FALLOUT

FALLOUT

9.0

VOD recenzia

Ak ste svedkom atómového výbuchu, mali by ste sa držať pravidla svojho palca. Vystrite ruku a na nej palec smerom k atómového hríbu. Ak je výbuch menší ako váš palec, mali by ste byť v bezpečnej vzdialenosti. Ak je väčší, mali by ste rýchlo utekať. Aj keď je otázne, či vám to vôbec pomôže. No a v postapokalyptickom svete seriálového hitu Fallout bol ten hríb naozaj obrovský. Navyše ich bolo veľa.

Adaptácia známych videoherných sérií nie sú ničím novým, akurát sa v posledných rokoch začína ukazovať, že seriálová podoba im svedčí oveľa viac ako filmová. Predviedol to napríklad The Last of Us na HBO a teraz to ešte podčiarkol práve Fallout od Amazonu. Seriál zastrešujú Jonathan Nolan a Lisa Joy, pričom Nolan sám zrežíroval aj jeho prvé tri epizódy. Po príbehovej stránke sú pod seriálom podpísaní Geneva Robertson-Dworet a Graham Wagner. Pre Robertson-Dworet je Fallout veľkým míľnikom, aj keď nie prvým kontaktom s hrami (pracovala na Tomb Raider filme). Wagner je o niečo skúsenejší a zúročil tu svoje komediálne skúsenosti zo seriálov ako Silicon Valley alebo The Office.

Séria Fallout je o bezútešnom postapokalyptickom svete, kde dve storočia po nukleárnom holokauste vychádzajú ľudia z krytov, pričom na povrchu nachádzajú bujnejúcu spoločnosť. Akurát v nej teda nebujnie to, čo si pod spoločnosťou predstavujeme. Rôzne frakcie sa medzi sebou tlčú v bitke o kontrolu nad tým, čo zo zemského povrchu zostalo. Je to pestrý kolorit rôznych izmov, do ktorého prichádza postava reprezentujúca akúsi nepopísanú dosku. V hrách to dáva zmysel, keďže tú postavu si tvoria sami a ďalej ju formujú svojimi rozhodnutiami. Dobre to ale vyriešil aj seriál.

Hlavnou hrdinkou je mladá Lucy (Ella Purnell), ktorá celý svoj doterajší život prežila práve v takomto kryte. Jej kryt Vault 33 je vystavaný na ideáloch amerického sna ako vystrihnutého z 50. rokov. táto idylka však nemá dlhé trvanie a Lucy sa veľmi skoro stretáva s realitou mimo svojho bunkra. Šok a strata, ktoré ju postretnú, ju prinútia nabrať odvahu a vydať sa von do nehostinného sveta.

V tomto príbeh seriálu jasne vychádza z príbehov hier, ale ďalej si už ide svojou vlastnou cestou. Aj keď teda väčšinou pekne zapadá do kánonu hernej série a dalo by sa povedať, že je z veľkej časti súčasťou rovnakého sveta ako aj hry. Akurát niektoré veci, ktoré boli v hrách len naznačené, sú tu povedané doslova.

Fallout

Lucy na povrchu stretáva kopu rôznych postavičiek, ktoré nabúravajú jej naivnú predstavu o svete a pravidlách. Seriál tak buduje kontrast medzi nevinnou postavou vo svete, kde sa ľudia žerú navzájom. Občas aj doslova. A to je tá nepopísaná doska v seriálovej podobe. Akurát kým v hrách si hráči postavy formujú sami, tu je Lucy formovaná tam, ako jej predstava vždy narazí na realitu sveta okolo nej.

Nie každý je však vyslovene negatívnou postavou a Lucy spoznáva mladého Maxima z Bratstva ocele, jednej z postapokalyptických frakcií. Maximus (Aaron Moten) má tiež svoje ideály a nečakaná príležitosť mu dá do rúk možnosť ich dosiahnuť. Akurát teda musí voliť medzi svedomím a dosiahnutím toho, o čom sníva. Lucy a Maximus musia spojiť sily a obligátne musí preskočiť aj iskra. Ak sa však bojíte nejakej romantiky, nebojte sa. Fallout je o všetkom možnom, ale rozhodne nie o romantike.

No a trojicu hlavných postáv uzatvára Ghoul v podaní Waltona Gogginsa, ktorý tu ide jednu zo svojich tradičných rovín, čo je možno trochu škoda. Hra síce zmutovaného pištoľníka inšpirovaného divokým západom, ale máte dojem, že toto ste už od neho videli. Akurát tá maska je tu navyše, ale zase vyzerá veľmi dobre a len s minimom CGI pekne stavia na praktických efektoch. Ghoul je archetypálnou postavou, ale postupne odhaľujete aj jeho motivácie, ktoré seriál postupne objavujete formou flashbackov, ktoré dej vracajú do éry pred výbuch.

