UTAMA

UTAMA

8.0

Klimatické zmeny sa dotýkajú životov nás všetkých. No kým vám možno globálne otepľovanie zatiaľ len prekazí plány na lyžovačku, miliónom ľudí po celom svete už dnes spôsobuje existenčné problémy. Patria k nim aj Virginio (José Calcina) a Sisa (Luisa Quispe), hlavní hrdinovia filmu Utama, nasledujúci tradície svojich predkov v objatí drsných náhorných plošín Bolívie. Film Alejandra Loayzu Grisiho, ocenený Veľkou cenou poroty za najlepší svetový hraný film na festivale Sundance, teraz prichádza aj do slovenských kín.

Už tak nehostinné, extrémne vyprahnuté prostredie skalnatej pláne na úpätí Ánd prežíva dramatické zmeny. Za celý rok tu ani jediný krát nezapršalo, a tak sú studne v dedine prázdne a najbližším zdrojom vody pre starnúcich manželov je kilometre vzdialená rieka. Voda je, samozrejme, pre ich každodenný život nevyhnutná. No nezaobídu sa bez nej ani všadeprítomné lamy, ktoré pre malú miestnu komunitu Kečuáncov predstavujú jediný zdroj obživy.

Mnohí z okolia to už vzdali. Sťahujú sa za jednoduchším životom k príbuzným do mesta, a presne to Sise a Virginiovi ponúka aj ich vnuk Clever (Santos Choque), ktorý práve prichádza na neohlásenú návštevu. No kým Sisa túto možnosť reálne zvažuje a vnuka srdečne hostí, muž tvrdošijne pomoc odmieta.

Na vnukovi si, navyše, vybíja hnev voči jeho otcovi, ktorý sa od rodičov a ich spôsobu života odvrátil. Rozpačitého mestského mladíka s mobilom prilepeným k ruke si starý otec pichľavo doberá, odmieta s ním hovoriť po španielsky, hoci vie, že kečuánčinu neovláda, a vystavuje ho skúškam, v ktorých zákonite zlyháva. Sebestačnosť starnúceho muža však ohrozuje choroba, ktorú sa pred ženou aj vnukom snaží utajiť. Dokáže sa prispôsobiť zmenám, alebo je pre neho ľahšie zmieriť sa so smrťou?

Utama

Sizyfovský boj Virginia a Sisy, zástupcov poslednej generácie nasledujúcej tradičný spôsob života svojich predkov, sprevádza kus nefalšovanej, divácky príťažlivej exotiky. Film ponúka vzácnu príležitosť nahliadnuť do autentického príbytku obyvateľov náhornej plošiny Altiplano, pochopiť ich naviazanosť na zvieratá a prírodu či stať sa svedkami pokusu privolať dážď rituálom „sadenia vody”. Okrem toho je tu až dojemne rýdza „love story” hlavných hrdinov čeliacich blížiacemu sa koncu, ktorá zľahka pripomína lokálnu variáciu na Hanekeho Lásku.

Film, ktorého názov v kečuánčine znamená „náš domov”, však nehovorí len o jednom konkrétnom páre, kmeni či regióne. Je celkom univerzálnou a prenosnou pripomienkou neodvrátiteľnosti zmien, ktoré – často v tichosti, mimo záujmu a pozornosti väčšiny z nás – navždy odvievajú do minulosti posledné čriepky starého sveta a generácií, ich múdrosti, jazyka a zvykov.

Utama

Utama je poetický, príjemne pomalý film s podmanivou minimalistickou atmosférou. Hoci pracuje s artovými prvkami (vrátane dlhých tichých záberov či svojbytnej hudobnej zložky), zároveň má celkom pragmatickú a dobre čitateľnú zápletku. Tá ho v kombinácii s využitím nehercov (Luisa Quispe a José Calcina sú skutoční manželia z altiplanskej komunity Kečuáncov) posúva až k hraniciam dokudrámy.

Vďaka jednoduchému deju, úzkemu okruhu postáv a úsporným dialógom Utama pôsobí celkom prosto. Ústredná téma je však natoľko zásadná, že to vlastne celkom stačí – respektíve, práve vďaka čistote a ľahkosti scenára jej naliehavosť perfektne vyniká. Film má tiež dobre ustriehnutú stopáž – jeho 87 minút iste strávi aj divák, ktorý rozvláčne hĺbavé festivalovky nevyhľadáva.

Utama

Samotný odkaz filmu je veľmi aktuálny, ale neveľmi originálny, jeho téma sa skloňuje v médiách aj umení stále častejšie. Nejaké to klišé a predvídateľnosť teda filmu vytknúť iste môžeme. O dôležitosti zdôrazňovať a vysvetľovať túto problematiku – obzvlášť pomocou autentických a zrozumiteľných ľudských príbehov – hádam však nemôže byť pochýb. Keď k tomu pridáme prekrásne výjavy z drsnej prírody, sympatických (hoci aj chvíľkami trošku drevených) neherecov a skutočnosť, že ide ešte len o prvotinu 37-ročného režiséra, Utama je rozhodne filmom, ktorý stojí za videnie.

Utama (Bolívia / Uruguay / Francúzsko, 2022, 87 min.)
Réžia: Alejandro Loayza Grisi. Scenár: Alejandro Loayza Grisi. Hrajú: José Calcina, Santos Choque, Luisa Quispe, Candelaria Quispe, Placide Ali, Félix Ticona, Santos Choque, René Calcina ...

autor Hana Lippová 16.2.2023