ktorého si mohli vyberať. No materiálu bolo toľko, že strihač i režisér mali problém vybrať to najpodstatnejšie. Aj keď vyselektovali najdôležitejšie úseky, zistili pre zmenu, že niektoré informácie sa opakujú. A tak bolo nutné film prestrihať a vyhodiť ich. Prvotný strih mal navyše viac ako tri a pol hodiny... Takže sa rozhodli držať Frodovho príbehu a vyhodiť z neho všetko, čo tam nepatrilo... Niektoré scény navyše sa tak objavujú na DVD, ostatné už nikto z nás neuvidí.

Inou kapitolou strihu je finálna podoba časti sekvencie u Elronda, v ktorej sa tvorí spoločenstvo. Vďaka DVD bonusu Demonštrácia strihu máte možnosť sledovať šesť kamier, ktoré točili túto scénu i finálny záber. Bonus môžete pozerať naraz v siedmich uhloch kamery alebo v jednom z nich.
    
Štvrtou sekciou je Digitálne stupňovanie. O jeho význame nemožno polemizovať. Už v tretej minúte Prológu vidíte, že bojovníci sú farebnejší a výraznejší ako by normálne vyzerali. Výhoda farebných filtrov zvyšujúca sugescia sa už osvedčila napr. pri Spielbergovom vojnovom príbehu Zachráňte vojaka Ryana či v Scottovej rekonštrukcii Čierny jastrab zostrelený. Ako však vraví Peter Jackson a jeho pomocníci, Pán prsteňov je fantasy príbeh, pri ktorom treba posunúť hranice farebnosti k výrazným odtieňom a zlepšiť tak pocit diváka. V tomto dvanásťminútovom dokumente vám predvedú možnosti „farebnej" technológie.

Piata sekcia je zameraná na zvukovú stránku filmu a obsahuje dva dokumenty. Zvukové stránky Stredozeme trvajú dvanásť a pol minúty, ponímajú jednak o všeobecnej výrobe zvukových efektov a jednak o simulácii efektov pre Watchera, Orcov v Morii (použitý bol napr. diviak), jaskynného trola (pre jeho účely poslúžil tiger), Balroga (jeho zvuky nahrali v špeciálnej kanalizácii), Prsteňové prízraky (ich zvuky nahradil prenikavý ženský krik), a samotného Prsteňa. Posledná tretina je venovaná nahrávaniu dodatočných dialógov.

Druhý dokument má názov Hudba pre Stredozem. Rovnako trvá 12,5 minúty a Peter Jackson k nemu pristúpil veľmi opatrne. Hudba má zvýrazniť dianie, hrať samotný part a špecificky dotvárať atmosféru. V tretej minúte sa dostane k slovu Howard Shore a rozpovie vám, ako pracoval s orchestrom a dával dokopy všetku hudbu resp. ho uvidíte priamo v akcii v miestnosti s muzikantmi. Svoju úlohu vám predstaví aj Roisin Carty, ktorá mala na starosti dialógy a dávala pozor na špecifický prízvuk jednotlivých rás. Pozorne sú rozobrané napr. Chóry v Morii, detské vokály pre rozpad spoločenstva, pieseň Aragorna a Arwen - Aníron (teda o tom, ako si vybrali tvorcovia mnohými nenávidenú Enyu), vokálové skladby v Lothlóriene, odchod Prsteňových prízrakov z Mordoru do Kraja a ich vražedná akcia v Hôrke, „priemyselnú" hudbu pre Isengard, zvádzajúci i hrozivý hlas Prsteňa, skladbu pre zostavenie Spoločenstva vo Vododole, hudbu pre Frodov záverečný myšlienkový pochod na brehu Veľkej rieky a nechýba ani zmienka o príprave hudby pre rozšírenú verziu filmu.

V rámci zvukovej sekcie znovu zopakujem výnimočnosť jej pôsobivosti použitím šesťkanálového Dolby Digital 5.1, nakoľko ostatné bonusy majú zvuk „len" v Dolby Digital 2.0.
    
Záverečná sekcia obsahuje jeden bonus s názvom A cesta pokračuje stále ďalej... Ide o sedemminútový zostrih putovania po premiérach v rôznych mestách sveta (Londýn - 10.12.2001, Los Angeles - 16.12.2001, Wellington - 18.12.2002) a záverečné slova na premiérach či konci natáčania.
    
Celkové browsovanie po štvrtom disku mi trvalo štyri a pol hodiny, oba bonusove Appendices Discs sa tak nedajú zvládnuť za menej ako jedenásť hodín, ak ich teda chcete pozrieť úplne detailne, do poslednej fotografie, videa či komentáru.

VERDIKT: Platinová edícia má pre vás 208-minútovú verziu filmu, štyri fantastické audiokomentáre a ďalšie dva plné disky bonusov obsahujúce 17 dokumentov, galérie s viac ako 2000 obrázkami atď. Celková práca s filmom a bonusmi vás vyjde takmer na 30 hodín (bonusové disky - minimálne 11 hodín, 4 audiokomentáre - 14 hodín + samotný film a ďalšie browsovanie diskami). Ako by som to najstručnejšie napísal - NEJDE LEN O NAJLEPŠIE DVD ROKU, ALE ZATIAĽ O NAJLEPŠIE DVD VŠETKÝCH ČIAS!!! Mať ho vo vlastnej zbierke sa rovná pýche a hrdosti fanúšika jednej z najlepších filmových epoch v histórii.

HODNOTENIE: Ak sme dali napr. dvojdisku LOTR - FOTR 100%, tak táto 4DVD edícia musí dostať cca 250%.

 

 


autor Michal Korec 2.1.2003
Kinema
9.0
Diváci
9.8
Ohodnotiť

Žner: Fantasy/Dobrodružný
Minutáž˝: 178 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2001
Homepage www

Premiéra:
Premiéra SK:
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
9.8
Ohodnotiť

Žáner: Fantasy/Dobrodružný
Minutáż˝: 178 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2001
Homepage www

Premiéra:
Premiéra SK:
0 z 10
0 z 10
FILMOVÉ PREMIÉRY
NAJČÍTANEŠIE
|SMRŠŤ
0
hodnotenie 5/10
|GODZILLA A KONG: NOVÁ RÍŠA
1
hodnotenie 5/10
|ZÓNA ZÁUJMU
0
hodnotenie 8/10
|OPIČÍ ČLOVEK
0
hodnotenie 7/10
|PRIŠLA V NOCI
0
hodnotenie 7/10
|ROZTÁPANIE
0
hodnotenie 8/10
|VYSVETLENIE NA VŠETKO
1
hodnotenie 7/10
|KUNG FU PANDA 4
1
hodnotenie 6/10
|SAMOTA
0
hodnotenie 7/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$80,0 mil.
02 |
$16,0 mil.
03 |
$11,0 mil.
04 |
$10,0 mil.
05 |
$3,3 mil.
06 |
$2,4 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$1,9 mil.
09 |
$1,5 mil.
10 |
$1,4 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.