PÁN BEZCHYBNÝ

PÁN BEZCHYBNÝ

6.0

Je to vlastne celkom archetypálny príbeh. Človek, potupne sa lopotiaci za nedostižným úspechom, dostáva šancu vybabrať s osudom, hoci to znamená porušiť všetky pravidlá. Skratka, ktorou sa vydá, ho síce dovedie k bohatstvu, sláve aj láske, no spravodlivosť naňho len tak nezabudne. Nájde si ho práve v okamihu, keď bude najzraniteľnejší. A udrie so všetkou silou.

Aj tak by sa dal v skratke zhrnúť príbeh neúspešného, no ambiciózneho spisovateľa Mathieua, ktorému život navždy zmení nález denníka po mŕtvom vojnovom veteránovi. Zatiaľ, čo jeho vlastné práce nikdy prísnym sitom vydavateľstiev neprechádzajú, v nájdenom texte Mathieu vytuší ohromný potenciál. Rozhodne sa spreneveriť všetkých morálnym zásadám a posiela nájdený text vylepšený vlastným podpisom do vydavateľstva.

Od tohto okamihu sa z Mathieua stáva nový človek. Rozhovory pre médiá, autogramiády pre nadšených čitateľov, tučné zálohy na ďalší román, vďaka ktorým si môže žiť na vysokej nohe. Čerešničkou na torte sa stane krásna Alice, ktorá ho uvedie do svojej bohatej rodiny. Zbaviť sa však temného bremena, ktoré so sebou nosí, nedokáže. Vydavateľstvo začína na neho tlačiť kvôli dávno zaplatenému románu, ktorý ešte ani nezačal písať. Každý jeho krok je po podozrievavým drobnohľadom bývalého milenca jeho Alice. Čo je však najhoršie, z nenazdajky sa objavuje tajomný muž, ktorý pozná skutočného autora jeho slávnej prvotiny...

Pán Bezchybný Pán Bezchybný

Pán bezchybný, to je hra nervov na báze večného princípu akcie a reakcie. Mathieu na prvý pohľad urobil životné terno. V skutočnosti však na seba neprestáva nabaľovať ďalšie a ďalšie problémy, ktorých dôsledkom skrátka nemôže uniknúť. Najskôr to sú len „nevinné“ lži, čoskoro sa však v zúfalej snahe udržať svoj domček z karát pokope púšťa aj do vážnych zločinov. Charizmatickému Pierrovi Nineymu (môžete ho poznať aj z titulnej úlohy snímky Yves Saint-Laurent) táto úloha výborne pasuje a v kombinácii s krásnymi exteriérovými aj interiérovými lokáciami je skutočne na čo sa pozerať. S postupujúcou minutážou tomu celému však akosi dochádza dych.

Jednou z hlavných slabín snímky Pán bezchybný je totiž jej ľahká predvídateľnosť. Už od okamihu, kedy Mathieu objaví osudový denník, je určite každému divákovi jasné, ako s ním naloží. A tiež, že hlavnou zápletkou tohto filmu bude skutočnosť, že ho to napokon vyjde poriadne draho. Tvorcovia si toto určite plne uvedomovali. No namiesto, aby sa teda diváka rozhodli predsa len prekvapiť, či aspoň zneistiť nejakým nečakaným dejovým zvratom, kompenzujú tento nedostatok intenzitou a kadenciou situácií, ktoré nevyhnutný vývoj ešte viac vyhrocujú.

Pán Bezchybný Pán Bezchybný

Neraz sa, navyše, od katastrofy ku katastrofe presúvame rýchlosťou, ktorá značne podkopáva uveriteľnosť postáv a ich správania. Nedozvieme sa ani kopec zaujímavých detailov, ktoré by pocit z tejto priamočiarej jazdy k nezvratnému koncu mohli trochu zmierniť (Čo Mathieu napísal do svojho druhého románu s názvom „Predstieranie“? Ako presne ho odhalil tajomný vydierač?) Výsledkom je, že sa nám dávno tušené vlastne už len donekonečna potvrdzuje a ostáva „tešiť sa“ len na to, ako veľa toho ešte Mathieu stihne pokašľať.

Filmu sa rozhodne nedá uprieť schopnosť budovať atmosféru a napätie (darí sa mu to doslova od prvej scény). Počas celých 100 minút predvídateľného deja vás ale len šikovný strih, hudba či úzkostný výraz tváre Pierra Nineyho pravdepodobne „na ihlách“ udržať nedokážu.

Un homme idéal (Francúzsko, 2015, 103 min.)
Réžia: Yann Gozlan. Hrajú: Pierre Niney, Ana Girardot, Thibault Vinçon, André Marcon, Valeria Cavalli, Marc Barbé

autor Hana Lippová 24.3.2016