AMERICKÁ VRAŽDA: RODINA OD VEDĽA

AMERICKÁ VRAŽDA: RODINA OD VEDĽA

7.0

13. augusta 2018, americké mestečko Frederick v štáte Colorado. Bežný pondelok sa pre Christophera Wattsa začína extrémne netradične. Jeho tehotná manželka Shanann, ktorá v noci prišla zo služobnej cesty, nadránom bez stopy zmizla. A s ňou aj ich dve maloleté dcéry Bella a Celeste. Polícia, blízka rodina a susedia sú bezradní. Pomôcť môže vypočúvanie samotného Christophera. Udalosti, ktoré vyplávajú na povrch v nasledujúcich dňoch otrasú miestnou komunitou. Stanú sa však aj námetom na dokumentárny film.

Americká vražda: Rodina od vedľa rozpráva tragický osud bežnej rodiny a pohľad na pokrivený americký sen. Shanann svoje hniezdočko šťastia milovala a jej manžel neprejavoval známky nespokojnosti. Z časového hľadiska nabrali udalosti rýchly spád, ale kostlivci sa v ich skrini povaľovali už dlhšiu dobu. Režisérka Jenny Popplewell využila na výstavbu dokumentárneho filmu hlavne Shananninu digitálnu stopu, čím vytvára emočne realistický rozklad nielen famílie, ale aj diváka. Na druhej strane sa však dá tento tvorivý zámer podrobiť aj kritike.

Ide totiž o produkciu Netflixu, ktorý nedávno vydal aj dokumentárny film The Social Dilemma. Ten sa venuje neblahému dopadu sociálnych sietí na duchovnú realitu a pocit slobody. Dostáva sa tak do priameho kontrastu s Americkou vraždou, nakoľko práve Shanann bola typom užívateľky, ktorá na siete vešala takmer všetko, čo sa v živote jej rodiny odohralo a cez správy rozoberala najintímnejšie detaily manželského života.

Vytvárala tak umelú predstavu o dokonalom živote, ktorý si vysnívala a plnila ňou kolónku „amerického sna“. Jej osobnosť vytŕča nad dejový kontext a pre divákov bude pre niektoré povahové črty miestami tŕňom v oku. Osud, ktorý postihol ju a malé dievčatá je však extrémne krutý. Prezentované udalosti v sebe nesú odstrašujúce zrkadlo zhubného ducha našej doby.

Americká vražda: Rodina od vedľa

Do popredia sa prediera označenie „investigatívny“ dokument, ale to je pravdou tak na pol plynu. Režisérka pozbierala kvantum archívneho materiálu zo sociálnych sietí, domácich videí, médií, policajných výsluchov a osobných kamier policajtov, zúčastnených na pátraní. Vznikol z toho pôsobivo zostrihaný príbeh, ktorý miestami koliduje s thrillerom, ba až hororom. Skutočne nakrúteného materiálu je ako šafránu a ide v podstate len o zábery na mesto Frederick, do ktorých je vsunutý prepis textových správ zmiznutej Shanann.

Detaily tohto prípadu netreba poznať. Ojedinelý nie je a beztak bude hneď zrejmé, že má situácia len jedno možné východisko. Dokument dokáže poriadne znepokojiť predkladanými skutočnosťami a celok pôsobí devastačným spôsobom. Veľmi zaujímavé sú aj scény z výsluchov, nakoľko je práca vyšetrovateľov zbavená mantinelom hraného filmu. Chýba však akýsi pohľad z odbornej sféry, ktorý by viac ozrejmil dôvody, než len strohé konštatovania. Síce by to oslabilo výsledný realistický efekt, ale zhutnilo komplexnosť dokumentárneho filmu.

Americká vražda: Rodina od vedľa

Pre slabšie povahy ide skôr o nevhodný filmový tip. Americká vražda v sebe ale nesie silné posolstvo o škodlivom partnerskom spolunažívaní a funguje aj v rovine štúdie falošného pocitu šťastia na sociálnych sieťach. Hlavne v druhom bode ide o veľký paradox, nakoľko je formálna rovina dokumentu zväčša ťahaná z týchto platforiem. Spracovanie samozrejme nie je tak obsiahle ako podobné produkcie Netflixu, akými sú napríklad seriál Making a Murderer alebo mini-séria Don´t F**k with Cats, no posolstvo je jasné a dosah na diváka bez debaty silný.

American Murder: The Family Next Door (USA, 2020, 82 min.)
Réžia: Jenny Popplewell. Účinkujú: Nickole Atkinson, Jim Benemann, Luke Epple ...

autor Lukáš Slovák 22.10.2020