BAD EDUCATION

BAD EDUCATION

7.0

Bad Education rozpráva príbeh inšpirovaný najväčšou školskou krádežou v histórii Spojených štátov, pri ktorej sa z kasy školy na Long Islande postupne vylialo niekoľko miliónov dolárov bez toho, aby si to niekto všimol. Autor scenára Mike Makowsky (I Think We're Alone Now) bol študentom neslávne známej High School práve počas udalostí filmu a písanie (podľa článku novinára Roberta Kolkera "The Bad Superintenent") si asi celkom užíval. Zvolil divácky vďačné striedanie žánrových polôh drámy, komédie a krimi. Čo sa však na škole Roslyn skutočne stalo?

Frank Tassone (Hugh Jackman) pracuje už 12 rokov ako oblastný riaditeľ verejných škôl na Long Islande. Začínal ako učiteľ angličtiny a tak za svojej profesie spoznal skutočné množstvo ľudí, pred ktorými si vybudoval imidž šarmantného a dôveryhodného muža. Frank totiž presne vie ako sa ľuďom zapáčiť. Ako jemne, no zároveň nevtieravo pohladiť ich ego. Poskytnúť pomoc, keď to druhí najviac potrebujú a zaujímať sa nielen o ľudí z lepších kruhov, ale aj o tých naoko bezvýznamných a v pravej chvíli im vštepiť pocit výnimočnosti. Svojimi taktikami tak vždy dokázal očariť nie len miestne spoločenstvo, ale aj ustarostenú mamičku, či motivovať tínedžerku v napísaní dobrého článku.

Keď vnímate jeho osobnosť, upúta vás dokonalý vzhľad, detaily jeho gestikulácie, či starostlivo vybrané slová a máte pocit, že tento chlap má dokonale naštudované všetky motivačné bestsellery o tom, ako pôsobiť na ľudí a stať sa úspešným. Jeho kancelária doslova stelesňuje hniezdočko bezpečia, akúsi terapiu pre zúčastnených. Z jeho práce vyžaruje ozajstná zanietenosť a spolu so svojou zástupkyňou Pam Gluckinovou (oscarová Allison Janney) majú za cieľ dostať školu Roslyn až na jej samotný vrchol.

Popritom sledujeme vedľajšiu líniu príbehu, v ktorom si mladá reportérka školských novín láme hlavu nad tým, ako správne uchopiť svoju novú tému na článok, ktorý sa má týkať vybudovania mostíka SkyWalk. Po názor si príde aj k samotnému riaditeľovi, ktorý študentke správne nakopne sebavedomie, pričom netuší, že si týmto krokom práve začal kopať vlastný hrob.

Bad Education

Húževnatá mladá študentka naďalej pátra po informáciách, ktoré by jej článku mohli dodať na hĺbke, no to, že pritom nevedome odlúpne povrchné pozlátko a odkryje hnilobu obrovských rozmerov ani len netuší. Pri prezeraní verejnej listiny naráža na niekoľko nejasností. Napriek tomu, že v škole kde tu tečie zo stropu, výdaje za rozmar v podobe SkyWalku sa jej zdajú byť privysoké a aj náklady na pec na pizzu predstavujú pomerne rozšafnú sumu. Obzvlášť, keď sa v školskej jedálni žiadna nenachádza...

Iróniou celého príbehu je, že v týchto finančných podvodoch sú tak zdanlivo priehľadné a evidentné praskliny, že si ich nikto z kompetentných doteraz nevšímal. Spreneveru obrovských rozmerov prakticky odhaľuje tínedžerka, ktorá zverejnením svojho článku iba všetkým pripomína pravdivé železné pravidlo  - pod lampou je najväčšia tma.

Bad Education

Hugh Jackman (Logan, Zmiznutie) zvláda svoju ambivalentnú rolu na výbornú, pričom ani Allison Janney (Ja, Tonya, Farba citov) nezaostáva, no dostáva nepatrne menej priestoru. Príbeh si po celý čas drží svoje slušné tempo, ktoré doplňuje soundtrack miestami prekvapivý, no v konečnom dôsledku príjemne ladiaci s dejom. Divák sa dočká aj niekoľkých zvratov a postupného odhaľovania tajomstiev a príčin motivácie hlavných postáv.

Bad Education režiséra Cory Finleyho (Thoroughbreds) popisuje zlyhávanie kontrolného systému financií a dôvery, ale aj nedocenenie práce učiteliek a učiteľov a to nielen v Spojených štátoch. Vzdelaní ľudia robia fatálne chyby a rozhodnutia, aby sa vyrovnali svojim bohatým priateľom z iných pracovných sfér. Smutná kritika hodnoty vzdelania. V hutnom deji však absentuje výraznejší, skutočne vyhrotený moment, bez ktorého môže snímka v konečnom dôsledku na niektorých divákov pôsobiť nenápadne. Iba ako ďalšia rýchla jednohubka do zbierky. Rozhodne ale ide o zaujímavý príbeh s výbornými hereckými výkonmi, ktorý si určite zaslúži vašu pozornosť.

Bad Education (USA, 2019, 108 min.)
Réžia: Cory Finley. Scenár: Mike Makowsky, Robert Kolker (based on the New York Magazine article "The Bad Superintenent"). Hrajú: Hugh Jackman, Ray Romano, Welker White, Allison Janney, Annaleigh Ashford, Stephanie Kurtzuba, Calvin Coakley, Geraldine Viswanathan

autor Simona Sopiaková 2.5.2020
7.0
7.9