YOU SHOULD HAVE LEFT

YOU SHOULD HAVE LEFT

5.0

Ak v mysterióznom ultramodernom baráku nesedia pravé uhly a zvnútra je väčší ako zvonka, jeho obyvateľa posadnú hnusácke nočné mory. Napriek tomu ho tajomný pán Stetler ponúka cez net na prenájom. Rozpačito navrhnutá rodinka v zložení akási (porno)herečka Susanna, postarší bývalý bankár Theo a ich spoločná dcéra Ella si doň ide upratať vzťahy. Chladne navrhnutá supervila im servíruje chaotickú naháňačku vo svojich chodbách s miliónom tajomných dverí vedúcich do miliónov tajomných miestností s miliónom svietidiel a príslušných vypínačov.

Najnovší film úspešného amerického režiséra a hlavne scenáristu Davida Koeppa (Mortdecai, Secret Window) je na počudovanie nakrútený podľa rovnomennej knihy Daniela Kehlmanna (a našťastie dostupný len na internete). No lietajúca stolička Blumhousu čoraz viac práchnivie a Koeppov scenár momentálne môže pokojne konkurovať slovenskému Dôvernému nepriateľovi (ktorý ho má dokonca lepší). V riedkom slede udalostí sa snaží predostrieť akúsi vzťahovú priamočiarosť medzi partnermi s odkazom na smrť Theovej bývalky. Medzi ústrednou dvojicou poletuje krehké dievčatko, aby stabilizovalo rodinnú jednotku.

Hoci hviezdne herecké obsadenie Kevinom Baconom a Amandou Seyfried zaručuje akú-takú pozerateľnosť, pozornosť na seba aj tak strháva architektonicky dokonalý kolos postavený na kopci. Do jeho temných zákutí preráža banalita dvojice, v ktorej Theo povrchne zápasí so svojou minulosťou. Manželke Susanne prischla nálepka veľkookej samice s dvoma mobilmi a nezaujímavo obetavými postojom k vlastnej dcére Elle.

Rovnako ako postupne objavované nové priestory domu plynie bez väčších zvratov aj nachádzanie sa trojice postáv v nich. Film pôsobí, akoby Koepp dostal skôr za úlohu sfilmovať stavebnú vizualizáciu budovy, než nechať príbeh dýchať a Bacona so Seyfried zbytočne nezosmiešňovať. Je až na neuverenie, že sa v minulosti scenáristicky podpísal pod také komerčné hity ako Vojna svetov, Mission: Impossible, Jurský park, Smrť jej pristane, Carlitova cesta či Muži v čiernom 3

You Should Have Left

Pravdepodobne mala hlboko do vrecka aj dvojica Bacon – Seyfried, tak sa odhodlala vyplniť svojimi zvučnými menami ploché charaktery hlavných postáv. Síce ich trocha pozachraňovala krehkučká Avery Tiiu Essex, no ani tá nevedela dostatočne zapchávať hluché miesta v samoľúbej architektonickej prezentácii. Mysteriózny thriller You Should Have Left sa aspoň zahral s časom a doplnil význam stavby o diabolský rozmer.

Takmer nulová psychológia pokrivkáva v uveriteľnosti predovšetkým u Seyfriedinej Susanny, Bacona už máme v podobných polohách predsa len okukanejšieho (podstatne vydarenejšia spolupráca s Davidom Koeppom na Ozvenách mŕtvych (Stir of Echoes, 1999)). Na Kevina sa dá herecky spoľahnúť, dobre sa naň pozerá a do zahanbujúcich filmových fiásk nejde.

You Should Have Left

Tajomnú zlátaninu You Should Have Left ocenia predovšetkým fanúšikovia chladnej a luxusne strohej architektúry, kde aj holá žiarovka pôsobí ako premyslený dizajnérsky kúsok. Všetky dokonalé uhly, rohy, hrany a symetricky rozmiestnené minimum bytového zariadenia pobádajú diváka k zvýšenej obozretnosti. Dočká sa však len príbehového páperia a prihlúplej psychologickej zápletky s prehnane trestajúcou minulosťou.

You Should Have Left (USA, 2020, 93 min.)
Réžia: David Koepp. Scenár: David Koepp, Daniel Kehlmann (novela). Hrajú: Kevin Bacon, Amanda Seyfried, Avery Tiiu Essex ...

autor Zuzana Ondrišová 25.6.2020