SPIDER-MAN: CEZ PARALELNÉ SVETY

SPIDER-MAN: CEZ PARALELNÉ SVETY

9.0

Animovaný Spider-Man pôsobil v decembri 2018 ako nečakané zjavenie. Perfektný animák, ktorý vedel vystihnúť podstatu komiksu a brilantne pracoval s mnohými verziami Spider-Mana i konceptom multiverza, skôr ako ho o tri roky neskôr využil aj Jon Watts v hranom filme. K tomu si pripočítajte sviežu animáciu, čo využívala rozmanité formy (Spider-Man Noir bol fakt čiernobiely, akoby sto rokov starý), aj záporak mal výborne spracovanie a nebol iba búchač do počtu.

Ako sa dá nadviazať na taký úspech ovenčený Oscarom? Kreatívne duo Phil Lord-Chris Miller ide ďalej a servíruje nám dvojfilm, kde sa ukazujú starí známi s novými dilemami, dorazí nový zloduch, aj morálne otázky na ďalších miestach a k tomu musia riešiť Miles Morales či Gwen Stacy vzťahy s otcami.

Tak poďme na to. Najväčší rozdiel oproti jednotke je v tom, že tam sme strávili gro času v jednom svete, no iné verzie Spider-Mana doň naskákali počas istej nehody. Dvojka ide ďalej v tom, že má dve hlavné postavy (a tým pádom sa vám zdá, že film má akoby dva začiatky), ktoré naplno rozvíja a už to znamená, že budeme fungovať aspoň v dvoch svetoch (a bude ich ešte viac). Brilantný prológ trvá 20 minút a servíruje príbeh Gwen Stacy v hlbšom detaile. Toto je fantasticky spracovaná postava - má svoje životné výzvy a rieši ich najlepšie ako môže.

Strih. Úvodné titulky. A ideme do Milesovho sveta. Ten sa snaží pretĺkať životom, ako-tak poslúchať, kde-tu pomáhať a netuší, že pri jednej rabovačke samoobsluhy sa na scénu dostáva nový nepriateľ, ktorý nepredá kožu a bodky lacno. Volá sa Spot, no medzičasom prichádza do tohto sveta aj Gwen, čo Miles berie ako fajn príležitosť na stretávku. Netuší, že je naverbovaná do nového tímu, má tu istú misiu, postupne sa aj on stáva jej súčasťou a dej sa môže rozbehnúť naplno.

Lenže už keď sa tešíte, že začneme skákať do ďalších vrstiev multiverza, tvorcovia takmer zatiahnu ručnú brzdu a riešia... rodinné vzťahy. Prečo prišiel Miles neskoro na oslavu? Ako rešpektuje svojho otca? Bude odvrávať mame? A toto sú najlepšie napísané a zrežírované scény – a aby ich nebolo málo, príde ešte lepšia. Keď sedí Miles a Gwen dolu hlavou a spoločne sa zamýšľajú nad životmi, nie je to vôbec márne. A cesta na toto miesto ponúkne aj priestor nemenej kvalitnej animácii.

Spider-Man: Cez paralelné svety

Vôbec nevadí, že film približne v strede spomalí, lebo vás čaká intenzívna akcia v druhej polovici filmu. Najprv návšteva mimoriadne štylizovaného vtipného sveta a potom skok k väčším momentom. Animácia a akcia sú v ideálnej symbióze, vkladajú sa tu ultrarýchle strihy, flashbacky, prelety kamery a tento film vie preradiť z nuly na stovku okamžite – ešte pred chvíľou ste možno chceli uroniť slzu a už ste v zápale akcie.

A tým, že viete o rozdelení novinky na dva filmy, máte posledných 20 minút už nepríjemný pocit, že toto sa určite skončí uprostred nejakej zásadnej scény, že musí prísť otočka ako lusk, na ktorú autori nadviažu na jar 2024. A je to koniec, ktorý nesklame, ba naopak, čakanie bude ukrutne dlhé a spolu s ním nádej, čo a ako dokážu ešte rozohrať v ďalšom filme. Už tento má 140 minút, no nenudíte sa ani chvíľu a všetko zapadá.

