VYHÁňAč DIABLA: POčIATOK

VYHÁňAč DIABLA: POčIATOK

článok



Boh tu dnes nie je, otče...

Otec Lankester Merrin si myslí, že zahliadol tvár diabla. V období po 2.svetovej vojne je Merrin (STELLAN SKARSGĹRD) neustále prenasledovaný spomienkami na nevysloviteľnú brutalitu dopustenú voči nevinným ľuďom na ich farnosti. V dôsledku všetkého, čo videl, jeho viera vo Všemohúceho ho opúšťa.

Už sa viac nemôže nazývať, že je Božím mužom. Merrin odchádza ďaleko z rodného Holandska v zúfalom pokuse o únik pred hrôzou, ktorej bol svedkom. Počas cesty Káhirou stretne zberača historických pamiatok, ktoré patria k britským archeologickým vykopávkam vo vzdialenom regióne Turkana v Keni. Odhalia zachovalý kresťanský byzantský kostol, ktorý bol zasypaný pieskom v deň, keď bol dokončený. Zberač chce od Merrina - vzdelaného archeológa z Oxfordu, aby našiel starovekú pamiatku ukrytú v kostole, predtým, ako ju odhalia Briti.

Ale pod kostolom leží niečo oveľa staršie, čakajúce na prebudenie. Šialenstvo prechádza na miestnych obyvateľov a na kontingent vojakov, ktorý strážia vykopávky. Krv nevinných voľne prúdi po východoafrickej krajine a tým sa všetka hrôza len začína. Merrin nakoniec uvidí pravú tvár diabla priamo na mieste jeho zrodu.

Vyháňač diabla: Počiatok Vyháňač diabla: Počiatok Vyháňač diabla: Počiatok

O VÝROBE

Jeden z najstrašidelnejších filmov všetkých čias, Vyháňač diabla bol zdrojom nespočetných nočných môr od jeho uvedenia v roku 1973. Film napísal William Peter Blatty a režíroval William Friedkin, farbisto rozpráva strašidelný príbeh Regan, 12-ročného dievčaťa, ktoré sa stáva démonicky posadnuté. Jediná sila, ktorá ju môže uvoľniť z démonického zovretia a ukončiť jej týranie, je intenzívny exorcizmus, vykonaný Otcom Lankesterom Merrinom počas rituálu, ktorý ich oboch takmer zabije. Exorcist: The Beginning vráti divákov v čase, 25 rokov do minulosti Otca Merrina, kedy sa po hrozných zážitkoch z vojny prvýkrát odvráti od Boha, aby sa nakoniec vydal na cestu k exorcizmu..

Režisér  Renny Harlin,  známy pre jeho dynamický štýl režírovania, ktorý je vidieť najmä v akčných filmoch ako Smrtonosná pasca 2, Cliffhanger a Deep Blue Sea, vytvára novú kapitolu legendy Exorcistu.  "Som veľký fanúšik horrorových žánrov," hovorí Harlin. "Som známy pre moje akčné filmy, ale začínal som horormi a je to žáner, ktorý som vždy zbožňoval. Exorcista je očividne jeden z najslávnejších hororov, ktorý bol kedy natočený.  Je to jeden z mojich najobľúbenejších filmov, takže keď som dostal túto príležitosť, nemohol som si ju nechať ujsť."

Hneď ako sa začalo natáčanie v Ríme bol režisér vážne zranený po náraze autom. "Škaredo som si zlomil nohu," popisuje, "takže som musel natáčať celý film s barlami a sadrou na nohe, čo bolo dosť náročné a frustrujúce. Ale myslím, že to prispelo k filmu tým, že som musel sedieť na jednom mieste a rozmýšľať,  čo chcem urobiť.    

"Keď sme robili dodatočný film na vysvetlenie histórie, pokúšal som sa pripraviť množstvo nezodpovedaných otázok, ktoré boli postavené v origináli." Pokračuje Harlin.  "Je tam veľa otvorených dejových línií, ktoré sú nevysvetlené, vrátane kritiky exorcizmu, ktorý Merrin predvádzal pred rokom v Afrike. Chcel som to urobiť tak, že keď uvidíte tento film a keď uvidíte originál, bude sa vám to zdať ako pokračovanie. Skutočne som chcel nájsť cestu do ľudských duší a sŕdc, dať im skúsenosť, ktorá ich uspokojí tak, ako ich aj prekvapí a vystraší."

