UFO ŠVÉDSKO

UFO ŠVÉDSKO

7.0

Jedným zo škandinávskych titulov z našich kín za ostatné mesiace je dobrodružná sci-fi dráma s rodinným fundamentom, no nie príliš vábnym názvom. Dokonca by sa dalo povedať, že názov UFO Švédsko znie skôr odstrašujúco. Jednoducho forma prototypu béčkovej kinematografie či pseudo-artového diela, kde bude škrípať azda všetko, čo sa dokáže obtrieť o iný objekt, napríklad neidentifikovaný a k tomu ešte aj lietajúci.

Názov snímky vychádza priamo z rovnomennej organizácie, ktorá sa v malom švédskom meste venuje, už asi tušíte, skúmaniu nevysvetliteľných javov. Skupina počítačových nerdov, čudákov a paravedcov sa rozrastá o mladú rebelantku Denise. V útlom veku jej bez vysvetlenia zmizol otec, ktorému boli záhady a javy na hranici vedy a fantázie denným chlebom. V područí pestúnskej rodiny a nepochopenia okolia je Denise aj po rokoch stále odhodlaná dokázať, že za náhlym zmiznutím otčima môže práve UFO alebo iný záhadný jav. Združeniu stojí v ceste nielen členka švédskej meteorologickej spoločnosti (vo filme ako ŠHMÚ, hehe) a polícia, ale aj neveriacky postoj okolia.

Hoci už máme nejaký ten rok načatú tretiu dekádu 21.storočia, film UFO Švédsko je príbehovo zasadený v uplynulom storočí. Tomu zodpovedá nielen vizuál, ale napríklad aj hudobná zložka. Skvelé využitie skladby Forever Young síce mohlo byť prítomné aj na viacerých miestach a defacto rámcovať príbeh, ale zasadenie hitu od Alphaville je vhodné, milé a poteší srdciarov vyhradených na osemdesiate a deväťdesiate roky.

Nastolený zvláštny dojem z názvu snímky a v podstate aj jej popisu rozbíja režisér Victor Danell už od úvodu. Mladú hrdinku predstavuje v outsiderskej pozícii, ale so správne okorenenou cieľavedomosťou. Postupne priam detektívnym spôsobom rozmotáva aj vďaka členom organizácie UFO Sweden záhadnú pavučinu meteorologických javov, ktoré jej na jednej strane dávajú za pravdu, na druhej stavajú do cesty prekážky a nové výzvy. Esenciou filmu je dilema vytýčenia hranice medzi vierou a vedeckým dokazovaním, na čo tvorca viackrát poukazuje buď priamo niektorými postavami alebo náznakmi v napätých scénach.

UFO Švédsko

Vo vedeckej či osobnej rovine je film zaujímavým doplnením podobných tematických rámcov zo známejších snímok, akými sú napríklad Interstellar alebo Kontakt. Nejde o násilné vykrádanie, skôr o príjemný severský úsmev smerom k Nolanovi či Zemeckisovi. Distribútor dokonca proklamuje inklináciu k Spielbergovmu E.T. – Mimozemšťan, čo dozaista sedí.

Film má smelý retro nádych s puncom zvedavosti, dramatickými sekvenciami, občasným výskytom hybnej akcie a hlavne neustále prítomný rodinný charakter. Ten sa neupriamuje len na vzťah otec-dcéra, ale aj na novoobjavenú „rodinu“ rovnako zapálených fanatikov pre vec, ktorou od detstva žije aj Denise.

UFO Švédsko

Bohužiaľ sa nájdu aj veci, ktoré nepôsobia tak vábne, ba dokonca mierne kazia celkom dobrý dojem. Trecie plochy medzi hrdinskou skupinou a ich náprotivkami sú nedostatočne vysvetlené alebo sú skrátka veľmi povrchné či fádne. Zišlo by sa aj prepracovanejšie napojenie niektorých postáv na príbehový rámec, trebárs niektorých členov organizácie UFO Sweden.

Alebo naopak menej okato poukazovať na tých, ktorí v druhej polovici filmu zohrávajú dôležité úlohy pri dejových zvratoch. Taktiež vykreslenie hlavnej hrdinky v kontexte bádania je miestami veľmi priamočiare a polopatistické (aj keď stále pútavé a opradené záhadou), čo síce ženie príbeh dopredu solídnym tempom a divák sa nenudí, no v konečnom dôsledku ide o kreatívne zľahčovanie a plávanie na povrchu vlastného potenciálu. Mladá Inez Dahl Torhaug však vkusne ťahá film z pozície hlavnej postavy a kolorit ostatných hercov má tiež svoje svetlé momenty.

UFO Švédsko

UFO Švédsko je aj napriek miernym nedostatkom príjemným filmovým zážitkom. Dokáže dojať, zabaviť a miestami aj prekvapiť, napriek tomu, že pozitíva sprevádzajú aj protipóly. Škandinávska kinematografia je tak obohatená aj o filmovú tému, ktorá nie je pre filmovú tvorbu tohto regiónu zrovna vývozným artiklom. Tvorcovia sa však pekne pohrali ako s vizuálnou formou, tak aj výsledným posolstvom príbehu, čo je určite veľký plus.

UFO Sweden (Švédsko, 2022, 120 min.)
Réžia: Victor Danell. Scenár: Victor Danell, Jimmy Nivrén Olsson. Hrajú: Eva Melander, Joakim Sällquist, Sara Shirpey, Inez Dahl Torhaug, Jesper Barkselius, Oscar Töringe, Mathias Lithner, Isabelle Kyed

autor Lukáš Slovák 1.7.2023
7.0
UFO ŠVÉDSKO