PIECES OF A WOMAN

PIECES OF A WOMAN

8.0

Maďarský režisér Kornél Mundruczó nás zatiaľ výraznejšie oslovil s filmami ako Mesiac Jupitera či Biely Boh. V oboch prípadoch dodáva príbehom nerealistické prvky – napr. ľuďom špeciálne schopnosti alebo zvieratám vedomie viesť odboj voči ľuďom. Tentokrát vstúpil do úplne iných vôd a na Netflixe predstavuje svoj prvý zahraničný film, ktorý však nedáva hlavnej hrdinke nič navyše. Práve naopak. Ide len o obyčajnú ženu, ktorá sa musí vyrovnať so svojou bolesťou. Komorná dráma, ktorá nebolí len postavy, ale aj divákov.

Intimitu rozhodne filmu dodáva aj fakt, že režisér spoločne s jeho dvornou scenáristkou a partnerkou Katou Wéber prostredníctvom snímky rozprávajú vlastne svoju osobnú skúsenosť s vyrovnávaním sa so stratou dieťaťa. Samozrejme ide o fikciu z kategórie „ako sa to stalo“, ale samotné emócie sú žiaľ 100% autentické.

Prvú kontroverziu, ktorú film vyvolá je samotný pôrod doma, keďže ide o stále pomerne neštandardnú voľbu. Čo ak sa niečo pokazí visí od začiatku neuveriteľne 23-minútovej jednozáberovky. A ono sa žiaľ niečo pokazí a ľudská tragédia je na svete. Počas celej doby sledujete famóznu Vanessu Kirby, s ktorou absolútne naturálne prežívate celý priebeh príchodu jej dcéry na svet. Ide o tak citlivé zachytenie všetkých emócií prítomných na plátne, že táto samotná scéna si zaslúži filmové ceny rad za radom. Vytvoríte si od začiatku pevné sympatie s prvorodičmi, ktorých láskavý vzťah je nádherne vizuálne podchytený a hneď s nimi prežijete aj tú najkrutejšiu ranu, akú život môže priniesť. No ale to je len úvod.

Režisér výborne pracuje s hlavnou postavou Marthou, primárny záber na jej cítenie vyplýva už predsa z názvu. Spôsob akým sa vyrovnáva so smrťou dcéry môže byť pre niekoho chladný, pre niekoho zvláštny, ale to hlavné, na čo chceli tvorcovia poukázať funguje výborne. Ide o osobité prežívanie smútku, ktoré nemusíme chápať, lebo tým procesom si musí prejsť každý sám. Nikoho z postáv nemožno súdiť za jeho konanie. Niekto potrebuje blízkosť a oporu, aby sa cez to preniesol, niekto spoločenskú satisfakciu, že sa nájde a odsúdi vinník a niekto si tým musí jednoducho len sám pretrpieť. Nepotrebuje k svojmu smútku nikoho, len seba.

Pieces of a Woman

V jadre snímky sledujeme vývoj postáv a aj to, ako sa z lásky dokáže po tragédií stať ťaživá väzba. Rozklad dvoch osobností, ktoré už viac nedokážu spolu fungovať, lebo každý z nich prežíva bolesť príliš odlišne a má úplne iné potreby. Nemožno ani jednému nič vyčítať, ani si klásť otázku keby sa správal inak. Nejde to, lebo film jasne zdôrazňuje, ako nás bolesť dokáže individuálne rozložiť.

Herecké výkony sú v celom filme famózne, Shia LaBeouf a Vanessa Kirby nás strhávajú do sveta beznádeje a viery, že sa raz z toho dostanú. Vzťahovú utópiu umocňujú vedľajšie postavy, ktoré vedia presne čo by mali robiť, hoci sami nič podobné neprežili. Striktná matka a skoro babička, ktorú stvárnila Ellen Burstyn je taktiež pozoruhodnou antagonistkou v príbehu, hoci jej cesta k pochopeniu, že dcéra sa so stratou musí vyrovnať svojim spôsobom je okorenená štipľavými výmenami názorov. Herci si pravdepodobne odnesú viacero nominácií na rôzne ceny.

Pieces of a Woman

Zaujímavý prístup je aj vytvárania mizanscény prostredníctvom postáv. Tie často zostávajú v obraze, hoci už ich výstup skončil, ale veľmi nenápadne sa pohybujú v úzadí. Ide z toho divadelný pocit, ale skvele zrežírovaný, hlavne pri veľkej rodinnej scéne. Čo je ale slabinou filmu je práve detailnejšia práca režiséra s motívmi vedľajších postáv. Celý záber ide len na Marthu, čo by bolo úplne v poriadku, ak by viac zacielil aj na pohnútky ostatných. Film síce funguje, ale v mnohom je zvláštne nedopovedaný.

Rovnako treba vyzdvihnúť vizuálne spracovanie, ktoré je absolútne nefilmové a ťažko predpokladateľné. Väčšinu času má divák pocit, že vidí veľmi živé scény, ako keby sa to celé dialo tu a teraz. O to väčšie je sklamanie zo súdnej siene, kde tvorcovia prepli na veľmi štandardný a očakávaný postup.

Pieces of a Woman

Výrazne sa pracuje aj so samotnou symbolikou, hoci niekto by mohol namietať, že niekedy je to až príliš divácky jednoduché. No a o to práve ide. Človek vyrovnávajúci sa s tak silnými emóciami, ako je smrť dieťaťa, nehľadá predsa zámerne útechu v niečom komplikovanom a elitárskom. Späť k sebe nás predsa privádzajú práve tie malé životné zázraky, nech sú akokoľvek tuctové.

Pieces of woman je vo svojej podstate výnimočná snímka o rekonštrukcii rozloženej duše. Podchytená podmanivou hudbou Howarda Shorea, posúvaná silnými emóciami a hlavne znovuzrodením seba samého, aj keď vyrastieme z bolesti.

Neodporúčam sledovanie tehotným ženám a mužom, ktorí sa pripravujú na otcovské povinnosti. Naturálnosť diela by ich mohla priveľmi rozrušiť.

Pieces of a Woman (Kanada / Maďarsko, USA, 2020, 126 min.)
Réžia: Kornél Mundruczó. Scenár: Kata Wéber. Hrajú: Vanessa Kirby, Shia LaBeouf, Ellen Burstyn, Iliza Shlesinger, Benny Safdie, Sarah Snook, Molly Parker, Steven McCarthy ...