BARBIE

BARBIE

7.5

Filmová recenzia



Fenomén s názvom Barbie uzrel svetlo sveta už v roku 1959 vďaka spoločnosti Mattel, Inc. Hračka; bábika s blond vlasmi pre malé dievčatká, dostala o dva roky fešného parťáka menom Ken. Ten bol iba doplnkom ústrednej hrdinky, čo s najväčšou pravdepodobnosťou súviselo s cieľovou skupinou užívateľov. Mattel samozrejme reagoval a reaguje aj na vývoj modernej spoločnosti a firma začala vyrábať hračku vo viacerých variantách. Postava sa síce objavila v niekoľkých animovaných filmoch a seriáloch, svoj vlastný, skutočne ikonický film, jej ale až do tohto roku chýbal.

Zrejme každého filmového fanúšika prekvapilo, keď sa látky nakoniec chopila herečka, scenáristka a režisérka Greta Gerwig, známa skôr publiku sledujúceho pravidelne americkú nezávislú tvorbu. (Len na okraj spomeňme, že pôvodne mala scenár napísať autorka Juno Diablo Cody a hlavnú úlohu mala stvárniť Amy Schumer). Najväčšiu hereckú príležitosť jej dal Noah Baumbach v kultovej snímke Frances Ha, čo nezmieňujeme len tak náhodou, pretože nezávislý, veľmi intelektuálne založený tvorca spolupracoval s Gretou aj na scenári k Barbie.

Gerwig sa ako režisérka globálne presadila coming of age drámou Lady Bird z roku 2017 a svoju pozíciu tvorkyne snímok akceptovateľných ako festivalovým, tak o niečo konvenčnejším publikom sledujúcim prevažne mainstream stvrdila výbornou adaptáciou knihy Malé ženy o dva roky neskôr.

Asi nikoho neprekvapí, že výsledok tohto takmer až absurdne pôsobiaceho spojenia tvorcov a zdrojového materiálu je úplne iný, než aký si vopred dokážete v mysli vykonštruovať. Je pochopiteľné, že Gerwig a Baumbach pripravili film inteligentnejší než celý doterajší fikčný svet hračky a jej kolegov v nulovým psychologickým rozmerom. Barbie (a jej rovnomenné susedky) a Ken (a jeho rovnomenní susedia) naberajú logicky vo filme aspoň jeden rozmer, keďže sú živé postavy a hra s ich jednorozmernosťou je jednou z kľúčových tém diela.

Pôvodný Barbieland slúži tvorcom ku komentáru k rôznym spoločenským témam v modernej spoločnosti 21. storočia, čo asi očakáva každý, kto od oboch tvorcov už niečo videl. Nakoniec sa ale ukazuje, že tou pravou trecou plochou pre rozvíjanie tém a motívov je stret nášho aktuálneho sveta a virtuálneho sveta, kde žijú Barbie s Kenom. O čom v skutočnosti celá Barbie je, divák zistí až po niekoľkých desiatkách minút a zrejme bude najlepšie z deja prezrádzať čo najmenej. Čo však naruší rovnováhu života Barbie v jej dokonalom svete, sú veľmi prekvapivo z ničoho nič sa objavujúce myšlienky na smrť a, pozor, zistenie, že jej nohy sa stali ploché a objavia sa u nej, sotva patrné, príznaky celulitídy.

Barbie

Barbie a Ken sa dostávajú do nášho sveta a jeho pravidlá ich veľmi prekvapia, presnejšie povedané zásadnejšou premenou tu zo začiatku prechádza Ken. Vďaka svojej aktivite sa na čas stáva, bez preháňania, hlavnou postavou, pretože je ústredným hýbateľom deja. Až sa môžeme začať pýtať, prečo sa snímka nevolá Barbie a Ken. Reakcia Barbie a jej nových partnerov však na seba nenechá dlho čakať.