Príbeh začína so zlomeným a opusteným Otcom Lankesterom Merrinom, ktorý v dôsledku svojich mučivých skúseností v jeho rodnom Holandsku počas 2.svet.vojny precestoval svet, kde sa márne pokúšal uniknúť hrôze z minulosti. "Zvolili sme si  rozprávať príbeh Otca Merrina ako mladého kňaza.," hovorí Harlin, "A zistiť, ako sa po prvý krát kontaktoval s démonom.  Hlavnou líniou tohto filmu je skutočné Merrinove úsilie znovu nájsť svoju vieru. Zistili sme, že sa mu stalo niečo úplne strašné, čo ho odklonilo od kňazstva, a čím stratil vieru vo všetko, vrátane seba."

Stellan Skarsgĺrd hrá sklamaného kňaza,  úlohu, ktorá akoby bola šitá hercovi na mieru .  "Max Von Sydow hral otca Merrina v roku 1973," hovorí režisér, " a myslím si, že tu existuje veľmi prirodzený súvis. Obaja herci sú Švédi, vyzerajú podobne a obaja sú fantastickí herci známi doma i v zahraničí. 

Počas putovania Káhirou, Merrina osloví cudzinec a ponúkne mu nezvyčajnú prácu. Britská vláda financuje archeologický výskum v odľahlej oblasti  v Keni,  kde odkryli šokujúci nález - byzantský chrám, ktorý zmizol pod pieskom okamžite potom, ako ho postavili. Jeho mysteriózny patrón chce najať Merrina na výskum miesta s religióznym artefaktom, malou soškou, ktorú chce ukryť pred britským kontingentom, aby doplnil svoju súkromnú zbierku.

Na prekvapenie Merrin súhlasí. "To, čo našli, je chrám na mieste, kde chrám nemohol byť," vysvetľuje Skarsgĺrd, "pretože bol postavený v piatom storočí a v tom čase  ešte kresťanstvo nedosiahlo uvedený región.  Keď začínajú  bádať na mieste, kde bol chrám, začínajú sa diať šokujúce veci a domorodí obyvatelia  odmietajú vstúpiť na tieto miesta. Merrin sprevádza Otca Francisa, mladého nadšeného kňaza, ktorý  odišiel do Afriky vykonávať misionársku prácu.  "Otec Francis študoval vo Vatikáne," hovorí James D'Arcy, ktorý hrá mladého kňaza. "Po odhalení chrámu,  Vatikán mu prikáže zmeniť kurz do Kene. Jeho úlohou je dozrieť a presvedčiť sa, či sa dodržiavajú všetky religiózne aspekty pri vykopávkach."

Vyháňač diabla: Počiatok Vyháňač diabla: Počiatok Vyháňač diabla: Počiatok

Keď sa stretnú títo dvaja kňazi, otec Merrin sa nachádza vo veľmi zlom rozpoložení. Odmietol  Boha a Otec Francis sa snaží presvedčiť ho, aby znovu objavil svoju vieru a pomôcť mu, keďže  sa veci okolo nich  stávajú čoraz zvláštnejšími a zlovestnejšími. 

Merrin nachádza v tomto hrozivom prostredí ďalšieho spojenca - lekárka Sarah Novacková prišla do oblasti, aby  sa pokúsila pomôcť miestnym obyvateľom. Musí však prekonávať podozrievanie ľudí z kmeňa Turkana, ktorí nedôverujú novoprišelcom, ktorí  vtrhli do ich krajiny a korumpujú prostredie.

Úlohu Sarah hrá Izabella Scorupcová, ktorá hrala v takých filmoch ako  Reign of Fire, Vertical Limit a v bondovke GoldenEye.  "Sarah sa rozhodla prísť do malej dediny v  Afrike, aby pomohla ľuďom,chce sa o nich starať" hovorí herečka.  "je to žena, ktorá chce konať dobro, napraviť nespravodlivosť. Je to silná osobnosť a nechce sa vzdať."