Fallout

Bohatá história tohto sveta z hier je tu len naznačená. Je to história mocenských vojen, ktoré divákovi ukazujú, aké by to asi bolo, keby Studená vojna nebola až taká studená. A to celé doplnené o chamtivé korporácie porciujúce si svet. Goggins bez masky je vašim sprievodcom predvojnovým svetom, kedy spolu s ním pomaly odhaľujete, čo vlastne viedlo k tomu, že časť ľudí zmutovala, časť sa skryla v krytoch a o čo vlastne v týchto krytoch ide.

Leitomotívom Falloutu je, že každý sa snaží zachrániť svet, akurát sa nevedia dohodnúť na tom, akou formou. Netýka sa to len rôznych postapokalyptických frakcií. Koniec koncov seriál ich ponúka asi len tri alebo štyri. Týka sa to aj éry pred výbuchom, akurát tiež nie je jasné, čo vlastne tá „záchrana“ sveta znamená. Takáto ambivalencia tém a motivácií tu krásne zapadne a zároveň predstavuje aj istú rovinu spoločenskej satiry.

Humor seriálovému Falloutu tiež nie je cudzí. V prvých epizódach je jeho zdrojom najmä naivita Lucy vychovanej v zdanlivo bezpečnom prostredí Vaultu v kontraste s drsným svetom navôkol. Neskôr sa ale pridajú aj iné situácie a hlavne množstvo epizódnych postavičiek, kde si napríklad hneď dve zahral britský komik Matt Berry. Uvidíte však viacero známych komediálnych tvárí v úlohách, ktoré nebudú veľké, ale zato dosť pobavia. Mihnú sa tu Chris Parnell alebo Fred Armisen, drobnú roličku tu má dokonca Erik Estrada.

Fallout

Drsný svet Falloutu si žiada aj drsné zobrazenie a tu občas naozaj platí, že seriál nie je pre citlivé povahy. Vnútornosti, prestrelené hlavy, odrezané hlavy, rozlámané nohy a čo ja viem čo všetko ešte tu je na programe prakticky v každej epizóde. Opäť tvorcovia viac vsadili na praktické efekty a je to badať. Niekedy to možno pôsobí trochu samoúčelne, ale k seriálu sa to hodí. Navyše si nemyslite, že to je nejaká veľká akčná jazda. Je tu 8 epizód s dĺžkou od 45 do 74 minút, ale väčšie akčné sekvencie sú len v prvých dvoch a v poslednej. Pomedzi to nechávajú scenáristi vyniknúť postavy a dokonca pripravili aj nejaké tie nečakané zvraty. Príjemným prekvapením je, že sú naozaj nečakané a neviete ich predvídať 3 epizódy popredu.

Seriálový Fallout, podobne ako The Last of Us minulý rok, nevsádza len na to, že seriál bude pozerať len nové publikum. Nepoznáte hry, prípadne vás vôbec nezaujímajú? Aj tak si dokážete seriál náramne užiť a nič vám nebude chýbať. Ak ste ale fanúšikmi Falloutu už roky, dostanete navyše niekoľko easter eggov a na záver aj teaser toho, čo nás čaká v už potvrdenej druhej sérii. A taktiež vo vás môže seriál vzbudiť neutíchajúcu chuť si niektorý Fallout zahrať a opäť vyliezť z Vaultu.

Parádna retrofuturistická estetika skvele ladí s témou aj zasadením seriálu a je jedným z ďalších mnohých dôvodov, prečo si seriál zamilujete. Jonathan Nolan nepriniesol len jednu z najlepších herných adaptácií vôbec, ale celkovo kvalitný seriál, ktorý by ste si nemali nechať ujsť. Negatíva tu však sú tiež. Licencovaná hudba funguje výborne, ale Ramin Djawadi, inak vždy veľmi kvalitný, sa tu veľmi nepredviedol. Taktiež po dopozeraní zostanú nejaké nevysvetlené príbehové diery, ktoré by si žiadali, aby ich scenáristi v príbehu vyplnili, no sú to len vedľajšie línie, na ktoré sa možno dostane v budúcnosti. To sú veci, ktoré seriálu radi odpustíte, keďže si ho naozaj užijete.

Fallout (USA, 2024)
Réžia: Jonathan Nolan, Clare Kilner, Frederick E.O. Toye, Daniel Gray Longino, Wayne Yip. Hrajú: Ella Purnell, Aaron Moten, Walton Goggins, Moises Arias, Leslie Uggams, Zach Cherry, Dave Register, Annabel O'Hagan

autor Matúš Štrba 30.4.2024
9.0
FALLOUT