Po Vražde v Orient Expresse prichádza Smrť na Níle

Smrť na Níle je odvážny tajomný thriller v réžii Kennetha Branagha, nakrútený podľa románu Agathy Christie z roku ...

pridal kinema 10.2.2022 o 17:46
Po Vražde v Orient Expresse prichádza Smrť na Níle


Smrť na Níle je odvážny tajomný thriller v réžii Kennetha Branagha, nakrútený podľa románu Agathy Christie z roku 1937, o citovom chaose a smrteľných následkoch chorobnej lásky. Egyptská dovolenka belgického súkromného očka Hercula Poirota na palube úchvatného riečneho parníka sa zmení na desivé pátranie po vrahovi, keď sa idylická svadobná cesta dokonalého páru tragicky skončí. Na pozadí veľkolepej púšte a majestátnych pyramíd v Gize sa odohráva príbeh neskrotnej vášne a zničujúcej žiarlivosti v skupine kozmopolitných, bezchybne oblečených cestujúcich, a vďaka zápletke s viacerými zvratmi diváci hádajú, kto je vrah, až do záverečného šokujúceho rozuzlenia.

Smrti na Níle sa znova stretol filmársky tím, ktorý stál za celosvetovým hitom Vražda v Orient Expresse a Kenneth Branagh, päťkrát nominovaný na Academy Award, hrá kultového detektíva Hercula Poirota. Spolu s ním vo filme vystupuje hviezdne zoskupenie podozrivých: Tom Bateman, Annette Bening (štyrikrát nominovaná na Oscara), Russell Brand, Ali Fazal, Dawn French, Gal Gadot, Armie Hammer, Rose Leslie, Emma Mackey, Sophie Okonedo, Jennifer Saunders a Letitia Wright. Autorom scenára je Michael Green, ktorý adaptoval román Smrť na Níle od Agathy Christie, film produkujú Ridley Scott, Mart Mark Gordon, Simon Kinberg, Kenneth Branagh, Judy Hofflund a Kevin J. Walsh; a Matthew Jenkins, James Prichard a Mathew Prichard ako výkonní producenti.

ZDVIHNÚŤ KOTVY!

Vzápätí po úspešnej spolupráci na Vražde v Orient Expresse sa režisér/producent Kenneth Branagh (Hamlet, Henrich V., Thor) a scenárista Michael Green (Blade Runner 2049, Logan) pustili do debaty o svojich obľúbených knihách od Agathy Christie a o tom, ktoré by podľa nich fungovali na plátne. „Zažili sme príjemné chvíle, keď sme preberali, ktorú knihu by sme sfilmovali, ak by sme sa na to dali znova. S Kenom sme obaja vybrali svoje naj, ale stále sme sa motali okolo Smrti na Níle.“

„Sex je v pôvodnom príbehu Agathy Christie veľmi silný motív a ľudia sa za ním bezohľadne ženú. Túžba po telesnom uspokojení je nebezpečná, až vražedná,“ vraví Branagh. „Je to najznepokojujúcejšia kniha od Agathy Christie. Vzbudzuje zdanie dômyselnosti, príťažlivosti, pôvabu a romantiky, ale zároveň je krehká, nestabilná, nebezpečná a rušivá.“

Filmoví tvorcovia mali šťastie, že sa do produkcie zapojili dvaja príbuzní slávnej autorsky: Mathew Prichard (Poirot) a James Prichard (Vražda v Orient Expresse) z pozostalosti Agathy Christie, a získali tak neoceniteľný prístup k chápaniu autorkinho osobného postoja k tejto konkrétnej knihe. „Nachádzame tu bohatú zmes ľudí, a aj vďaka nej sú jej knihy také úspešné,“ vraví Branagh. „Nielenže písala zaujímavé hlavolamy, napísala aj skutočných ľudí.“

V priebehu pretvárania románu, bohatého na zápletky a postavy, na scenár rozložili tvorcovia príbeh na hlavné prvky, od ktorých by sa mohli odraziť. „Je to veľmi dobre napísaná kniha,“ vraví Green. „Je ukážkou najlepšieho autorkinho písania, má úžasnú zápletku a skvelé rozuzlenie.“

No scenárista chcel preskúmať najmä tému romantiky a žiarlivosti. „Neustále sa vraciame k vášní a láske, ponárame sa do týchto pocitov a dávame si záležať, aby k nim mala čo povedať každá postava,“ vraví Green.

