ZABITÝ VEČER |
ZABITÝ VEČER |
Išla jedna fešanda na rande naslepo (cez randiacu appku, no klasika), ešte sa neobjavil ani jej nápadník a už sa začal večer uberať nesprávnym smerom. Na smartfóne pípajú správy z aplikácie Drop (celkom populárna magorina – môžete získať „dropy“ iba od ľudí v tesnej blízkosti). A v tejto luxusnej reštike je dáky magor, ktorý sa rozhodol s mladou vdovou Violet rozohrať drsnú hru. Tá rýchlo zistí, že jej sestra opatrujúca jediného syna je v mimoriadnom nebezpečenstve (do domu sa dostal ozbrojený drsniak v kukle). Neznámy vydierač jej nedá ani na chvíľu vydýchnuť – neustále jej posiela príkazy, čo má robiť a čo nie (nemeň si stôl, utekaj na vécko, nevolaj pomoc), takže Violet je v pasci.
Keď príde konečne sympatický Harry, nesmie vdova na seba upozorniť, ani mu dať echo, že niečo nie je v poriadku. Prirodzene, natíska sa otázka, či samotný Harry nie je okamžite prvý podozrivý (že by si len troška s blondínkou zalaškoval a dostal ju kam chce), no večer sa vyvíja ďalej odlišným smerom. Ten, čo spískal celú hru, má všetko premyslené a hoci prídu momenty improvizácie, Violet nechápe, vďaka akým vylepšeniam či trikom, dokáže neznámy byť stále o krok vpred. A tak rande ubieha, na jednej strane by strašne chcela Harryho spoznať a fyzicky je na mieste, no mysľou ťuká do mobilu a uvažuje, ako sa vymaniť zo šlamastiky.
Christopher Landon je nenápadný režisér, ktorý sa vrtí okolo hororových látok – niekedy ako režisér, inokedy ako scenárista či sedí aj na oboch stoličkách. Tentokrát si tvorca fajnotiek Všetko najhoršie zobral réžiu a naplno sa sústredí na jedno rande s rozličnými otočkami. Plocha, na ktorej sa odohráva film, nie je príliš veľká. Najprv prípravy a spoznávanie postáv – najmä Violet, lebo sestra je skôr do počtu a syn slúži skôr ako návnada, aby sme objavili lásku mamy, ktorá by najradšej ani na to rande nešla, no už je čas a musí sa v živote posunúť ďalej.
Po tejto expozícii už nabehneme do fine dining reštaurácie, aby sme zmapovali terén, obsluhu (vhodní pomocníci či kumpáni, kto vie v prvých minútach!) a kopu hostí. Je tu už aj naša známosť? A čo všetci ostatní naokolo? Vaša fantázia v tom momente šrotí naplno: snažíte sa sledovať každého podozrivého či súvislosti a čakáte, kedy začne spomínaná hra s telefónom, páchateľom a nastolené situácie.
Áno, gro filmu sa odohráva v civilnom prostredí reštaurácie, roztržitá hrdinka musí balansovať medzi vlastnou dôstojnosťou v spoločnosti, čeliť obavám o život svojho syna a do toho plniť príkazy, pričom svojho rande spoločníka neradno odstrašiť (tak znie jeden z príkazov). Meghann Fahy v červených šatách maká naplno a ak vám bude aspoň trošku sympatická, užijete si tento večer naplno. Sami azda budete váhať, či by ste sa zachovali v danej situácii rovnako alebo improvizovali...
Zabitý večer ponúka takmer real-time zážitok jednej večere, kedy hrdinka neustále hnaná do kúta (to skôr obrazne, inak má skvelý výhľad na mesto a bude využitý aj v istej scéne) lavíruje medzi rôznymi pascami a v trilerovom strihu sa snaží čosi vymyslieť, prekabátiť diabolskú myseľ na druhej strane. Je to postačujúce na jedno videnie, lebo aj Brandon Sklenar ako Harry či barmanka sú výborne obsadení – na druhej strane istý čašník v debute prehráva ako blázon a je asi najiritujúcejším elementom.
Konzistentnosť filmu dostáva výzvu vo finálnej štvrtine, ktorá nasadí nečakaný adrenalín, kde ho asi nečakáte – hoci sami tušíte, že Zabitý večer už musí konečne vygradovať. Akurát jedna-dve scény si tu už odskočili akoby z filmu Jasona Stathama a nebude núdza takmer o kaskadérske kúsky. Mne to prišlo ako celkom osviežujúce a hodné finále, ale puritáni budú nadávať, že im to marí celkový dojem.
Zabitý večer je presne typ trileru, ktorý zoberie jednu myšlienku, vyžmýka ju naplno a stačí mu pár hercov a jedno miesto. Christopher Landon režíruje dobre, niet priestoru na nudu a určite ste zažili aj vo svojich živôtikoch horšie rande ako takto poskladanú trilerovú mozaiku. Premisa naplnená, stopáž krotká, herci dobrí, atmosféra fajn. Určite dobrá jarná jednohubka!
Drop (USA/Írsko, 2025, 95 min.)
Réžia: Christopher Landon. Scenár: Jillian Jacobs, Chris Roach. Hrajú: Meghann Fahy, Brandon Sklenar, Violett Beane, Jacob Robinson, Reed Diamond, Gabrielle Ryan ...