Rozsiahla retrospektíva prehliadka - Storočnica Jána Kadára v Bratislave |
V máji si Filmotéka Kina Lumière pripomenie 100. výročie narodenia Jána Kadára. Tvorbu jediného slovenského režiséra, ktorý je držiteľom Oscara spolu
V máji si Filmotéka Kina Lumière pripomenie 100. výročie narodenia Jána Kadára. Tvorbu jediného slovenského režiséra, ktorý je držiteľom Oscara spolu s Elmarom Klosom za film Obchod na korze (1965), budú môcť diváci vidieť počas celého mája. Prehliadka ponúkne celkovo pätnásť filmov a v stredu 2. mája o 20.00 hod. ju otvorí film Čo mi otec naklamal (1975), ktorý Kadár nakrútil v emigrácii a v roku 1976 zaň získal Zlatý glóbus pre najlepší cudzojazyčný film. Film Čo mi otec naklamal je príbehom židovského chlapca vyrastajúceho v montrealskom gete v 20. rokoch minulého storočia. Chlapca denne ovplyvňujú názory jeho moderne zmýšľajúceho otca, ale aj konzervatívneho starého otca, veriaceho v tradície. Všetko smeruje ku konfliktu generácií a ideí. Film v čase svojho vzniku zaujal laickú i odbornú verejnosť a získal viacero ocenení, z ktorých najcennejší je práve Zlatý glóbus. Na otvorení v Kine Lumière ho uvedie filozof Egon Gál a po projekcii zahrá skupina Pressburger Klezmer Band. Režisér a scenárista Ján Kadár začínal po skončení druhej svetovej vojny v dokumentárnom filme. Skúsenosť s kinematografiou získal už pred vojnou vďaka kurzu pre kinetickú fotografiu a kinematografiu, ktorý navštevoval v roku 1938 u Karola Plicku na Škole umeleckých remesiel v Bratislave, prvej filmovej škole v Československu. Počas druhej svetovej vojny pracoval v táboroch nútených prác v Maďarsku a len útek na Vianoce roku 1944 ho zachránil pred smrťou v koncentračnom tábore. Po obnovení Československa v roku 1945 sa Kadár dostal k dokumentárnemu filmu. „V roku 1945 začal pracovať ako režisér v spoločnosti Slofis,“ hovorí filmový historik a dramaturg prehliadky Václav Macek. „Nakrútil dokumentárny film o obnove vojnou zničeného Slovenska Na troskách vyrastá život (1945) a dva strihové dokumenty o fašistických zločinoch z obdobia vojnovej Slovenskej republiky Sú osobne zodpovední za zločiny proti ľudskosti! (1946) a Sú osobne zodpovední za zradu na národnom povstaní! (1946).“ Neskôr sa presťahoval do Prahy, kde v roku 1947 podľa Kadárovho komediálneho scenára nakrútil režisér Bořivoj Zeman film Nevíte o bytě?, pri ktorom bol Kadár asistentom. Svoj dlhometrážny hraný debut nakrútil Kadár v roku 1949 v Štúdiu umeleckých filmov v Bratislave, išlo o veselohru Katka o mladom dedinskom dievčati, ktoré sa stretáva s novými životnými skúsenosťami vo veľkej továrni a postupne sa z nej stáva mladá žena s novými ideálmi. Najrozsiahlejšiu časť Kadárovej tvorby predstavuje osem filmov, ktoré nakrútil počas sedemnásťročnej spolupráce s českým režisérom Elmarom Klosom vo Filmovom štúdiu Barrandov. Ich prvým spoločným filmom bol Únos (1952), nasledovali snímky Hudba z Marsu (1955), Tam na konečné (1957), Tři přání (1958), Smrt si říká Engelchen (1963), Obžalovaný (1964), Obchod na korze (1965) a ako posledný film pred Kadárovou emigráciou do Ameriky Túžba zvaná Anada (1969). Viaceré z nich boli ocenené. „Za adaptáciu románu Ladislava Mňačka Smrt si říká Engelchen získali Štátnu cenu Klementa Gottwalda a Zlatú cenu na 3. medzinárodnom filmovom festivale v Moskve. Súdna dráma Obžalovaný získala v roku svojho vzniku Veľkú cenu Krištáľový glóbus na Medzinárodnom filmovom festivale v Karlových Varoch. Tragikomický Obchod na korze získal v roku 1966 ako prvý československý film Oscara za najlepší cudzojazyčný film,“ vymenúva ceny až po to najvyššie filmové ocenenie Václav Macek. Po emigrácii v roku 1968 sa Kadár naďalej venoval filmovej a televíznej tvorbe, kde okrem iného nakrútil filmy Anjel Levine (1970) a Čo mi otec naklamal (1975). Kadár tiež pôsobil ako profesor réžie na Americkom filmovom inštitúte v Los Angeles. Retrospektívna prehliadka Storočnica Jána Kadára divákom priblíži režiséra prostredníctvom pätnástich filmov. Ako predfilmy sa premietnu krátke dokumenty Na troskách vyrastá život, Sú osobne zodpovední za zločiny proti ľudskosti! a Sú osobne zodpovední za zradu na národnom povstaní!. Uvedených bude aj všetkých osem filmov, na ktorých Kadár spolupracoval s Elmarom Klosom. Doplní ich Kadárov dlhometrážny hraný debut Katka, filmy z emigrácie Anjel Levine a Čo mi otec naklamal a napokon dokument Lži, ktorý počas nakrúcania filmu Čo mi otec naklamal nakrútili Jonathan Reid a Peter Walsh. Divák vďaka nemu priamo vstupuje do kreatívneho procesu vzniku filmu, sleduje Kadára pri režijnej práci, pričom rozhovory s tvorcami sú popretkávané zábermi z nakrúcania. Všetky filmy počas prehliadky budú spojené s lektorským úvodom. Na otvorení prehliadky prednesie lektorský úvod k filmu Čo mi otec naklamal filozof Egon Gál, úvod k filmu Obžalovaný bude mať Alexandra Letková z Katedry právnych dejín a právnej komparatistiky Právnickej fakulty UK v Bratislave. Lektorské úvody k ostatným filmom pripravia študenti 2. a 3. ročníka Katedry audiovizuálnych štúdií FTF VŠMU v Bratislave. Počas retrospektívy sa uskutoční aj prednáška Marie Valtrovej pod názvom Zvláštní znamení: český satirik o troch filmoch Kadára a Klosa, na ktorých ako scenárista spolupracoval Vratislav Blažek. Po projekcii filmu Túžba zvaná Anada sa zasa uskutoční diskusia s Elmarom Klosom ml. |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Je tu máj a Back to Black ide do kín. Navnaďte sa posledným trailerom
- Tiché znamenia / Blink Twice. Miliardár Tatum pozýva na ostrov, kde sa veci vymknú
- Kristen Stewart si opäť zahrá upírku, tentoraz pod vedením režiséra Mandy
- Veľký filmový a seriálový kvíz Petra Konečného vol. 34 v bratislavskom Kácečku
- Prezumpcia neviny / Presumed Innocent. Právnická dráma z produkcie Apple TV+
- Deadpool & Wolverine. Trailer dokazuje, že (super)hrdinovia si nič nedarujú
- Kate Winslet v roli priekopníckej vojnovej fotografky vo filme Lee
- Ako by vyzeral svet bez polície? Dokument pre Netflix Power / Moc
- A24 pripravuje remake komediálneho trileru zo 40. rokov pod názvom Huntigton
- The Watchers. Napínavý režijný debut dcéry M. Night Shyamalana - Ishany