Tvorcovia sa tak pohrávajú aj s konvenciami scenáristiky internacionálneho štýlu (ak chcete tak Hollywoodu) a aby ich film pôsobil ešte sofistikovanejšie, do filmu častokrát vsádzajú zaujímavé meta prvky. Dokonca sa filozofuje aj nad tým, prečo by mala mať postava v príbehoch koniec. V tomto smere Barbie možno občas pripomenie Matrix Ressurections, popravde ale ako celok pôsobí skôr ako ružová verzia prvého Matrixu, respektíve viacerých podobných diel, spomeňme ešte Mestečko Pleasantville. Barbie je tak vo svojom jadre vystavaná skôr ako klasické science fiction.

Barbie

Film si je vedomý toho, že sa odohráva v dvoch paralelných svetoch (nie je smerodatné, či je Barbieland virtuálna realita, alebo paralelný vesmír) a musí tento, dnes už pomerne obohratý námet, sofistikovane obohacovať. Väčšinou sa to deje mnohými postmodernými odkazmi a práve tie na Matrix patria k najpremyslenejším. Dočkáme sa dokonca možnosti výberu medzi „modrou a červenou tabletkou“, samozrejme vo veľmi svojskom prevedení a s odlišnou pointou. Jednorozmerná bytosť musí totiž prejsť významným vývojovým oblúkom, aby sa dokázala sama za seba rozhodovať. Vtipne a vizuálne inovatívne pôsobí aj cesta z jedného sveta do druhého.

Celý Barbieland je akýmsi zrkadlovým obrazom nášho sveta, kde je všetko genderovo naopak, avšak táto východisková pozícia nie je úplne pravdivá a tak Gerwig musí aj náš svet pomerne výrazne štylizovať. V Barbielande vládnu ženy, u nás muži, čo ale v reálnom svete nie je tak stopercentná pravda a tak si scenár začne, možno trochu komplikovane, prispôsobovať veci k obrazu svojmu, aby to nakoniec dávalo zmysel a film získal hlbší myšlienkový rozmer. Skrátka svet Barbie nie je úplne najideálnejšia látka pre intelektuálne sa vyjadrovanie k aktuálnym témam, tvorcovia sa ale s týmto problémom v konečnom dôsledku vysporiadali so cťou.

Barbie

Barbie je najlepšia v momentoch, kedy je satirická, podvratná, cynická a odkazuje vtipne buď k nášmu svetu alebo ku kinematografii. Bohužiaľ jej nohy podráža stále viac sa sem predierajúca doslovnosť. Dá sa namietať, že veľmi jednoduchým postavičkám treba všetko vysvetľovať polopate, to ale divák nepotrebuje. Môžu padnúť námietky, že Barbie je prevažne prvoplánovo feministická, avšak nebolo by to spravodlivé, samotná Barbie je totiž hneď pri návšteve nového sveta obvinená z toho, že vďaka nej feminizmus urobil krok o 50 rokov späť a jedna postava poznamená, že jednoznačná mužská nadvláda sveta je skôr iba ilúziou.

Film vyzerá samozrejme úchvatne, tu sa ani nič iné nečakalo, milovníci tejto značky a znalci celého jej merchandisingu si užijú množstvo odkazov a vtipných momentov. Audiovizuálnym korením sú potom niektoré muzikálové čísla. Záver je, vzhľadom k faktu že obe postavy a ich predstavy ideálneho sveta sú extrémne a tým pádom nesprávne, pomerne predvídateľný, avšak zrejme jediný logicky správny.


Barbie (USA/UK, 2023, 114 min.)
Réžia: Greta Gerwig. Scenár: Greta Gerwig, Noah Baumbach. Hrajú: Margot Robbie, Ryan Gosling, Dua Lipa, Simu Liu, Kate McKinnon, Emma Mackey, Helen Mirren, Will Ferrell, Michael Cera, John Cena ...


autor Erik Binder 21.7.2023
7.5
BARBIE
+ Barbie je skutočne iná a hodná zvučnosti mien svojich autorov
+ vtipné popkultúrne odkazy
+ skvelý casting a prekvapivé cameá
+ audiovizuálna stránka
+ mnohé témy a motívy
- v Barbie je toho možno až príliš a tým pádom nie je úplne jasné fungovanie oboch fikčných svetov a ich vzájomné ovplyvňovanie
- smerom k záveru čím ďalej, tým väčšia doslovnosť, ale tá je asi nutná pre celkové pochopenie
Kinema
7.5
Metascore
8.1
Diváci
3.9
Ohodnotiť

