Poznámky z Eremocénu, film slovenskej režisérky Viery Čakányovej na 73. Berlinale |
Štartuje Berlinale, jeden z najvýznamnejších svetových festivalov, a uvedie najnovší film medzinárodne uznávanej ...
Štartuje Berlinale, jeden z najvýznamnejších svetových festivalov, a uvedie najnovší film medzinárodne uznávanej slovenskej režisérky Viery Čákanyovej. V svetovej premiére bude snímka Poznámky z Eremocénu už 20. februára uvedená v rámci sekcie Forum, ktorá každoročne predstavuje progresívne a inovatívne diela súčasnej kinematografie. V rovnakej sekcii bol uvedený aj Čákanyovej celovečerný debut FREM (2019). Vo svojom najnovšom filme vedie dialóg so svojím budúcim virtuálnym ja a posiela hravú audiovizuálnu pohľadnicu do nejasnej budúcnosti, pričom polemizuje o potenciáli moderných technológií pri riešení zložitých globálnych problémov. Po svetovej premiére na Berlinale zamieria Poznámky z Eremocénu na Slovensko. V domácej premiére film v marci uvedie MFF Febiofest a následne vstúpi do širokej slovenskej distribúcie pod hlavičkou distribučnej spoločnosti Film Expanded. Poznámky z Eremocénu predstavujú skúmavú kolekciu spomienok na súčasný svet, ktorú režisérka Viera Čakányová formou hravej audiovizuálnej pohľadnice posiela do bližšie nešpecifikovanej budúcnosti. Snímka je hlboko osobným a kritickým uvažovaním o potenciáli moderných technológií pri riešení zložitých globálnych problémov, ako sú klimatické zmeny či kríza zastupiteľskej demokracie. Režisérka Viera Čákanyová nás vo filme prenesie do bližšie nedefinovanej budúcnosti a súčasne vedie dialóg so svojím budúcim virtuálnym ja. Pre lepšie porozumenie špekulatívnej vízie budúceho sveta vytvorila vlastný slovník pojmov, ktorým nás sprevádza a z osobnej perspektívy reflektuje možné dystopické dôsledky moderných technológií, s ktorými sa dnes stretávame len v stave ich zárodku: „Dosť intenzívne som premýšľala o týchto slepých uličkách v čase pandémie, a to ma vrátilo späť na zem — k môjmu emocionálnemu a hravému ja, ktoré sa snaží filmovými prostriedkami vyjadriť nejakú „podstatu“, pre ktorú sa oplatí žiť,“ vyjadrila sa režisérka Viera Čákanyová. Vo filme využíva formálne bohatý a hravý jazyk, pričom v spojení s unikátnou obrazovou a zvukovou estetikou predstavuje mimoriadne ambiciózne umelecké dielo: Ide o veľmi osobne ladené autorské rozprávanie na pomedzí filmových žánrov a médií, a i tieto kvality nepochybne prispeli k rozhodnutiu selektorov z Berlinale zaradiť film do sekcie Forum, kde sú každoročne prezentované inovatívne prístupy v svetovej kinematografii.” vyjadril sa Matej Sotník, producent filmu za spoločnosť guča films a kreatívny riaditeľ Film Expanded. Spoločne s jej predchádzajúcimi filmami FREM (2019) a Biela na bielej (2020) tvoria Poznámky z Eremocénu (2023) voľnú trilógiu: „Z chronologického hľadiska sú Poznámky z Eremocénu záverečným filmom intuitívnej trilógie zaoberajúcej sa rovnakými motívmi, naratívmi a otázkami: umelou inteligenciou, dystopickou budúcnosťou ľudstva, analógovým verzus digitálnym, prírodou verzus civilizáciou a klimatickými zmenami,“ dodáva Čákanyová. Všetky tri diely fungujú samostatne, no vzájomne sa dopĺňajú, pretože zdieľajú podobné témy a motívy, ktoré však reprezentujú formálne odlišnými spôsobmi. Čákányovej predchádzajúce dokumentárne filmy patria k festivalovo najúspešnejším slovenským titulom uplynulých rokov — boli prezentované na festivaloch ako Berlinale, Sheffield Doc/Fest, ZagrebDox či DokuFest Kosovo, kde bola snímka Biela na bielej ocenená cenou Green Prize, ako aj hlavnou cenou Opus Bonum na 24. MFDF Ji.hlava. Poznámky z Eremocénu vznikli v produkcii slovenskej produkčnej spoločnosti Guča films a koprodukcii s Marina Films a Rozhlasom a televíziou Slovenska. Vznik a distribúciu filmu finančne podporili Audiovizuálny fond, český Státní fond kinematografie a Bratislavský samosprávny kraj. Projekčné dátumy a časy filmu na 73. ročníku Berlinale:
|
NAJČÍTANEJŠIE |
- Polarizácia spoločnosti, občianska vojna a Kolaps. Unikátna filmová simulácia vás
- Netflix, HBO Max, Apple TV+ novinky: Primadonna, The Color Purple, Our Living Worl
- Kolaps je poctou novinárskej práci i mrazivou ukážkou občianskej vojny - píše Mich
- Cyklus Reštaurovaná klasika v Kine Lumiere prinesie Formanov film Prelet nad kukuč
- Filmové štúdio s Petrom Konečným o cenách Slnko v sieti, ale aj slovenskom filme S
- Festival v Cannes je takmer tu. O Zlatú palmu zabojujú nasledujúce filmy
- RTVS si vo svojom vysielaní pripomenie 80. výročie sformulovania Správy Alfréda We
- Boy Kills World: akčná jazda plná irónie
- Štúdio Marvel predstavuje nový trailer k filmu Deadpool a Wolverine
- J. K. Simmons ako sériový vrah, pred ktorým niet (?) úniku vo filme You Can’t Run