Spider-Man: Cez paralelné svety

Animovaná dvojka Spideyho plní očakávania na všetkých frontoch: je vtipná, napínavá, akčná, citlivá. Je väčšia, rozmanitejšia a predsa si nájde čas, aby zastala a riešila vzťahy. Bude vám smutno, clivo, ale dorazia aj dávky vtipov a brilantnej akcie. A do toho morálne dilemy, otázky fatálnosti, hry s časom, opäť iné druhy Spider-Manov, ktorí nie sú iba kópiou tých minulých, ale ukážu bohatosť komiksu. Návšteva iných svetov je to pravé orechové na rozšírenie multiverza a je otázne, ktoré verzie si ešte Lord-Miller šetria nabudúce.

Je tu zas nadupaná hudba, kamera si robí, čo chce a prídu aj ultravkladačky, kedy som zazrel minimálne pár záberov z hraných Spider-Manov, lebo si to skrátka kontext vypýtal. Toto je moderný typ filmu, ktorý umne rozohrá viaceré línie, je spletitý, nájdete tu kvantá prekvapení (a tie easter eggs!), hneď máte chuť objavovať nové veci a ísť do kina druhý raz, aj tretí... niektoré scény sú také bohaté, že opakované videnia padnú vhod.

Spider-Man: Cez paralelné svety

Rozhodne veľká spokojnosť. Obával som sa bežného repete či nebodaj prepálenej dvojky (čo už vymyslíte), no dlhé roky príprav sa vyplatili. Akurát je škoda, že sme sa ocitli v roku dvoj- či trojfilmov, okrem Fast XMI-7 budeme čakať aj na pokračovanie Spideyho. Aspoň že najmenej zo všetkých (zatiaľ 10 mesiacov). Neváhajte, choďte na to do kina, je to jeden z najlepších komiksov i animákov poslednej dekády. Oscarová nominácia jasná, ak nie rovno soška!

PS – Je tá deviatka málo? Hupky-dupky do prémiových formátov za pol boda navyše. Čaká tu 2D IMAX, ktorý vám ohluší bubienky a všetky tie detaily môžete sledovať na obrovskom plátne. Alebo sa tu pýta 4DX verzia (tiež len v 2D), kde si užijete najmä kývajúce sedadlá pri preletoch, ale aj fúru ďalších efektov. Tým najsilnejším 4DX efektom je nečakane... vietor. Áno, prelet nad mestom, neustále pohupovanie na pavučine či v tesnej blízkosti mrakodrapov, to sú všetko situácie, kedy sála začne hučať a na vás bude niečo fúkať. Po 140 minútach vyjdete slušne uzimení.

Okrem toho tu syčia efekty okolo uší, aj pod sedadlami. Akcie sú príležitosti pre tradičné šťuchance (chrbát cítite po hodinke a pol), občas zasyčí para a v úvodných scénach sú hojne využívané aj záblesky. Subtílne je využitý efekt vody – nie jej veľa, v jednej akcii a najmä silnom finále, kde prší, tak vtedy aj vy pocítite veľa kvapiek ako v daždi, nie vodné sprchy. No treba sa poponáhľať, lebo už o týždeň do oboch sál (IMAX, 4DX) dorazia s rachotom Transformers...

Spider-Man: Across the Spider-Verse (USA, 2023, 140 min.)
Réžia: Joaquim Dos Santos, Kemp Powers, Justin K. Thompson. Scenár: Phil Lord, Christopher Miller, Dave Callaha. Hrajú: Shameik Moore, Hailee Steinfeld, Oscar Isaac, Jake Johnson, Issa Rae, Brian Tyree Henry, Luna Lauren Velez, Rachel Dratch

autor Michal Korec 1.6.2023
9.0
SPIDER-MAN: CEZ PARALELNÉ SVETY