Žner: Dobrodružný/Komédia
Minutáž˝: 114 min
Krajina: UK USA
Rok výroby: 2023

Premiéra: 9.7. 2023
Premiéra SK: 20.7.2023
  • Barbie pre dospelých. Na oscarový titul Chudiatko tak ľahko nezabudnete (11.02.2024 23:58:53)
  • Pokračovanie Perinbaby prekonalo v rámci návštevnosti počas prvého víkendu spolu s predpremiérami doterajšiu jednotku Barbie (11.12.2023 21:05:27)
  • Barbie prichádza exkluzívne na HBO a HBO max od 15. decembra. V slovenských kinách predal titul cez 231 tisíc vstupeniek (05.12.2023 18:54:43)
  • Barbie videlo v slovenských kinách už viac ako 200 000 diváčok a divákov (19.08.2023 1:38:39)
  • V kinách nie len Barbie, ale aj príbeh prezidentky. Na streame budete zadržiavať dych. Podcast Vertigo (29.07.2023 12:00:42)
  • Barbie vzala kiná útokom, stala sa najnavštevovanejším filmom víkendu (24.07.2023 19:56:06)
  • Bojíte sa Barbie a od Oppenheimera očakávate akčný blokbaster? Všetko je úplne inak (23.07.2023 22:28:43)
  • Greta Gerwig (zrejme) vymení Barbie za Letopisy Narnie (08.07.2023 14:44:01)
  • Nový trailer prezrádza, že sa filmová Barbie vyberie do nášho sveta... (26.05.2023 15:33:55)
  • Komédia o bábike Barbie sa predstavuje bláznivým trailerom (06.04.2023 17:20:27)
  • Meno:
    ODOSLAŤ
    :)
    Metascore
    8.1
    Diváci
    3.9
    Ohodnotiť

    Žáner: Dobrodružný/Komédia
    Minutáż˝: 114 min
    Krajina: UK USA
    Rok výroby: 2023

    Premiéra: 9.7. 2023
    Premiéra SK: 20.7.2023
    0 z 10
    0 z 10
    8 z 10
    FILMOVÉ PREMIÉRY
    16.5 |
    hodnotenie 6/10
    16.5 |
    hodnotenie 6/10
    16.5 |
    16.5 |
    hodnotenie 6/10
    23.5 |
    23.5 |
    hodnotenie 8/10
    30.5 |
    hodnotenie 8/10
    15.8 |
    NAJČÍTANEŠIE
    |KASKADÉR
    0
    hodnotenie 8/10
    |SÚPERI
    1
    hodnotenie 8/10
    |KRÁĽOVSTVO PLANÉTY OPÍC
    0
    hodnotenie 7/10
    |FALLOUT
    2
    hodnotenie 9/10
    |SPIACI ÚČET
    0
    hodnotenie 6/10
    |RAZ TO BUDE VŠETKO TVOJE
    0
    hodnotenie 7/10
    |BACK TO BLACK
    0
    hodnotenie 6/10
    |DETI TÝCH DRUHÝCH
    0
    hodnotenie 8/10
    |TAROT: KARTY SMRTI
    0
    hodnotenie 4/10
    |BOY KILLS WORLD
    0
    hodnotenie 6/10
    FILMOVÉ NOVINKY
    REBRÍČEK SK
    01 |
    návšt. 6830
    02 |
    návšt. 5561
    03 |
    návšt. 5195
    04 |
    návšt. 3556
    05 |
    návšt. 1375
    06 |
    návšt. 1223
    07 |
    návšt. 882
    08 |
    návšt. 809
    09 |
    návšt. 845
    10 |
    návšt. 589
    REBRÍČEK US
    01 |
    $57,0 mil.
    02 |
    $14,0 mil.
    03 |
    $4,7 mil.
    04 |
    $3,5 mil.
    05 |
    $2,5 mil.
    06 |
    $2,3 mil.
    07 |
    $2,0 mil.
    08 |
    $1,8 mil.
    09 |
    $1,5 mil.
    10 |
    $1,1 mil.
    SOCIÁLNE SIETE
    KOMENTÁRE
    Kinema.sk - filmy, seriály

    sector logo
    network
    ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.