NORMAN A DUCHOVIA 3D

NORMAN A DUCHOVIA 3D

8.0

Keď má Tim Burton voľno alebo Henry Selick neplánuje žiadne temné dobrodružstvo, zdá sa byť žáner magických rozprávok s bábkami taký opustený. No občas príde nečakaný zástupca a môže potešiť nielen vymetačov rozprávok, ale najmä fanúšikov atmosférických príbehov z iných svetov. Troška duchov, napätia a originálnych hrdinov a zábava môže začať.

Jedenásťročný Norman je typický chalan na pokraji záujmu. Pochopenie nenachádza u rodičov a už vôbec nie u staršej sestry. V škole je terčom posmechov i šikany a kamarátom mu je akurát tučko Neil, s ktorým sa aj tak nikto iný spriateliť nechce. Ale Normanov život nie je úplne nudný. Miluje horory a má známych z iného sveta. Vidí duchov mŕtvych, dokáže s nimi komunikovať a tento šiesty zmysel mu môže pomôcť, pretože na jeho mestečko sa podľa strýka valí strašná kliatba – a jeho schopnosti by mohli pomôcť zastaviť inváziu zombies.

Béčkový námet ako remeň. Povolanie mŕtvych a ich útok na mestečko by spracoval nejeden režisér do podoby krvilačného hororu, ale prečo nesprístupniť takú látku ešte mladším ročníkom? Pravda, v inom podaní, ale so zaujímavým štýlom. Norman a jeho duchovia kombinuje dva deje do spoločného – príbeh outsidera a jeho vysporiadanie sa s obyvateľmi vďaka hrdinským činom na jednej strane je ľudskou ukážkou zmeny charakterov i pekným prístupom k prekonaniu svojho ja či vlastného strachu. Hoci práve boj so strachom je v centre pozornosti aj ďalšieho deja – boja s kliatbou mestečka i desiatkami narážok na oveľa dospelejší žáner. A nádherne spolu fungujú.

Normanov príbeh sa vyznačuje starostlivo napísanými momentmi v prvej tretine i významných momentoch. Je to presne ten známy príbeh o nule, ktorá sa postupne mení na hrdinu. O tom, že aj malý človiečik môže v správnom momente zažiariť. Že schopnosti čudáka môžu zrazu rozhodnúť osud mnohých. Norman je typ, ktorý akceptuje miesto vo svete, no nebojí sa prekročiť svoj tieň.

Norman a duchovia 3D Norman a duchovia 3D

Inteligentné elementy príbehu sa však prejavujú aj v scénach, keď nabehnú zombies či Norman komunikuje s duchmi. Kolorit Normanovej rodiny, jeho známych či mestečka je neskutočne pôsobivý, preto sa nemožno čudovať tvorcom, že zvolili menej tradičné bábky voči klasickej 3D animácii. Vďaka nim na plátne vznikajú krásne kontrasty: postavy sú krásne i škaredé zároveň. Svet je taký farebný a zároveň temný, azda aj máličko depresívny. Dokáže strašiť a aj zabávať.

V mnohých aspektoch bude pripomínať Norman milú (hoci u nás málo navštevovanú) rozprávku V tom dome straší. Chlapec z predmestia zažíva veľké dobrodružstvo. Ale Norman má pestrejší svet a predstavuje skutočne rodinný film. Iste, deti do 8 rokov by som nechal doma, ale ostatní sa môžu tešiť na vyvážený celok. Staršie deti sa budú najmä báť a občas ich čakajú veselé scény. To dospelí zase dostanú kvalitnú porciu narážok na známe horory či typické klišé.

Prvá polovica je síce originálnejšia, pretože sa na vás valí množstvo nových prvkov a spoznáte ich svet. Druhá časť je napínavejšia, oveľa nabitejšia a občas sa objaví potrebné klišé. Originalita však Normanovi nechýba v celej stopáži, ktorá je prekvapivo striedma. Vďaka nej treba chváliť strih a skutočnosť, že ani jedna scéna tu nevyzerá byť umelo naťahovaná či navyše.

Norman a jeho duchovia sú presne to jesenné prekvapenie, ktoré vás láka do kina v domnienke, že jednoduchá letná zábava je už preč a teraz prichádzajú trošku lepšie, originálnejšie, hoci občas riskantnejšie filmy. Norman presne taký je – a za dobré 3D získava bod navyše, no za slabý český dabing zase o jeden prichádza.

autor Michal Korec 13.9.2012
8.0
7.3