SKRAT

SKRAT

8.0

Barcelona, Dublin, Nové Mexiko. Lákavé destinácie, pútavá akcia. V novinke Stevena Soderbergha si každý nájde niečo, čo zaujme a poteší, no o klasický akčný triler určite nejde.

Najprv spoznáme premrznutú Mallory Kane (Gina Carano – šampiónka extrémne drsného športu MMA - Mixed martial arts), z ktorej priam srší, že ma niekoho v zuboch. Potom, ako odrovná niekdajšieho kolegu (Channing Tatum) v odľahlom motoreste a spolu s náhodným svedkom akcie (Michael Angarano) sa dá na útek, sa dozvieme viac. Podrobne vyrozprávanou retrospektívou sa nám pomaly vyjasňuje, kto je kto, o akú akciu v Barcelone išlo a prečo ide o živote teraz práve Mallory.

Oslobodenie zadržaného čínskeho novinára v Barcelone dopadne zdarne najmä vďaka talentovanej agentke, čím si vyslúži ďalšiu zákazku v Dubline. Tá by si najradšej dožičila niekoľko dní relaxu, no zaliečavému šéfovi Kennethovi (Ewan McGregor), ktorý presne vie, ako na ňu, Mallory nakoniec vyhovie. „Zamilovaná“ dvojica agentov (Carano, Fassbender) je na polceste k splneniu fiktívnej úlohy, ich iskrenie sa však po zavretí hotelových dverí mení na explóziu. Mallory pochopí, že teraz idú po krku jej a nemôže veriť nikomu, jedine sa spoľahnúť na seba samú a svoje schopnosti, o ktorých hraniciach jej noví nepriatelia zjavne ani len netušia. Fassbenderova postava s problémom ako ju mám zabiť, veď je to žena?! pôsobí komicky, hlavne keď sa veľmi ľahko ukáže, že proti nej nemá šancu.

Skrat Skrat

Film nevyniká len hereckým zastúpením (okrem vyššie spomenutých účinkujú aj Banderas s Douglesom), aj keď viac známych tvári býva asi už len vo filmoch ako Valentine´s DayLáska nebeská. Jednoduchý príbeh s motívom pomsty, príjemne mrazivé (žánrovo nekonvenčné) zábery, efektná hudba (Soderberghovho dvorného) Davida Holmesa, prehľadná (o jednotlivých skúsenostiach sa dozvedáme priebežne s postavami) a boľavá (veľmi sugestívne násilie, kinosála synchrónne vraští tvár) akcia. Každopádne film vsádza na hlavnú hrdinku - neobkukaná, krásna, inteligentná, citlivá, spravodlivá, silná a pohotová, skrátka superžena. Ak v pamäti z filmu neostane nič, tento zjav určite. Kradne pozornosť od začiatku, kde je len jednou členkou tímu, až kým si neukradne celý príbeh a misiu v boji o vlastný život dotiahne do konca.

Skrat Skrat

Celý dej sú vlastne dve retrospektívy, jedna z pohľadu Mallory, jedna z pohľadu Kennetha a záverečné zúčtovanie s Banderasom. Málo? Akurát. Žiadne komplikované zápletky, konšpiračné teórie, len osud hlavnej hrdinky. Príbeh nenudí, napätie drží pozornosť počas celých 93 minút, neraz sa nedá nepousmiať či už nad suchým humorom, alebo šarmom starých pánov (hercov), nad známymi trilerovými prvkami, potvrdzujúcimi režisérove skúsenosti s kasovými trhákmi.

Soderbergh v Skrate ponúka filmový zážitok na hranici „artkina“ a populárneho žánru. Teoreticky by mal byť spokojný každý. Prakticky, ak sa naň nevyberie s priveľkými očakávaniami, divák sklamaný určite nebude.

Haywire (USA, 2011, 93 min.)
Réžia: Steven Soderbergh. Scenár: Lem Dobbs. Kamera: Peter Andrews [Steven Soderbergh]. Strih: Mary Ann Bernard [Steven Soderbergh]. Hudba: David Holmes. Hrajú: Gina Carano, Ewan McGregor, Michael Fassbender, Michael Angarano, Channing Tatum, Antonio Banderas, Michael Douglas

autor Anežka Guziarová 2.3.2012
8.0
6.7