BAD BOYS: NA ŽIVOT A NA SMRŤ

BAD BOYS: NA ŽIVOT A NA SMRŤ

7.0

Keď som sa pred 29 rokmi snažil dostať na jednotku Bad Boys (mala štempel prístupnosti 15+, ale podarilo sa!), netušil som, že o takmer tri dekády neskôr bude existovať nejaký IMAX, 4DX a duo Will Smith-Martin Lawrence bude hrať stále svoje roly naštvaných, doberajúcich sa parťákov.

Trajektória série je zaujímavá, keď na jedno pokračovanie čakáte osem rokov, na ďalšie 17 (!), no teraz sme to stihli za olympijské štyri. Najnovší diel úzko nadväzuje na trojku – dotiahol si rovnakých režisérov (Adil & Bilall) či vedľajšie postavy (manželky, deti), čím sa vytvára šanca na lepšie prepojenie. Ba čo viac, film sa snaží odkazovať aj na udalosti starších častí: keď sa spomína záťah na kartel z roka 2003, tušíte, že sú to vlastne udalosti dvojky, čo potvrdí aj letmý flashback.

To neznamená, že by najnovší Bad Boys chceli byť rozlúčkou či best of série, len si vypomáhajú cez také ťahy a vytvárajú celistvé putá. Okrem ústrednej dvojice, ktorá si hneď na začiatku zažije opäť rýchly prológ s Marcusovým žrádielkom (hot-dog na pumpe) a odpadnutím na svadbe, sa vráti aj Mikov syn. Sedí síce vo väzení, ale rýchlo im padne vhod, lebo hlavná zápletka filmu sa venuje skompromitovaniu zosnulého šéfa Miami polišov. Istá skupina na neho narafičí napojenie s kartelmi, že im pomáhal nosiť drogy do USA a aj skasíroval pekné prachy! Teraz ide o renomé zboru, resp. hrozí, že sú tu krysy v radoch vyšetrovateľov...

Preto sa treba chytiť potenciálnej spojky a Mikov syn Armando padne vhod – pri prevoze to síce nedopadne najlepšie a na chvíľu sa stanú štvancami (lacný, ale osvedčený scenáristický trik: prehoďte hrdinov na druhú stranu zákona). Väčšinu deja sledujeme vyšetrovanie úzkeho tímu, ktorý sa snaží prísť na niečo nekalé, ale zároveň im idú po krku vrahovia policajného šéfa.

Bad Boys: Na život a na smrť

Štvrtí Bad Boys sú najkratším dielom série a v prvej polhodine je pútavé sledovať neuveriteľný strih nálad. Adil & Bilall nemajú problém zabiť pár ľudí, o pár sekúnd videoklipovým tempom snímať panorámu Miami a navodiť si pohodičku. Akoby belgická dvojica cvakala štvrtinu scén a niektoré ani nenechala vyznieť. No keď dôjde na dva kľúčové atribúty série, nechajú ležať nožničky bokom.

Prvým sú akčné sekvencie, kde nechýbajú naháňačky, výbuchy (aj obe naraz), ale najmä prestrelky. Istým highlightom je scéna v helikoptére a následný pád. Ďalším je bez sporu finále, kde režiséri uvoľnia parádnu kameru: niekedy je pripnutá na pištoli a ako si ju hádžu Mike a Marcus medzi sebou, skáčete kamera s ňou. Alebo viac ráz využijú aj efekt kamery, ktorá akoby na drone preletí cez miestnosť a my letíme na nej. Je to dobrý nápad, ktorý sa nezunuje ani pri opakovanom nasadení. Ale tou najlepšou akčnou scénou sa stane asi infiltrácia jednej domácnosti, ktorú odrazí… Reggie!

Bad Boys: Na život a na smrť

Druhým je vykecávanie a dialógy medzi ústrednou dvojicou. Bad Boys už takmer 30 rokov používajú ten istý trik, že znervózňujú súperov cez vzájomné klčkovanie a potom zaútočia aj v tiesni. Ale veľa stopáže si berú aj vtipy o duši, precitnutí, bratskej láske a iné filozofovanie. To mi príde asi ako najslabšia fáza filmu – hoci černošský humor a držkovanie mám celkom rád, skôr mi imponujú jednovetné komenty a zvolania ako dialóg, čo sa točí okolo jednej veci aj tri minúty.

Will Smith starne s väčšou cťou ako Martin Lawrence, z ktorého je starší chlapík, čo už na niektoré akcie ani nestačí a nemá už elán ako kedysi. Ale vtipné momenty mu celkom idú, najmä keď chce vyžrať niečo nezdravé alebo v spomalenom zábere chlípe malinovku. Záporák nie je márny, ale ani ničím zaujímavý: už sme takých videli desiatky.

Bad Boys: Na život a na smrť

Štvorka Bad Boys stále patrí medzi nadpriemerne akčné komédie, ktoré do kín postupne prestali chodiť. No v kontexte série je to azda jeden zo slabších kúskov, minimálne o bod nižšie oproti trojke. Je fajn vidieť, že paleta postáv sa rozšírila o rodinných príslušníkov i nových pomocníkov. Ale pre potenciálnu päťku by to možno chcelo poriadnu novú hrozbu, nie iba hrabanie sa v minulosti.

PS – K hodnoteniu môžete pripočítať pol boda za IMAX či 4DX. Zatiaľ čo IMAX ohúri veľkým plátnom a najmä dunivým zvukom nielen pre akciu, ale aj soundtrack či výbuchy, 4DX má širokú paletu efektov. Je fajn zažiť konečne poctivý akčný film v reálnych miestach (a nie iba green-screen festival), kde sa výborne efekty zužitkujú. Napríklad všetky naháňačky pocítite v sedadle: hegajú sa s vami, mykajú, pri náraze do iného auta dostanete tvrdú pecku. Ak niečo vyteká, syčí vám to do hlavy a pri pästných súbojov klasicky aj ofuky okolo uší. Po dlhšom čase syčí aj zvuk pod sedadlom, čo dobre dopĺňa scény.

Najintenzívnejšia je scéna v helikoptére, ktorá s vami riadne myká, kamera sa točí, no ešteže to nie je 3D. Aspoň štyri-päť ráz je využitý aj efekt pary a konečne vodné sprchy. Je tu pár momentov, kedy je voda fajn využitá – najmä finále sa odohráva v lokalite nad vodou, takže nie je núdza o pády do nej, čo cítite na tvári. Našiel sa priestor aj pre jemnejšie efekty. Pri jednej nočnej akčnej scéne vystúpia postavy na streche a vanie riadne chladný vietor. Chýbajú asi iba záblesky a šťuchance do chrbta, inak si užijete z 4DX efektov všetko.

Bad Boys: Ride or Die (USA, 2024, 115 min.)
Réžia: Adil El Arbi, Bilall Fallah. Scenár: Chris Bremner, Will Beall, George Gallo. Hrajú: Will Smith, Martin Lawrence, Vanessa Hudgens, Alexander Ludwig, Paola Núñez, Eric Dane, Ioan Gruffudd, Jacob Scipio, Melanie Liburd ...

autor Michal Korec 8.6.2024
7.0
BAD BOYS: NA ŽIVOT A NA SMRŤ