„V románe Agathy Christie sa môžu vyskytovať zaujímaví ľudia, ktorí nie sú podozriví,“ vysvetľuje Green. „V scenári sme však urobili zopár menších vylepšení, upravili sme niekoľko postáv a iné sme spojili dokopy, aby pôsobili filmovejšie, pretože každý potreboval dôvod, motív a príležitosť vraždiť.“

„Vďaka exotickým exteriérom a nádherným scenériám je Smrť na Níle pre Kena naozaj vzrušujúca,“ vraví producentka Judy Hofflund (Artemis Fowl, Úkryt). „Nápad preniesť príbehy Agathy Christie do veľkých priestorov a rozpovedať ich na veľkom plátne bol veľmi atraktívny.“

„V Smrti na Níle vidíme muža, ktorého láka prostredie bohatej spoločnosti, vášnivo sa zaľúbi do krásnej ženy, ktorú však odmietne a vezme si inú,“ vysvetľuje Branagh. „Na svadobnej ceste sú so skupinou úžasných ľudí, ktorí tvrdia, že sú ich priatelia. V dôsledku karmy, keď jedna žena ukradne druhej muža, sa spustí ohňostroj. Milostný trojuholník je ako nákaza v jadre tejto vražednej dovolenky.“

„Michaelov prvý návrh scenára bol zásah do čierneho,“ vraví Hofflund. „Ten sme ukázali hercom a na základe neho sme ich obsadili do filmu.“

„Mal mladistvý prístup,“ súhlasí Branagh. „Všetko v príbehu je mladšie a atraktívnejšie doslova aj na pohľad.“

PRODUKCIA

Smrť na Níle sa začala nakrúcať v septembri 2019 v priestoroch štúdií Longcross Studios neďaleko Londýna aj v rôznych exteriéroch v Spojenom kráľovstve. Film sa nakrúcal chronologicky podľa postupnosti príbehu, natáčalo sa päť dní v týždni a soboty patrili súkromným skúškam režiséra/producenta Kennetha Branagha s hercami. Filmovanie sa ukončilo v decembri 2019.

Pri tomto filme sa Branagh opäť stretol s mnohými talentovanými členmi kreatívneho tímu, s ktorými spolupracoval už na Vražde v Orient Expresse: hlavným kameramanom Harisom Zambarloukosom (Artemis Fowl, Popoluška), vedúcim výpravy Jimom Clayom (Potomkovia ľudí, Láska nebeská), skladateľom Patrickom Doylom (Thor: Ragnarok, Macbeth), vedúcim špeciálnych efektov Davidom Watkinsom (Fantastické zvery a ich výskyt, Svetová vojna Z), vedúcim vizuálnych efektov Georgeom Murphym (Forrest Gump). Kostýmový výtvarník Paco Delgado (Bedári, Dánske dievča) sa pridal k tímu spolu s vedúcou strihu Únou Ní Dhonghaíle (Stan a Ollie, Koruna).

Od prvého dňa si filmári uvedomovali svoju výsadu, že môžu vziať divákov na exotické miesta prostredníctvom predstavivosti Agathy Christie.

Branagh vraví: „Máme veľmi nezvyčajnú a jedinečnú príležitosť (najmä tesne po tom, čím sme si nedávno všetci prešli) podeliť sa o skúsenosť spolupatričnosti pri prerozprávaní príbehu v spoločensky izolovanom hľadisku pre menšie publikum s hrubým múrom komunikácie, obrazu a zmyslov. Kino nikdy nebolo príťažlivejšie, živšie a strhujúcejšie, než má teraz možnosť byť, keď vychádza z domácej izolácie a vchádza do príbehov ako Smrť na Níle.“

Scénograf Jim Clay sa rozhodol čo najviac nakrúcať v reálnych prostrediach. Filmovať sa začalo vo vodnom parku v Cotswolds, kde vytvorili egyptský trh s koreninami a Clevelandské jazerá zastúpili Níl. Odtiaľ sa filmovanie presunulo do štúdií Longcross a Stage 1, kde postavili časti asuánskeho hotela Katarakt. Práve tam, v hoteli v Núbijskej púšti na brehu Nílu, začala Agatha Christie písať Smrť na Níle. Počas predprodukčných príprav filmári navštívili pôvodný hotel a neúnavne pracovali na návrhu obrovskej scény, na ktorú by preniesli zašlú veľkoleposť a pompéznosť takej významnej stavby.

Stavba veľkého chrámu v Abú Sumbul, štyroch starovekých sôch Ramzesa Veľkého, ktoré dodnes stoja v Asuáne, bol ďalší projekt, ktorý si vyžadoval veľa konštrukčných prác. Abú Sumbul navštívi svadobná spoločnosť na svojej plavbe po Níle. Obrovský chrám vytvoril Clay so svojím tímom na pozemku štúdií Longcross. Filmári navštívili pôvodný chrám, keď hľadali exteriéry v Egypte a Maroku, pomerali si ho a urobili obrovské množstvo fotografií, ktoré využili na digitálne zobrazenie, aby mohli vytvoriť scénu v správnych pomeroch.