"Hľadal som dlho a tvrdo herečku,ktorá by bola vhodná pre túto rolu," hovorí Harlin.  "Izabella je perfektná v úlohe profesionálnej, silnej ženy, ktorá je schopná vydržať v drsných podmienkach a stale dobre vykonávať svoju prácu. Ďalším dôvodom a skúsenosťou pre tento film bol fakt, že mnohí z nás sú zo Škandinávie.  Stellan a Izabella sú obaja zo Švédska  a ja som z Fínska, takže sme mohli hovoriť rovnakým jazykom a deliť sa o vtipy, na ktorých sme sa mohli spoločne smiať, dodáva, "mohli sme sa aj rozprávať za producentovým chrbtom a vbaviť sa bez toho, aby rozumel, o čom je reč."

Obaja Otec Merrin a Sarah sa obávajú o bezpečnosť  Josepha, mladého Afričana , chlapca, ktorý sa spriatelil s bývalým kňazom, ale sú bezmocní  na to, aby zastavili hrozivú udalosti, ktoré sa množia okolo nich.  Keďže temnota obkľučuje ich dedinu, Joseph a jeho rodina sa  ocitajú v obkľúčení  diablom. Je to náročná  úloha, ale mladý herec Remy Sweeney  sa veľmi rýchlo ujal svojej roly. 

"Joseph je náročná postava," hovorí Harlin, "pretože ju musí stvárniť dieťa vo veku kolo 8 rokov. Prešiel som casting s mnohými mladými adeptmi, a keď sa okolo mňa prešiel malý  Remy,  vedel som,že to bude správny výber. Má predstavivosť a inšpiráciu, čo bolo potrebné pre túto  a výborne sa s ním spolupracovalo ."
 

BUDOVANIE BOJISKA  - SCÉNY FILMU

Kým Exorcist: The Beginning bol nakrúcaný výlučne v svetoznámych  Cinecittŕ Studios v Ríme, akcie nášho filmu sa robili v rôznych oblastiach v Afrike, Káhire a v Holandsku.  "Vytvorenie dojmu, že ste uprostred Afriky, nie je možné pár sto metrov od najbližšej pizzerie, " hovorí Harlin.  "Tak sme museli  vybudovať celý súbor rôznych techník a vytvárať ilúzie o miestach, kde sa príbeh odohrával. Pre scény vo filme, ktoré ilustrujú minulosť postáv sme išli do Holandska počas II.svetovej vojny a skonštruovali sme budovy, kde sa odohrali niektoré veľmi dramatické scény."

Harlin sa obrátil na scénického výtvarníka  Stefana Ortolaniho, aby mu vniesol do filmu  monumentálne  prostredie .  "Chcel som, aby všetko pôsobilo autenticky, veľmi znepokojujúco, tak, aby divák mal pocit, že sa cíti nesmierne skľučujúco a s obavami na nezvyčajne starobylom mieste."

Ortolani a jeho tím uskutočnili extenzívny výskum na prípravu konštrukcie byzantského chrámu a hrozivej komory pod ním. Rozsiahla oceľová konštrukcia bola postavená na to, aby podoprela strechu chrámu , ďalej sa postavili platformy, plošiny, ktoré mali uľahčiť prácu osvetľovačom pri používaní ich zariadení. V chráme sa nachádzajú mozaikové tabule ilustrujúce legendy o bitkách v nebesách a Luciferovej strate  milosti.  Pri tvorbe mozaiky sme použili pôvodnú románsku mozaikovú dlážku  vo Villa Adriana v Tivoli neďaleko  Ríma.  Potom sme mali aj vynikajúceho umelca z Anglicka, ktorý nám namaľoval výjavy, ktoré sú založené na kresťanskej tradícii a príbehoch o satanizme.

Laminátový kaňon bol konštruovaný v Cine Tutta. S pomocou počítačových efektov bolo možné využiť ho v mnohým odlišných lokalitách filmu. Kaňon meral  262  stôp, 197 stôp na šírku a jeho najvyšší bod dosahoval 33 stôp. 

Harlin bol veľmi rád, že získal pre svoj film talianskeho kameramana Vittoria Storara, 4 násobného nominanta na Oscara a trikrát víťaza tejto prestížnej ceny za svoju prácu na  Apocalypse Now, Reds a The Last Emperor. 

