ALONE

ALONE

5.0

Keď som si nedávno doplnil štvrtého Univerzálneho vojaka, čakalo ma veľmi príjemné prekvapenie a dosť neobyčajný zážitok. Tupučké béčko bolo formálne koncipované ako tvrdý art film, pripomínajúci niečo medzi Lynchom, Cronenbergom a nočnou morou (nie tou z Elm Street). Dobrý film to nakoniec síce nebol, no išlo o analyticky veľmi podnetnú záležitosť. Jeho režisér John Hyams (syn Petera, ktorý má na konte všeličo od pokračovania Vesmírnej odysey cez Van Dammovky až po Lovcov dinosaurov) preukázal, že sa nebojí výziev a má gule do toho ísť natvrdo.

Jeho kariéra bohužiaľ ostala na bode mrazu, no tentoraz sa vracia s komorným thrillerom, kde by sa jeho talent predsa len mohol ukázať vo väčšej miere. Komorné thrillery sú totiž vďačnou témou pre filmárov aj obecenstvo. Prvá skupina si môže odskúšať (a ohýbať) žánrové poučky a tá druhá sa rada nechá napínať.

Jessica (Julles Wilcox) prišla o manžela a sťahuje sa. Cestou za novým domovom ale narazí na psychopata, ktorý jej urobí zo života skutočné peklo. O deji sa viac rozpisovať nejdem, pretože by som vás pripravil o hlavný tromf tvorcov. A vlastne jediný.

Alone má jeden veľký problém. Je príliš nepôvodný. A nenarážam na to, že ide o remake švédskeho originálu Försvunnen z roku 2011 (má dokonca scenáristu originálu). Väčšinu z jeho dejotvorných prvkov sme videli mnohokrát inde a často lepšie. Prvý akt je vlastne kópiou Spielbergovho Duelu, posledný viac než pripomína Deliverance. A stred sme videli toľkokrát, že nemá cenu sa rozpisovať (ale na Mlčanie jahniat si nespomenie málokto) . Menoval som veľké klasiky, no Hyamsov počin má bližšie k ich rip-offom (napr. Joy Ride, Kiss the Girls resp. While She Was Out). Delenie na kapitoly má z tohto gulášu potom zjavne spraviť umenie (lebo to tak predsa robí aj Tarantino).

To by nevadilo. Mnoho skvelých kúskov pracuje s otrepanými zápletkami a preniesť klasické prvky v modernom šate nikdy nie je na škodu. Ak teda fungujú. A tu už padá kosana kameň. Ako tvrdil už Hitchcock, tak film je tak dobrý ako je jeho záporák. Marc Menchaca (Black Mirror) bohužiaľ nevzbudzuje patričný rešpekt. Chýba mu charizma, tajomnosť a občas aj racionálne uvažovanie. Za mnohé z toho môže ten nejbežnejší “úchylácky” vizuál a rozprávačské barličky (kľúč v zámku mi monštrózne pretočil oči).

Alone

Lepšie na tom nie je ani hlavná hrdinka s tvárou Julles Wilcox (Záhada Silver Lake). Tu však padá maslo na hlavu čisto scenáristovi. Sympatická herečka sa síce snaží, čo jej sily stačia, no márna sláva. Jej rozhodnutia a akcie sú z rodu tých, kedy používame pri sledovaní ruky miesto držania palcov na ťukanie ukazovákom na čelo. Ani to by však nemuselo vadiť. Poznáme mnoho prípadov vynikajúcich záležitostí, ktoré v záujme napätia ohýbajú pravidlá logiky, pravdepodobnosti a zdravého rozumu. Tu však poriadne nefunguje ani to napätie.

Hyams sníma úplne tradične a ani zďaleka nevyužíva potenciál svojich scén. Ako príklad si dajme scénu, kedy dá antagonista hrdinke šancu zobrať do rúk pušku a provokuje ju svojim príhovorom. Všetko je statické a chýba akýkoľvek náznak vnútorného boja. Nejaký zaujímavý rakurz kamery, pohyb herečky alebo práca so zvukom nenaznačujú, že by sa mohlo niečo zaujímavé udiať. A ani sa neudeje.

Alone

Možno je problém aj v tom, že film je takmer úplne bez hudby. To je síce chvályhodné a mnohokrát úžasne funkčné (spomeňme si na No Country for Old Men), ale k tomu je potrebné prispôsobiť aj filmovú reč. Toho sa nám tu ale nedostáva. Navyše veľa scén je omnoho dlhších, než by si zaslúžili. Tvorcovia si evidentne mysleli, že konkrétne pasáže sú nervydrásajúce a pomalým tempom zvyšujú tep. Bohužiaľ nie.

Pripravený na veľký zvrat, ktorého sa vo filme nedočkáte, no v recenzii áno? Alone aj napriek všetkým (veľmi podstatným) výhradám nie je úplný trapas. Je to proste obyčajný priemerný titul. Občas totiž ponúkne moment alebo scénu, ktoré stoja za to. Aj napriek nepôvodnosti je začiatočný cestný duel celkom slušný, silných ženských hrdiniek nikdy nie je dosť a občas sa vďaka prostrediu darí vyčarovať fajn atmosféra. Navyše finále sa dosť vydarilo. Dodalo jednej z postáv hĺbku a divákovi živočíšny a nekompromisný súboj (pripomínajúce finále Friedkinovho Štvanca).

Alone

Celkovo vzaté Hyams urobil to, čo pri zmienenom pokračovaní Univerzálneho vojaka. Opäť sa hojne cituje/vykráda už zmienená klasika (v spomínanej vandammovke to boli napr. Shining alebo Apokalypsa), stále sa tvári inteligentnejší než v skutočnosti je a nehanbí sa prepaľovať dĺžku. Proste skrz naskrz béčkový scenár natočil ako film, ktorý by mal žať ovácie na festivaloch. Jeho minimalistické výrazové prostriedky by si ale opäť zaslúžili napínavejší a logickejší príbeh.

Alone je obyčajnou jednohubkou, z ktorej si za pár dní nespomeniete na nič, za pár týždňov zabudnete, že ste ju videli a za rok ani nebudete vedieť, že existuje. Skúsiť to s ňou ale môžete a najväčší fanúšikovia žánru si možno pripočítajú aj nejaký ten bodík. Ostatným odporúčam si pozrieť za sebou Duel a Deliverance / Vyslobodenie. Možno nad nimi strávite viac času, no tie zážitky budú omnoho intenzívnejšie, trvácnejšie a najmä hodnotnejšie.

Alone (USA, 2020, 98 min.)
Réžia: John Hyams. Scenár: Mattias Olsson. Hrajú: Jules Willcox, Marc Menchaca, Anthony Heald ...

Alone Alone Alone