Febiofest uvedie retrospektívu provokatívneho Waleriana Borowczyka |
Bol považovaný za jedného z najväčších vizionárov európskeho filmu – na úrovni Luisa Buñuela a Federica Felliniho. Jeho surrealizmom ovplyvnená
Bol považovaný za jedného z najväčších vizionárov európskeho filmu – na úrovni Luisa Buñuela a Federica Felliniho. Jeho surrealizmom ovplyvnená tvorba sa pohybovala medzi fraškou, krvavým delíriom a erotickým ošiaľom. Napriek všetkým škandálom a kontroverziám zanechal poľsko-francúzsky režisér Walerian Borowczyk nezmazateľný odkaz v dejinách európskeho filmu. Jeho retrospektívu uvedie Medzinárodný festival filmových klubov Febiofest, ktorý sa uskutoční od 17. do 23. marca 2016 v Bratislave. „V Borowczykových filmoch sa prejavil jeho mimoriadny talent, pôsobil nielen ako režisér, ale aj ako scenárista, občas kameraman či strihač, do svojich filmov si navrhoval dekorácie či rekvizity. Jeho dielo vykazuje surrealistické tendencie. Ak odhliadneme od povrchného, zjednodušujúceho, vulgarizujúceho – a skrátka falošného náhľadu na jeho filmy – typu „kvázi-umelecká pornografia“, odhalí sa nám pred očami pozoruhodný svet fascinujúcich obrazov a ideí vyjadrených čisto kinematografickými nástrojmi. Borowczykove najlepšie filmy v ničom nezaostávajú za filmami Luisa Buñuela,“ povedal Michal Michalovič z filmologického časopisu Kino-Ikon, ktorého redaktori sú kurátormi festivalovej sekcie Kinoikon+. Jedni opisovali Borowczyka ako génia, iní ako pornografa. Od polovice 50. rokov do polovice 80. rokov 20. storočia nakrútil viac ako 30 krátkometrážnych a dlhometrážnych animovaných, experimentálnych, dokumentárnych a hraných filmov, z ktorých viaceré boli ocenené na prestížnych medzinárodných festivaloch. Cieľom retrospektívy je predstaviť slovenskému publiku dielo tohto autora v čo najširších súvislostiach, nevynechať jeho začiatky v oblasti krátkometrážnej animovanej tvorby a poukázať na jeho všestrannosť, neopomínajúc jeho prechod k réžii dlhometrážnych hraných často škandalóznych filmov v 70. rokoch 20. storočia. Vo výbere siedmich programov, ktoré pre MFFK Febiofest pripravil hosťujúci kurátor, britský filmár Daniel Bird, člen asociácie Priatelia Waleriana Borowczyka, budú aj Nemravné príbehy, kontroverzná snímka zobrazujúca zvrátenosti lásky. Vo Francúzsku išlo o kasový trhák, no vo zvyšku sveta mal film problémy s cenzúrou. Slovenskému divákovi sa môže film priblížiť aj tým, že námetom jedného z príbehov je príbeh Alžbety Báthoryovej. V Borowczykovom filme ju stvárnila dcéra svetoznámeho maliara Pabla Picassa – Paloma Picassová. Febiofest neopomenie ani Borowczykov pravdepodobne najoriginálnejší film Goto, ostrov lásky, ktorý bol zakázaný v komunistickom Poľsku a vo Francovom Španielsku. Diváci si budú môcť pozrieť aj snímku Blanche, ktorá je zrejme Borowczykovým najosobnejším filmom. Hlavnú rolu v ňom stvárnila jeho manželka po boku legendárneho švajčiarskeho herca Michela Simona. Blanche bola na zozname Britského filmového inštitútu 360 klasických hraných filmov a zanechala nezmazateľný dojem v generácii vizionárskych filmárov akými sú Terry Gilliam a Neil Jordan. Festivaloví návštevníci budú mať možnosť vidieť aj jediný Borowczykov poľský hraný dlhometrážny film Príbeh hriechu, ktorý zaznamenal úspech u kritiky aj komerčný úspech doma a bol oficiálnym zástupcom Poľska na festivale v Cannes v roku 1975. V programe sa predstavia aj snímky Rosalie, Divadlo pána a pani Kabalovcov, Súkromná zbierka, Dom, Anjelské hry, Fonograf, Renesancia, Beštia, Scherzo Infernal a Podivný prípad doktora Jekylla a slečny Osbourneovej. Kurátor Daniel Bird prijal pozvanie organizátorov festivalu do Bratislavy – a na Febiofeste prednesie verejný masterclass o Walerianovi Borowczykovi. Pri príležitosti uvedenia retrospektívy vydáva MFFK Febiofest v spolupráci s redakciou časopisu Kino-Ikon a Slovenským filmovým ústavom špeciálnu publikáciu o diele tohto pozoruhodného solitéra nazvanú Borov abecedár autorskej dvojice Daniel Bird a Michael Brooke. Ide o jedinečný koncept, keď jednotlivé písmená abecedy predstavujú jednotlivé koncepty – kľúče k Borowczykovej tvorbe a nasvecujú ju z mnohých perspektív. Divákom sa počas siedmich festivalových dní bratislavského Febiofestu predstaví vyše stovka snímok aj v sekciách V strede Európy, Slovenská filmová krajina, Klubový film dnes, Klubový Jukebox, Zrkadlo minulosti, Novinky ASFK, Osobnosti klubového filmu, Filmový kabinet deťom, Experimental. |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Polarizácia spoločnosti, občianska vojna a Kolaps. Unikátna filmová simulácia vás
- Slávnostný galavečer Slnko v sieti odvysiela RTVS exkluzívne v priamom prenose
- Súperi sú inovatívnou a inteligentnou športovou drámou, zato pri Rebel Moon skôr v
- Masový vrah v pasci na popovom koncerte? Film Trap od M. Night Shyamalana sa preds
- Sú známi víťazi národných filmových cien Slnko v sieti. Najviac ocenení si odniesl
- Cyklus Reštaurovaná klasika v Kine Lumiere prinesie Formanov film Prelet nad kukuč
- Štúdio Marvel predstavuje nový trailer k filmu Deadpool a Wolverine
- Vysekané brucho a dychberúce akčné majstrovstvo. Kto je hrdina nového krváku Boy K
- RTVS si vo svojom vysielaní pripomenie 80. výročie sformulovania Správy Alfréda We
- J. K. Simmons ako sériový vrah, pred ktorým niet (?) úniku vo filme You Can’t Run