Vyháňač diabla: Počiatok Vyháňač diabla: Počiatok Vyháňač diabla: Počiatok

TVÁR  DIABLA 

Keď The Exorcist prišiel do kín v r. 1973, špeciálne  efekty, ktoré vystrašili divákov po celom svete, sa predtým na plátne neobjavili.  V roku 2004 samozrejme filmové efekty opäť presvedčia divákov o tom, že sa dá vidieť neuveriteľné.  Ale filmoví tvorcovia Exorcist: The Beginning nechceli jednoducho zaplaviť divákov okázalými efektmi, napiesto toho sa rozhodli použiť efekty ako nástroj na znovu objavenie mrazivej hrozivej atmosféry.

"Chcel som urobiť  film, ktorým by  ste začali veriť vo vyháňača diabla", hovorí  Harlin. "Takže neplnil som film žiadnymi špeciálnymi efektmi a trikmi, ktoré  sú dnes obvyklé v tejto branži.  Je to viac ako primárny horor založený na napätí, úzkostlivom očakávaní a psychologickom terore, a naše efekty sú väčšmi staromódne čo sa týka prístupu.

Supervízor efektov Gary Tunnicliffe, je známy  z hororových filmov ako Hellraiser a Sleepy Hollow Tim Burtona, či série Halloween.   Niektoré hororové  filmy sú také, že vám zasiahnu vnútornosti, niektoré hororové filmy vám zasiahnu myseľ. The Exorcist má takúto dvojitú silu."

Tunnicliffov tím bol poverený  nielen maskovaním hercov a tvorbou make-upu ale aj konštrukciou a tvorbou bábok a religióznych idolov. Bolo to intenzívne obdobie výroby sošiek, konštrukcií, maľovania, apod.  

Možno najdôležitejšou fazetou maskérskeho dizajnu bolo rozhodnutie, akú fyzickú formu dajú filmovému démonovi. " Je  to ten istý demon, ktorý je posadnutý, ale my netušíme, ako tá príšera vyzerá v prirodzenom stave, raz sa manifestuje v ľudskej podobe máte pocit, že ho cítite, áe je vám povedomý."

Nie je to démon, ktorý má veľké rohy na hlave, nie je to ani démon typu  Buffy - Zabíjačka upírov. Využili sme herečkine lícne kosti, dotvorili sme ako veľmi asymetrické, bradu sme vysunuli a zväčšili v jednej oblasti a potom sme pridali tržné rany. 

Napriek viac ako 30-tim rokom, ktoré uplynuli od momentu, čo nakrútili prvú produkciu vyháňača, dosť sme zachovali pôvodnú podobu,  štýl a technológiu  70- tych rokov. 

Max von Sydow mal iba 44 rokov, keď sa pôvodný film nakrúcal. Trvalo to tri až štyri hodiny denne, kým mu urobili taký make-up, aby vyzeral ako 70-ročný starý muž.

Podobne to trvalo, kým sa dotvorili všetky umelé časti, protézy,  maskérska práca, aby sa dosiahol plný efekt.  Protézové, náhradné materiály sú veľmi krehké, pretože musia byť veľmi jemné a poddajné, aby verne a presne hercov výraz.

Jedným  z najväčších  výtvorov Tunnicliffovho tímu bola kreácia divej hyeny, ktorá zohráva vo filme pomerne veľkú úlohu.  Z praktických a bezpečnostných dôvodov  bolo komplikované  a limitované použiť vo filme skutočné zviera ako je hyena. Aby sa vyriešil problém, spolupracovali s  oddelením  CGI, aby skonštruovali niektoré sekvencie. Kombinovali sa ukážky , filmové zábery skutočných hyen s bábkami a plne mechanickými hračkami, ktoré mali nainštalované v papuli hadičky, z ktorých sa pumpovala krv  vytekajúca okolo papule hyen.

 


autor press kit 26.10.2004
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 50476
02 |
návšt. 11232
03 |
návšt. 6387
04 |
návšt. 5029
05 |
návšt. 4829
06 |
návšt. 3812
07 |
návšt. 4039
08 |
návšt. 2951
09 |
návšt. 1913
10 |
návšt. 1868
REBRÍČEK US
01 |
$82,0 mil.
02 |
$7,4 mil.
03 |
$3,9 mil.
04 |
$3,2 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,5 mil.
07 |
$2,1 mil.
08 |
$1,7 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.