MUŽI V ČIERNOM II

MUŽI V ČIERNOM II

8.0

Vesmírom sa rúti malá rozhnevaná raketa. Planéta, ku ktorej zamieri sa razom mení na oblak hviezdneho prachu. Sústava za sústavou miznú z vesmírnej mapy. Ďalšia zastávka: Modro-biela planéta!

Poznáte to. Neviete čo, ale niečo nie je v poriadku. Chvíľu ste si mysleli, že je za tým počítačové sprisahanie robotov. Dúfali ste, že to Neo vybaví. Bude to však inak. Všetky tie seriály o mimozemšťanoch, bláznivé správanie Michaela Jacksona, plné stránky bulvárov a ...áno: občas ich kútikom oka zazriete. Muži v čiernom. Rýchli, dynamickí, odvážni. Vtedy máte pocit, že začínate chápať. Ale v tom sa zablysne a ...

Muži v čiernom II Muži v čiernom II

Supertajná vládna organizácia MIB je to jediné, čo stojí medzi našim spokojným životom a tým šmejdom tam hore. Bojujú nekončiaci boj a nik ich nepochváli. Nik totiž nevie, že vôbec sú. Po odchode agenta Kay (Tommy L. Jones) zostáva hlavným bijcom agent Jay (Will Smith), ktorý je na vrchole svojich síl, no nie je v pohode. Strieda partnerov (blesk) až nakoniec skončí s vulgárnym a sexistickým psom. Rutinná práca sa však zmení v závod o život. Malá húsenica sa zmení v Serleenu - smrtonosnú obludu v tele modelky a tá likviduje celé MIB. Zostáva úplne osamotený Jay. Úplne? A čo ten vráskavý poštár kdesi v tramtárii?

Muži v čiernom sú späť. Trvalo im to päť rokov, ale prichádzajú v najlepšej forme. Ak sa vám jednotka páčila (mne ani veľmi nie) tak asi pôjdete tak či tak, tým ostatným odkazujem - neváhajte. Málokedy sa podarí, aby dvojka bola lepšia ako jednotka. Tentokrát je to tak! Kľúčovým dôvodom je jedno meno. Meno, ktoré sa za chvíľu stane vo filmárskej brandži pojmom porovnateľným s tými najväčšími - Robert Gordon. Gordon získal Nebula Award za scenár k filmu Galaxy Quest a teraz opäť potvrdil svoj emzácky talent. Jeho muži v čiernom sú vtipní, akční, dynamickí a celý film má veľmi príjemné Gordonovsky ironické zarámovanie.

Mimoriadne sa mi páčili scény z úvodu filmu a návšteva videopožičovne. Známe cameo s Jacksonom (chcem sa stať agentom M!) je v intenciách prvého dielu. Film si vybral to najlepšie z jednotky: vymakaný a komerčne skvelý image (okuliare Ray-Ban), obľúbené príšery (tie najznámejšie sa vracajú), klasickú komediálnu dvojicu - ukecaný a tichý, no a samozrejme pridáva nové ingredencie. V závere filmu príbeh skĺzol (presne podľa hesla: tá istá planéta, ale nový šmejd) späť k jednotke. Záverečná naháňačka je ako z oka vypadnutá jednotke aj so záverečným bojom ("Neodbachnem ťa naraz, parchante!"). Vyzerá to, akoby Gordonovi dochádzal dych. Posledný obraz je však opäť taký ako má byť.

Muži v čiernom II Muži v čiernom II

K zaujímavostiam patrí, že pôvodne mal vo filme účinkovať Agent M (nie ako Michael, ale ako Mulder) hraný Davidom Duchovnym. Naopak Famke Janssenovú v role Serleeny nahradila Lara Flynn Boylová (kdeže ste ju mohli vidieť? Nejaký pochmúrny seriál z kanadsko-americkej hranice?)

Okolo filmu sa točilo množstvo odborníkov, ostatne ako sa na takýto kasový trhák aj patrí. Okrem už spomínaného scenáristu treba spomenúť autora hudby Danyho Elfmana (dvorný hudobník Tima Burtona) a samozrejme režiséra Sonnefelda (okrem MIB napr. Adams Family). Jedinou prekážkou pre vznik druhého dielu (každý vedel, že dvojka musí byť) boli herecké mzdy. Smith aj Jones si vypýtali každý 20 melónov plus percentá a tak nečudo, že sa tie peniaze chvíľu hľadali. Že to stálo za to, sa môžete presvedčiť sami. A až pôjdete, zistíte, prečo vlastne postavili sochu slobody. A prečo sú New Yorčania takí vygumovaní...

Men in Black 2 (USA, 2002, 88 min.)
Réžia: Barry Sonnenfeld. Scenár: Robert Gordon. Kamera: Greg Gardiner. Hudba: Danny Elfman. Hrajú: Will Smith, Tommy Lee Jones, Rip Torn, Patrick Warburton, Rosario Dawsonová, Lara Flynn Boyleová.

autor Vladimír Kurek 18.7.2002