NEDOTKNUTÍ

NEDOTKNUTÍ

6.0

Nová komédia Nedotknutí pripomína sčasti známu sériu Prci, prci, prcičky pri svojom námete, kde sa trojica chalanov rozhodne prísť o panictvo. Akurát namiesto repete po 20 rokoch sa hrajú tvorcovia s alternatívou, že trio je „vybavené“ aj určitým zdravotným postihnutím, takže dosiahnutie ich cieľa je ešte náročnejšie ako pri zdravých junákov kedysi v roku 1999. Ak vám je námet povedomý, vedzte, že ide o remake belgického Hasta La Vista, ale ak ste ho nevideli, nič sa nedeje.

Dáka forma amerikanizácie pri remake prebehla, ale nápad stále nie je márny. Trio hrdinov je najprv nesúrodé, no vyšlo z náročného osudu. Scotty obstál najťažšie: nevie hýbať okrem niekoľkých prstov a tvárou žiadnou končatinou, je prikutý na invalidný vozík, musí sa oňho starať mama takmer 24 hodín denne a túži po strašnej šupe Becky zo zdravotného centra. Mo je na pohľad schopný, dokáže chodiť po svojich, akurát ma dioptrie okolo dvadsiatky, nevidí veľa okolo seba a so Scottym sa večne hašterí. Dvojicu doplní nováčik Matt s relatívne čerstvým postihnutím – tiež skončil na vozíku, ale dokáže hýbať rukami, kedysi vyhrával športové súťaže a ani nemá problém ísť na rande. Jeho šarm mu stačí, ale osud sa s ním tiež nemazná a hádže mu polená pod kolesá.

Túto trojicu spojí rovnaký sen: mať sex s kráskou. A vôbec nevadí, ak to bude nejaká neznáma, ktorá sa rozľútostí – a Scotty zistí, že na severe (= v Montreale) sa istý Philip poňal prevádzkovať zámoček, kde si aj hendikepovaní môžu prísť na svoje. Naše trio potrebuje iba zohnať niekoho, kto ich tam zavezie a zvyšok je už na nich. A tak chalani splašia dodávku i vodiča menom Sam – akurát z tohto mena sa vykľuje pevná žienka (na Oscara nominovaná Gabourey Sidibe)...

Je zrejmé, čo môžeme čakať pri tomto námete. Spočiatku chalani nevedia nájsť spoločnú reč a hašterí sa každý s každým, no neskôr ich spája jednotný cieľ a rozdeľuje stupeň zdravotného postihnutia. Pár politicky nekorektných scén skutočne hraničí s úrovňou Prcičiek (ranná erekcia, vulgárne dialógy), no tie sú často striedané s citlivejším pohľadom na ich osudy. Oboch zrejme vychováva iba mama (otec sa nespomína), finančne sú na tom ledva dobre a na všetko potrebujú asistenciu ostatných.

Nedotknutí

Ďalší zdroj humoru pramení z tajnostkárskej povahy misie – rodičom nemožno nič povedať, treba sa zakrádať zavčas rána a prvý kontakt so Sam je dosť bizarný. Táto štvrtá postavička v partii je celkom dobre napísaná a jej tajomstvá i povaha sú servírované postupne, čo filmu pomáha.

Pravda, veľa vtipných scén je nasmerovaných na patálie trojice na ceste, takže bláznivá road-movie, kde sa môže stať všeličo. A keď sú chalani občas sami traja, nevedia si poradiť s vybranými situáciami – z toho sa podarilo autorom celkom vyťažiť. Niektoré očakávané scény sa dostavia (takmer slepý Mo šoféruje), iné sú taktne vynechané (vozíčkari nesúperia na čas, ale len do seba strkajú).

Nedotknutí

Každý zo štvorice má inú povahu – a žiaľ, Scotty vychádza ako poriadny blbec aj pri ťažkom osude. Je prepojený s jeho cynizmom i urazenou náturou, no ťažko si k nemu nájdete cestu. Je to hulvát, čo potrebuje pár lekcií. Mo je vlastne ostýchavý typ a Matt je až podozrivo zmierený s osudom, tak sa s ním ešte scenárista pobabre v druhej polovici filmu.

Na jednej strane prcičkovská komédia je však vyrovnávaná dobrými scénami s neľahkými osudmi i dobrým situačným humorom. Vyčnieva akurát nie príliš kvalitný verbálny humor, ale aj ten zväčša padá na hlavu Scottyho. Z niektorých scén pôjdete právom do kolien, inokedy vám bude chalanov ľúto. Ale ako celok film funguje vrátane zodpovedania esenciálnych otázok: podarí sa trojici získať happy-end? A ako sa budú na konci filmu vlastne cítiť?

Nedotknutí

Načasovanie na leto nemohlo byť lepšie, takže fanúšikovia žánru môžu túto komédiu skúsiť. Nebude to hit roka, ale skĺbenie dvoch línií (ťažká s osudmi a ľahká s cieľom) je funkčné a nenudí.

Come As You Are (USA, 2019, 106 min.)