IBIZA

IBIZA

4.0

Najnovšia francúzska komédia Ibiza má potenciál: Christian Clavier hrá zamilovaného doktora na staré kolena a svojej drahej pri riešení trablov s jej synom pri maturite poradí: daj mu motiváciu, nech si za úspešnú skúšku vyberie na dovolenku ľubovoľnú destináciu. Mladík Julien maturu prelezie a volí si párty ostrov, kde by mohol vstup do dospelosti patrične osláviť. A hoci Philippe by radšej strávil leto s rodičmi vo Francúzsku, ako správny partner sa podvolil a vyráža na Ibizu s Carole a jej dvomi deťmi: okrem maturanta berú aj 13-ročnú Manon.

Čo nasleduje, je zrejmé a očakávané. Tvorcovia po prológu na domácej pôde nechajú vytrápiť hrdinov na ceste na ostrov (hurá na vtipy v lietadle okolo fóbií), aby sa mohli hrať s gagom okolo obrovského auta a potom už môžu začať ostrovné trampoty.

Na jednej strane očakávané línie: kluby a drogy. Užijeme si neustále bežiaci vtip o tom, ako sa Philippovi snažia podsunúť lokálpatrioti rozličné dávky, potom snahu spať na mieste v čase, keď sa rozbieha klubová zábava a napokon povinná návšteva najnovšieho Ibiza hitu menom Ushuaia. Aj tu tvorcovia mixujú rôzne postavy a línie: ako sa do klubu dostať (každý po svojom), čo tam budú robiť a napokon aj tušený vtip: ako si to tu staršia dvojica medzi všetkými návštevníkmi užije...

Rýchlo sa na ostrove rozdelia dve línie a motivácie postáv. Zatiaľ čo starší by najradšej mali svätý pokoj a čítali si knihy či čerstvú tlač, mladých zvádzajú iné pokušenia, nielen clubbing. Starším sa do cesty pripletú ďalšie postavy, najmä ktosi z minulosti, aby mútil vodu a natiahol stopáž. Carole si musí vzdychnúť nad vráskami a akceptovať všadeprítomné mladé "kosti", ktoré si Philipp nevie nevšimnúť. Je zrejmé, že ich vzťah prejde istou skúškou.

Ibiza Ibiza

A rovnako môžete tipovať aj to, či sa Philippovi podarí zblížiť s mladými, ktorí ho najprv neuznávajú, ale istú otcovskú radu či figúru potrebujú. Najmä Julienova línia má potenciál, ktorý autori využívajú rôzne: hľadanie dievčiny, flirt s náhodnou známosťou a boj so situáciou, ktorú mu nezávidí nikto, kto sa raz v lete do niekoho buchol a v septembri musel z toho vytriezvieť. 13-ročná Manon je vedľajšia postavička na pár scén, ale do finišu schová aspoň jeden podarený vtip.

Ibiza je komédia, ktorá chce využiť očakávané archetypy a ide podľa osvedčených koľají. Hlavne je rýchla, ukecaná a pár väčších línii dokáže udržať a striedať ich s jednorazovými vtipmi. Zároveň je hlučná, nebojí sa nasadiť humor tvrdšieho kalibru (pripravte sa na istú dávku zvratkov a fekalií) a veľmi instantná. Na konci filmu si asi nebudete pamätať všetky vtipy z prvej polovice a správanie postáv je úmyselne blbé, predvídateľné a hlučné.

Ibiza Ibiza

Nikto by nemal čakať úprimný pohľad na párty ostrov už len z kontrastu, že na španielsku pôdu si prišli francúzski tvorcovia to svoje. Majú dobrého herca, časť scén utiahne sám a hoci nezabudnuteľných vtipov veľa nepríde, ani sa nemáte kedy nudiť. Občas je to bláznivé, potom milé, neskôr prepálené. Má to sotva 80 minút bez titulkov: film končí tak náhle, že netušíte, či je to kvôli krátkosti scenára alebo faktu, že autori už nevedeli viac vymyslieť a musia hrdinov poslať domov. A sekať veľa anglických piesní, to je trošku zvláštne vyznenie filmu.

Guľometné dialógy sú OK a ak vyrazíte do kina, vedzte že na vás čaká originálna verzia s titulkami, ktorá aspoň doručí väčšiu autenticitu (ale na úkor fanúšikov českého dabingu). Za ten krok patrí distribútorovi malé plus. Tým, že v kinách chýba poriadna letná komédia, sa im podarilo nasadiť jednohubku aspoň na pár časov. Akceptujte čo obsahuje a ako-tak sa zabavíte. I keď Francúzi vedia doručiť aj oveľa silnejšie kúsky.

Ibiza (Francúzsko / Belgicko, 2019, 87 min.)
Réžia: Arnaud Lemort. Scenár: Arnaud Lemort, Mathieu Oullion. Hrajú: Christian Clavier, Khalid Samata, Mathilde Seigner ...

autor Michal Korec 31.7.2019