LEGO NINJAGO

LEGO NINJAGO

5.0

Warner Bros. majú v LEGO veľkú devízu a dokázali ju maximálne zužitkovať pri LEGO príbehu, kde našli dobrého hrdinu, príbeh, prepojenie kúzla stavebnice s civilným svetom a navyše si našli vlastný štýl humoru ľahučký, ako stavanie kociek. LEGO Batman už pritlačil na diváka – zmenšil cieľovku, lebo sa zameral najmä na komiksové publikum, no výborný štýl humoru ostal a pridala sa nečakaná sonda do vnútra hrdinu.

LEGO Ninjago kráča už iba v tieni svojich predchodcov a hoci sa snaží replikovať niektoré správne ťahy, nedarí sa mu zložiť ich do kvalitného pútavého celku. Z dobrých nápadov sa stávajú samoúčelne scény, dej neprináša vôbec nič nové a nechytí vás ani v jednej časti, očakávaný konflikt otca a syna sa zúži na viaceré súboje a ťažkopádne porozumenie. Neraz máte problém v orientácii, lebo kamaráti sa líšia akurát podľa farieb či schopnosti, no keď v akčných scénach tasia zbrane v Transfomers variácii, máte problém rozlíšiť kto je kto. A už ani svet zložený z LEGO kociek nie je taký zaujímavý...

Dejový rámec je o tom, že 16-ročný Lloyd má otca Garmadona, veľkého záporáka, ktorý chce neustále ničiť Ninjago. Llyod s odstrkovanými spolužiakmi majú alter egá, tvoria tím nindžov. Hoci sú aj načrtnuté ich vlastnosti (oheň, zem, ľad, voda), do akcie spravidla nastupujú vo veľkých mašinách. Bežne prebieha akcia tak, že mesto vydá výstrahu, Garmadon nasadí nový útok, nindžovia ho zväčša odrazia, on ide vymýšľať novú zbraň a pokúsi sa o ďalší. Súčasne Lloyd trpí, lebo všetci vedia, že jeho tatko je ničiteľ a on outsider. A situácia sa zmení vtedy, keď sa Lloyd rozhodne nepočúvnuť majstra, použije superničivú zbraň a vypustí nového nepriateľa. Potom musia ísť na náročnú cestu a nájsť ešte väčšiu zbraň, aby ho zastavili. A popritom konečne vyriešili vzťah s otcom.

Na papieri nie je dej márny, črtajú sa solídne možnosti: dosť akcie, dvojité identity, nevyjasnený vzťah a cesta do neznáma. Výsledné spracovanie má problémy na viacerých úrovniach. Vykreslenie postáv je s výnimkou Lloyda a jeho rodičov slabučké – empatia s parťákmi prakticky neexistuje, nedokážete sa v nich poriadne ani orientovať. Čo okamžite oslabí vnímanie akčných scén, lebo vidíte šesť mašín mlátiť sa v meste a už po prvých 20 minútach vás začne nudiť.

LEGO Ninjago LEGO Ninjago

Stále to isté a hoci je to fajn natočené, zostrihané, kamera výborne nalietava, je to málo. Ani titulné mesto navyše nemá dobrú atmosféru, je to bizarný mix japonských a čínskych reálií, ktoré možno v seriáli fungujú, ale tu máte permanentnú chuť z neho vypadnúť – čo sa našťastie stane v druhej polovici.

Ani zmena reálií však nedokáže nahradiť pomalé tempo. V druhej polovici objavíme nové miesta, aj inú akciu, no opäť sa niektoré scény strašne vlečú. Konečne sa aspoň začneme venovať Garmadonovi ako lepšej postave z dvojice otec-syn, jeho minulosti a motivácií. A zrazu film funguje, flashback má patričné emócie a keď nie je silene vtipný, ale snaží sa o lepší presah, opäť naberá body k dobru. Ale pretože finále je opäť iba strieľačka, mastenica a bitka v meste, rýchlo sa čaro vytratí.

Pre fanúšikov minulých filmov je smutné sledovať film, ktorý už dávno nemá v sebe desiatky malých vtipov a nápadov. Dva LEGO filmy mali popri silnej hlavnej línii kopu malých frkov, či už vizuálnych alebo situačných, no LEGO Ninjago ich má strašne málo, takže sa nemáte na čom baviť v momentoch, keď prezriete hlavnú schému. Z nápaditých paródií sa stal obyčajný animák so síce odlišným, ale málo nápaditým vizuálom. A kombinácia civilného a LEGO sveta je tentokrát oveľa horšie podaná ako pri LEGO príbehu.

LEGO Ninjago LEGO Ninjago

Ak chceli tvorcovia staviť na istotu, veľmi sa popálili a vytvorili iba zbytočnú vatu – Jackie Chan ako rozprávač zdržiava najmä na konci, doručí dva vtipy a bez tých minút by sa rodičia i deti určite zaobišli a mali kompaktnejší film, nie naťahovaných 101 minút. Nehovoriac o novej méte slovenského dabingu, kedy Jackieho Chana dabuje Jožko Vajda!

Ukážky to len naznačili, no boli dobre zostrihané. S vtipom iných LEGO filmov. No výsledok sa ťahá, neraz nudí a rýchlo padá do bežného priemeru. Azda by sme po náročnom LEGO roku potrebovali aj menšiu pauzu, aby sa séria nepotopila skôr ako by si zaslúžila. Na dva filmy padol prvý priemerný.

The LEGO Ninjago Movie (Nemecko/USA, 2017, 101 min.)
Réžia: Charlie Bean, Paul Fisher, Bob Logan. V originálnom znení: Jackie Chan, Dave Franco, Fred Armisen...

autor Michal Korec 26.9.2017