Ale zo všetkých nezvyčajných kulís bola najmajestátnejšou stavbou loď S. S. Karnak, obrovský luxusný kolesový parník. Clay so svojím tímom preskúmali flotilu Thomas Cook, ktorá mala v tom čase v prevádzke tri alebo štyri lode, z každej niečo prevzali a navrhli vlastnú.

„V Jimových rukách bola zrazu elegantnejšia, nebezpečnejšia, štíhlejšia a smrteľnejšia... akýsi plávajúci palác,“ vraví Branagh. „Je to palác, ale vražedný, a on mu pridáva váhu, štýl, napätie, nebezpečenstvo a veľkoleposť.“

Pri vnútrajšku lode sa Clay riadil Branaghovou predstavou. Chcel niečo odlišné od tmavých tónov a dreva, ktoré sa použili vo Vražde v Orient Expresse.

Výsledkom je svetlý a vzdušný interiér vyvolávajúci atmosféru tridsiatych rokov. „Nechceli sme sa zmýliť v rámci obdobia, ale nechceli sme sa ním ani nechať zviazať,“ vraví Clay. Aby si vzhľad prispôsobil podľa seba, začlenil doň veľa sklených prvkov, ktoré dodávajú záberom hĺbku, takže je vidieť aj to, čo sa odohráva mimo záberu, a napomáha tým Branaghovej koncepcii. „Kenovi sa páčilo nakrúcať cez zošikmené sklo, ktoré láme a znásobuje obraz, čo má svoj význam v skutočných chvíľach vypočúvania v štýle Agathy Christie.“

Loď bola taká obrovská, úchvatná a krásna, že Branagh chcel zachytiť prvú reakciu hercov priamo na film. Herci prichádzajú v jednej veľkej scéne, ktorá patrí k príbehu, a produkcia vynaložila veľké úsilie, aby odhalila loď vo chvíli, keď k nej prídu aj vo filme. „Keď som videl hercov nastupovať ona loď, tešili sa takmer ako malé deti... Bola v tom radosť a úžas ako na Štedrý deň,“ vraví Branagh.

KOSTÝMY

Úchvatné kostýmy v Smrti na Níle vytvoril Paco Delgado, ktorý získal nomináciu na Oscara, v rámci svojej prvej spolupráce s režisérom/producentom Kennethom Branaghom. Okamžite ho oslovila Branaghova túžba vniesť do daného obdobia pocit modernosti. „Ken chcel veľmi štýlový, súčasnejší prístup k danému obdobiu, nielen jeho reprodukciu,“ vraví Delgado.

Kostýmy odrážajú farebnú paletu leta a ľahkosť letných látok a ladia s farebnou paletou kajút na lodi.

Približne 92 percent kostýmov vytvoril Delgado so svojím tímom talentovaných umelcov ručne. Spolu je to asi 150 kostýmov. „Museli sme zobraziť rok 1937 a predpokladali sme, že väčšina oblečenia neprežila druhú svetovú vojnu,“ vysvetľuje Delgado. „A keďže tu ide o istý typ ľudí, chceli sme štýl smotánky zohľadniť v strihoch a oblečení, takže bolo oveľa ťažšie nájsť už hotové šaty.“

V KINÁCH

Je úžasné, že v roku 2022 je to už viac  ako sto rokov od vyjdenia prvého románu Agathy Christie. Ako jedna z najväčších zabávačiek literatúry vie skombinovať prekvapivú zápletku s prvotnými ľudskými emóciami, súcit a hlboké city s ohromným zmyslom pre humor a schopnosťou nadchnúť a vydesiť publikum.

Podľa režiséra/producenta Kennetha Branagha v Smrti na Níle zobrali luxusný námet Agathy Christie a poľudštili príbeh, aby publikum dostalo akciu, cestopis a prestížny výlet v jednom. „V dnešných ťažkých časoch, ktorými si prechádzame tento rok, ľuďom dobre padne plavba po Níle a výlet do starovekej majestátnej nádhery Egypta,“ vraví Branagh. „A vždy je to zábavnejšie, ak k tomu máme prekvapivú zápletku plnú zvratov, ktorá vás nadchne a vydesí, ale múdro, s ľudskými emóciami, súcitom a hlbokými citmi, s ktorými sa vie každý zžiť.“





Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$80,0 mil.
02 |
$16,0 mil.
03 |
$11,0 mil.
04 |
$10,0 mil.
05 |
$3,3 mil.
06 |
$2,4 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$1,9 mil.
09 |
$1,5 mil.
10 |
$1,4 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.