Ghahreman / Hrdina je príbehom o morálke, ktorý výrazne zapája divákov

Asghar Farhadi patrí k najúspešnejším a najvýraznejším režisérom súčasnej iránskej kinematografie. Jeho predchádzajúce ...

pridal Tatiana Rusnáková 15.1.2022 o 21:31
Ghahreman / Hrdina je príbehom o morálke, ktorý výrazne zapája divákov


Asghar Farhadi patrí k najúspešnejším a najvýraznejším režisérom súčasnej iránskej kinematografie. Jeho predchádzajúce diela ho zaradili medzi svetovú špičku, ocenený bol za ne už napríklad Oscarom (Jodaeiye Nader az Simin/Rozchod Nadera a Simin) či Cenou za Najlepší scenár z festivalu v Cannes (Forushande/Klient).

Farhadi získal za svoj najaktuálnejší titul, drámu Ghahreman / Hrdina Veľkú cenu poroty z Cannes. Jeho hlavným hrdinom je Rahim, ktorý dvojdňovú priepustku plánuje využiť na presvedčenie svojho veriteľa, aby mu odpustil dlh. Rahimov dobrý úmysel sa ale obráti na úplnú katastrofu. Na portáli Metacritic má snímka veľmi rozdielne kritiky, sumárne si však drží hodnotenie 81 %.

Time Out (100 %)

Hlavným hrdinom je univerzálna morálka, ktorá nás vtiahne hlboko do hodnôt spoločnosti a nechá nás v napätí od začiatku až do samého konca

Slash Film (90 %)

Amir Jadidi je ako Rahim nič menej ako vynikajúci. Je to nesmierne náročná rola, takmer každá jeho akcia pramení priamo z jeho rozhodnutia. Jadidi nás prinúti, aby sme si už na začiatku Rahima obľúbili, potom je ale o to ťažšie ho súdiť na základe videného. Niežeby bol zlým chlapom, v skutočnosti v tomto príbehu nie je nikto zlý. Len ľudia sami si komplikujúci život. Rahim učiní rozhodnutie, ktoré sa pri pohľade späť bude zdať osudné. Rozumieme ale prečo sa práve takto rozhodol a dokonca s ním môžeme aj sympatizovať, i keď nie vyslovene súhlasiť.

Screen Daily (90 %)

Hrdina je opäť jedným z dôkazov, že zatiaľ čo je Farhadi skvelý režisér a scenárista, netreba zabúdať ani na jeho talent vymyslieť sofistikovanú melodrámu, pohrávajúcu sa tak s etickými ako emocionálnymi tkanivami. Jeho dielo je bohatšie tým, že je zasadené v jeho rodnom Iráne. I keď sú jeho snímky univerzálne – ich dej môžete vyňať z Iránu, fungovať budú hocikde na svete. To je najviditeľnejšie práve pri Hrdinovi, ktorého si vieme dobre predstaviť aj v reáliách amerického stredozápadu. Ťaží najmä z neustáleho vystavenia stresu, ktorý dnes formuje modernú iránsku spoločnosť.

IndieWire (83 %)

Farhadi využíva v Hrdinovi všetky svoje silné stránky – stavia na klasickej premise a točí sa okolo nej tak dlho, kým vaše sympatie nelietajú okolo vás ako na kolotoči. Do času kedy sa táto majstrovsky vystavaná zápletka rozuzlí vám bude jasné, že je to dosiaľ najjednoduchší Farhadiho film od čias A Separation pred desiatimi rokmi, taktiež ale jeho najambivalentnejší a najlepší.

The Hollywood Reporter (80 %)

Jednoduché prostredie nižšej triedy sa v snímke stretáva s rovnako priamou kamerou, svietením a strihom. Pôsobí to ako zatiaľ najďalej, ako sa kedy Farhadi vzdialil od svojej divadelnej tradície a niekedy nie celkom presvedčivých dramatických elementov, ktoré sa niekedy jeho snímkam pritrafia (napríklad sexuálne násilie, ktoré sa z ničoho nič objaví v Forushande / Klientovi). Tu ale všetko pôsobí tak pravdepodobne, že sa vám zobrazené udalosti budú zdať až archetypálne – byrokrat, ktorý nechce prevziať Ramiho žiadosť, hoc by to mala byť len formalita – každý povinne očakáva rešpekt od druhých, ale sám nepreukazuje štipku úcty k druhým. Nekonečná reťaz, ktorá zotročuje postavy dáva filmu väčšiu dimenziu.

Rogerebert.com (75 %)

Scenár sa len ťažko dá považovať za tak bezproblémový, aký by zrejme chcel byť. Často sme mali pocit, že Farhadi najprv napísal príbeh, kde sa všetko pokazí v neprospech Rahima a až potom udalosti pomiešal, len aby dosiahol svoj charakteristický otvorený koniec. Napriek tomu je snímka mrazivou demonštráciou teórie, že peniaze menia skutočne všetko a všetkých.

The Playlist (75 %)

Hrdina je pravdepodobne jeden z najúnavnejších Farhadiho intelektuálnych diskurzov, potácajúc sa smerom k toľko obávanému fenoménu dneška s názvom cancel culture – čo je škoda, keďže príbeh je nadčasovou pavučinou morálnej komplexnosti kvality Kafku či Čechova. No posledné zábery snímky tento pocit zastierajú.

Variety (60 %)

Vo filmoch ako Rozchod Nadera a Simin, Le Passé / Minulosť  demonštruje Asghar Farhadi jedinečnú schopnosť zobrať praobyčajnú ľudskú situáciu (zvyčajne známu na domácom fronte) a vyhrať sa s ňou spôsobom tak autentickým a zároveň tak vzrušujúcim, že vám pri bližšom pohľade takmer evokuje thriller. Hrdina by veľmi chcel byť z tohto cesta, no nedarí sa mu to.

The Guardian (60 %)

Hrdina je zaujímavý a dokonca vzrušujúci film, no rozmýšľame, či jeho realistické maniere nie sú len pokusom o prekrytie celkom nedomysleného deja. Je v ňom totiž niekoľko nejasností a nezrovnalostí.





Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 21778
02 |
návšt. 4436
03 |
návšt. 2465
04 |
návšt. 2383
05 |
návšt. 1810
06 |
návšt. 1576
07 |
návšt. 1702
08 |
návšt. 1258
09 |
návšt. 747
10 |
návšt. 579
REBRÍČEK US
01 |
$61,8 mil.
02 |
$7,0 mil.
03 |
$4,7 mil.
04 |
$3,8 mil.
05 |
$3,3 mil.
06 |
$2,6 mil.
07 |
$1,7 mil.
08 |
$1,7 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2022 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk