RÝCHLO A ZBESILO 6

RÝCHLO A ZBESILO 6

8.0

Sérii Rýchlo a zbesilo sa podarilo najprv silno zažiariť (2001), potom spadnúť takmer do béčkových vôd (2006), aby sa vyšvihla na pomyselný vrchol. Predvlaňajší piaty diel spojil takmer všetkých zúčastnených z minulých dielov, prihodil The Rocka a zaujímavé prostredie Ria de Janeiro. Predovšetkým Justin Lin nečakane vytiahol z rukáva pútavé akčné scény, interakciu postáv a chytľavý soundtrack.

Šiesty diel voľne nadväzuje na päťku už tým, že výdatne spracúva návnadu hodenú v záverečných titulkoch minulej časti. Agent Hobbs prichádza za Torettom a potrebuje jeho pomoc. Chlapík menom Shaw so svojou bandou zbiera po svete pár cenných predmetov, ktoré možno speňažiť na trhu so zbraňami. Majú hodnotu niekoľko miliárd dolárov a tíme Shawa je aj Letty, Domova bývalá. Práve ona je dôvod, pre ktorý sa Torettova partia rozhodne vrátiť do akcie (plus možnosť získať amnestiu). Do Londýna tak putujú dve bandy – Shaw i Toretto s Hobbsom i špeciálnou agentkou. Cieľ je jasný: dostať sa k Letty a zneškodniť Shawa skôr ako zozbiera všetky potrebné predmety.

Latka nastavená päťkou Rýchlo a zbesilo je nastavená tak vysoko, že autori mali skutočne čo robiť, aby do šiesteho dielu vopchali zaujímavý obsah – a ešte si aj vypýtali repete stopáže 130 minút. V rámci hlavného ansámblu už skutočne takmer niet kam tlačiť na pílu, takže dve postavy vypustili, aby si mohli zavolať na pomoc Ginu Carano ako Hobbsovu posilu. Až po toľkých dieloch sa ukazuje, ako veľmi dobre funguje celý tím. Je tu líder, je tu šikovný parťák, dvaja zábavní černosi, duo krásnej motorkárky a Aziata. The Rock i Gina k nim pasujú, zosobňujú typologicky nové postavy. Nechýbajú interakcie medzi nimi, zaberajú slušné množstvo stopáže a väčšinou dobre zapadnú. Vývoj hrdinov je dobrý, preto pôsobia ako päsť na oko iba Hobbsové suché tvrďácke hlášky – a sú dôkazom, že na jednej strane by sa séria bez nich obišla. Ich zahrnutie však odľahčuje celú akciu aj za cenu klišé. Silu tímu potom reflektuje i zloženie protivníkov fungujúcich v rovnakom duchu; aj oni majú hlavný mozog, krásne baby, hromotĺkov či inteligentných černochov s technikou.

Rýchlo a Zbesilo 6 Rýchlo a Zbesilo 6

Inklúzia Letty do scenára funguje pomerne dobre, hoci Michelle Rodriguez sa často tvári veľmi zvláštne (je to jednoducho vysvetlené). Ale myšlienka celistvej rodiny, ktorá Toretta a partiu prinúti ísť do akcie funguje a Justin Lin prekvapí ako vie snímať aj osudové rodinné dialógy. Idú mu lepšie ako Rockove smelé príkazy či scéna vypočúvania. Na parkovisku sa točí kamera ako počas veľkého preteku, dialóg trvá aj päť minút a predsa vás vie zaujať. Lin sa za štyri filmy Fast & Furious vyprofiloval na skvelého režiséra, ktorému v celku solídne funguje aj vata, nielen samotné akčné scény.

Tých je vo filme minimálne päť a každá obsahuje zaujímavé momenty. Prirodzene, po finálnej akcii v piatej časti sa úroveň neuveriteľného a bláznivého pretekania podstatne zvýšila, takže tvorcom neostalo nič iné, iba tlačiť na pílu a kombinovať. Prvá londýnska naháňačka je výborne snímaná a predstaví zdatných protivníkov. Druhá akcia je kombinácia prestrelky aj bitky a výborne zapája mužské i ženské charaktery. Justin Lin nezabudol ani na klasický pretek dvoch áut, toľko typický pre film; okrem intra ho servíruje v polovici s fantastickým soundtrackom a zasadenie do nočného Londýna mu zaberá skvele. Samotná londýnska lokalita (a kúsok Španielska) síce nemôžu konkurovať pestrému Riu, ale majú svoje možnosti.

Rýchlo a Zbesilo 6 Rýchlo a Zbesilo 6

Vrcholom je posledná tretina s dvomi výdatnými akciami, kde autori prekonávajú všetko doterajšie v sérii. Kusy videné v traileri neklamú, do akcie je zapojený tank na diaľnici i obrovské lietadlo. Jedna z týchto scén vrcholí tak neskutočne, až sa zo zadného radu ozvalo - "A čo je Superman?" Ale v rámci žánru, prečo nie. Finále zase poteší skvelým využitím veľkého množstva hrdinov – od Star Wars: Epizódy I, kde sa finále odohralo na štyroch miestach prichádza zbesilá šestka s ešte väčším počtom: symbolicky sa odohrá paralelne až v šiestich bodoch a pôsobí výborne.

Od hercov dostanete presne, čo očakávate a soundtrack zaradil viac elektronickej hudby a hoci piaty diel má pamätnejšie melódie, songy vždy zaberú. A určite neodchádzajte od finálnej scény, sľubuje na sedmičku fakt pekný skok v sérii i žánri.

Rýchlo a zbesilo 6 teda úspešne plní rolu veľkého letného popcornu. Dve veľké partie rozohrajú efektné súboje (na pár divákov možno už príliš) a séria je stále svieža. Ale piaty diel ostáva jej pomyselným vrcholom, zatiaľ čo priama šestka „len“ výborným pokračovaním.

Fast & Furious 6 (USA, 2013, 130 min.)
Réžia: Justin Lin. Hrajú: Vin Diesel, Paul Walker, Dwayne Johnson, Luke Evans, Michelle Rodriguez

autor Michal Korec 23.5.2013