APOŠTOL PAVOL

APOŠTOL PAVOL

5.0

Len dva týždne po Márii Magdaléne prichádza ďalší kresťanský príbeh, no tento sa odohráva v roku 67 – po Kristovi už niet takmer ani stopy. S výnimkou práce apoštolov a nasledovníkov, ktorí pociťujú veľký tlak na existenciu najmä v Ríme, kde vládne cisár Nero a prívržencov Ježiša hádže skôr levom v aréne či zapaľuje ich ako živé pochodne. V tom čase žije vo väzení apoštol Pavol, ktorý po rozsudku čaká prakticky na trest smrti. A občas za ním prichádza evanjelista Lukáš, aby pomohol zapísať jeho myšlienky, ktoré sa stanú dôležitou súčasťou Nového zákona.

Apoštol Pavol je biblický príbeh, no dáva si načas. S nastolením postáv, atmosféry, dejových línií. Až by sa mohlo zdať, že nechce ani nič rozprávať, len nás nechá 113 minút rozjímať nad kresťanskými ideami a ukáže nám, aké to mali kresťania ťažké v Ríme počas krutého vládcu. Posudzovanie scenára je náročné, lebo titulná postava prakticky iba sedí v cele (a občas vyjde na prechádzku), ani flashbacky z jej života nám nie sú často dopriate, takže zákonite vzniká otázka: Čo sa teda dozvieme o Pavlovi?

Že je to stúpenec Ježisa Krista a pokračuje v jeho učení za každých okolností. Jeho premenu zo Šavla vidíme skôr len zbežne (netešte sa na ňu ako zásadný dejový zvrat) a že toho v živote veľa zažil. Azda je fajn, že nevidíme všetko doslovne; viaceré prestrihové scény vyvolajú otázky, čo vlastne sledujeme. Najmä jedna rysujúca sa sekvencia má aspoň v mojej optike zaujímavý časový rámec, takže tvorcovia sa pokúšajú experimentovať a rozbiť tradičné lineárne rozprávanie, aby sme nemali bežný životopis.

No o samotnom Pavlovi sa veľa nedozvieme a veľká pozornosť sa sústredí skôr na postavu evanjelistu Lukáša. Stvárňuje ho Jim Caviezel (tu hneď znalcom začne blikať kontrolka, že to je Ježiš z Gibsonovho Umučenia) a je celkom vďačnou postavou, ktorá mieša kultúrne i náboženské rozdiely: kresťanský Grék v Ríme je nezávideniahodná pozícia, o život sa bojí neustále a jeho profesia lekára je veľmi cenná. Ani o jeho živote sa veľa nedozvieme, tobôž o príprave evanjelia, takže pochybnosti o deji pretrvávajú.

Apoštol Pavol Apoštol Pavol

Apoštol Pavol má rozbitú naráciu medzi viaceré línie: Pavla, Lukáša, kresťanskú komunitu v Ríme (tá bojuje s dilemou, či majú v Ríme ostať a šíriť kresťanstvo alebo radšej zdrhnúť) a Maurícia, prefekta a šéfa väznica (ktorý má chorú dcéru a nevie si dať rady). Paradoxne ani jedna línia nie je maximálne využitá a skôr je zaujímavejšie sledovať, čo sa deje na pozadí – aká je atmosféra a Rím v roku 67, ktorý holduje hrám, zapaľuje ľudí, utápa sa v beznádeji, ctí si občianstvo, no predsa v ňom vidí guľu na nohe.

V tom smere sa Apoštol Pavol snaží podať report, ako sa vníma kresťanstvo 30 rokov po Mesiášovi, ako rýchlo niektoré kampane na jeho podporu vzrástli a aj to ako sa mu v Ríme nedarí. Metropola má množstvo ľudí, ktorí radšej uctievajú stále rímskych bohov ako by pustli medzi seba myšlienky lásky a možno to má dočinenia aj s kastovníckym prístupom, že ku kresťanstvu vzhliadajú skôr chudobní...

Hoci sa myšlienky kresťanskej lásky, apoštolských listov a učenia dostávajú na povrch, ide to pomaly a máloktorý divák sa bude musieť prinútiť sledovať vizuálne nie príliš zaujímavé dobrodružstvo. Asi tu nevyšiel štedrý rozpočet na obrovský Rím (alebo sme zvlčení stále Scottovým Gladiátorom?), režisér Andrew Hyatt však nedokáže rozpumpovať emócie v nás s výnimkou pár scén. Hnev, beznádej, smútok či túžby ostávajú skôr na plátne, do kinosály sa dostávajú len pomaličky a sú utápané v haldách viet.

Apoštol Pavol Apoštol Pavol

Je tu troška surových scén, ale nič, čo by ste už nevideli. Je tu pár dobrých výkonov, ale nič mimoriadne. Olivier Martinez prekvapí skôr prízvukom ako hereckým umom, akurát zamaskovaný James Falkner sa nakoniec dočká dobrého partu s vyústením. Nepatrí sa síce krížovo porovnávať, ale herecké výkony v Márii Magdaléne boli podstatne lepšie... A platí to pre celý film. Prichádza s ušľachtilou myšlienkou, no hodí sa skôr do televízie a na plátne ju nevie predať.

Paul, Apostle of Christ (USA, 2018, 108 min.)
Réžia: Andrew Hyatt. Scenár: Terence Berden, Andrew Hyatt. Hrajú: Jim Caviezel, James Faulkner, Olivier Martinez, Joanne Whalley ...

autor Michal Korec 7.4.2018