BOKOVKA

BOKOVKA

9.0

Dvaja priatelia - Miles a Jack. Jeden týždeň - strávený vo vinárskej oblasti južnej Kalifornie. A nezabudnuteľný príbeh. Týždeň pred Jackovou svadbou zorganizuje Miles výlet na ochutnávku vína, na užitie posledných dní slobody pre seba a svojho najlepšieho priateľa. Jack (Thomas Haden Church), nie moc úspešný herec, a Miles (Paul Giamatti), veľmi neúspešný spisovateľ, snáď ani rozdielnejší byť nemôžu. Kým Jack je priamočiary, všetkému sa prispôsobiaci a životom kypriaci človek, je Miles ľudská troska, jedna veľká chodiaca životná rana. Ich spoločný týždeň prinesie nielen ich neodkladnú konfrontáciu - kým Miles prišiel ochutnávať miestne víno má Jack v hlave iba ak tak ochutnávku miestneho dámskeho osadenstva - ale aj konfrontáciu každého so svojou minulosťou a sebou samým. Stretnutie s barmankou Stephanie (Sandra Oh) a čašníčkou Mayou (Virginia Madsen) spôsobí nie len vyplavenie dávno zabudnutých citov na hladinu, ale aj trpké obzretie sa za neúspešným životom hlavnej dvojice. Kým sa Jack hneď zaľúbi do Stephanie, zapríčinia Milesove city k Mayi najskôr len bolesť v podobe spomienky na jeho ex-manželku, ktorá sa znova vydala. A tak sa obidvaja muži musia vydať každý na cestu seba-spoznávania a pokúsiť sa pritom nestratiť aspoň to málo s čím do malebnej južnej Kalifornie prišli - ich priateľstvo.

Bokovka Bokovka Bokovka

Ak čakáte odo mňa vinárske metafory a prirovnania, musím vás sklamať. Vínu neholdujem a ani o ňom veľa neviem. Je preto o to viac prekvapivé, ako ma Bokovka vzala za srdce. Alexander Payne (About Schmidt), v tomto prípade scenárista a režisér v jednej osobe, dokázal zase raz nakrútiť neuveriteľne silný, pravdivý a hlavne ľudský príbeh o priateľstve, láske, vzťahoch, živote a víne. Adaptácia podľa knihy Rexa Picketta je majstrovským dielom filmového rozprávania - aj keď je väčšina metafor z vinárskeho prostredia (filmy s touto tematikou priam kričia po elitnom okruhu fanúšikov resp. ľudí, ktorí ich pochopia), nielenže nebol problém ich pre mňa ako laika pochopiť, všetky išli mimoriadne "pod kožu" a nádherne opisovali život ako taký.

Bokovka začína pomaly, ležérne, s miernymi narážkami a vtipmi, aby sa pomaly vystupňovala až, povedzme si pravdu, do extrémnych a "ujetých" scén. Podobnú gradáciu zvláda kvalitne preniesť na plátno iba zopár filmov a ešte menej z nich dokáže počas nej a celých dvoch hodín udržať tón, atmosféru a vtipy na rovnako kvalitnej úrovni. Napriek viacerým extrémom v poslednej pol hodine (pripomeniem iba scénu s poslednou obeťou Jackových sexuálnych chúťok) úroveň filmu nikdy neklesla a dokázala aj tu ponúknuť zopár vynikajúcich vtipov. Celkovej atmosfére, ktorá obohacuje celý film, pomáha minimalistická réžia a famózna, nevtieravá hudba Rolfe Kenta.

Bokovka Bokovka Bokovka

Kapitolou samou o sebe sú herecké výkony. Virginia Madsen ako aj Sandra Oh sa vynikajúco zhostili podporných úloh a myslím, že nikoho nenechajú na pochybách, prečo sa do nich Miles a Jack zaľúbili. Avšak ich výkony jednoznačne zatienia Thomas Haden Church (dostal zaň Golden Globe) a Paul Giamatti. Church s prehľadom a gráciou hrá rebelantského Jacka a napriek extempore jeho postavy zostáva sympatický a hlavne ľudský. Ale bol to Giamatti, ktorý ma svojím výkonom doslova dostal. Kým hrá aj v Bokovke človeka ubitého životom, typického "losera", akých už hral neúrekom, z Milesa predsa ešte dokázal vytesať práve ten odlišujúci detail a robí ho iným ako všetky jeho predošlé role. Spolu s Churchom majú fantastickú chémiu na plátne a ich priateľstvo, napriek rozličnosti ich charakterov, je len vďaka nim uveriteľné. Osobne si myslím, že Giamatti mal dostať Golden Globe, pretože už dávnejšie som podobne famózny herecký výkon nevidel.

Bokovka rozhodne nie je film pre každého. Okrem teda cieľového publika, ktoré by som nenazval práve auparkovským. Divák musí byť ochotný zamyslieť sa nad správou, ktorú mu chce film povedať. Za jeden z jeho najväčších úspechov považujem, že napriek téme známej iba úzkemu okruhu ľudí a stavaní svojich najzapamätateľnejších momentov práve na metaforách z tohto prostredia, ostal otvorený každému a naozaj všetky metafory a pozorovania o živote dokonale sadli. Toto balansovanie na vysunutej hrazde, spolu s jemným humorom a dokonalým príbehom robí z Bokovky tajný tip tohto mesiaca a roka.

Sidewas (USA, 2004, 123 min.)
Réžia: Alexander Payne. Scenár: Alexander Payne, Jim Taylor. Kamera:  Phedon Papamichael. Hudba: Rolfe Kent. Hrajú: Paul Giamatti, Thomas Haden Church, Virginia Madsen, Sandra Oh, Marylouise Burke, Jessica Hecht, Missy Doty

autor Marek Vojtko 31.1.2005
9.0
9.0