PLAYMOBIL VO FILME

PLAYMOBIL VO FILME

4.0

Ak ste videli v kine ukážku na PLAYMOBIL, azda vám napadlo, že Warneri chystajú ďalšiu časť vo svojej LEGO sérii, akurát sú tie postavičky v niečom odlišné a nápadov je tu akosi menej. A po dvoch minútach ste sa dozvedeli pravdu – žiadne nové LEGO sa nechystá, podobnej idey sa chytila iná firma a chce servírovať príbeh s odlišným radom hračiek.

Nuž, hračky to majú tento rok v kinách ťažké, lebo Pixar vytiahol zrazu štvrtý diel Toy Story a ísť tri týždne po ňom do priameho súboja v sále... znie ako jednotka samovrahov. Ale PLAYMOBIL je silná licencia, čo vám potvrdia kolegovia s aktuálnymi násťročnými deťmi. Problém je, že tematická stránka a obsah sa hodí skôr pre deti od 5 do 10 rokov, lebo scenáristi zrazili latku pomerne nízko!

Roztrieštený dej sa snaží preniesť divákov do sveta hračiek PLAYMOBIL s hlavnými hrdinami (Marla a jej brat). Máme objavovať bizarné figúrky (tajného agenta, vodiča auta s jedlom) a rozmanité miesta, no rýchlo pochopíte, že zápletka je skôr vedľajšia a slúži ako tmel pre putovanie naprieč meniacimi sa lokalitami, akoby podľa odlišných stavebníc v detskej izbe. Čaká nás návšteva kovbojov, rytierov, víly a aj pirátov, dinosaurov, Vikingov či Rimanov! Zámerne sa nedá písať o časovom rámci, tento film sa síce odohráva v súčasnosti, ale figúrky existujú vždy niekde inde.

Je celkom možné, že pod taktovkou šikovných tvorcov by vznikol síce animovaný, ale rozumný guláš – PLAYMOBIL je však príliš prvoplánový vo všetkých smeroch a nič nenechá na imaginácii diváka. Maniakálne zostrihané scény s tuctami postavičiek sa snažia osloviť diváka v štýle, aby rozpoznal, kto je na plátne, ale motivácie postáv sú často uletené a celok nedáva zmysel. Chce byť hravý, no nemá žiadnu druhú líniu – iba krátkodobo baviť a posunúť sa niekam.

Napriek používaniu nových prvkov a licencie tak pôsobí ako staromódne zlepený film. Epizódny ťah na detskú bránu sa však nedá vydržať celých 100 minút a v kinosále vzniká problém, pre koho je film určený: rodičia či tínendžéri sa budú nudiť, lebo tu pre nich nie sú vyárendované žiadne dodatočné vtipy. A cieľovka 5 až 10 má čo robiť: päťročný v kine toto celé neobsedí a 10-ročný má už vystrelené očakávania predsa len vyššie (v lepšom prípade k tomu Príbehu hračiek, v horšom k Avengers).

Playmobil vo filme

Navyše sa tu jasne berú nápady z LEGO filmov a PLAYMOBIL by chcel mať dosť akčných scén (kde animácia ešte ako-tak stačí) a zároveň aj kvázisilné hlášky, čo by doručili ostrý humor (tie sa nedarí doručiť vôbec). Animácia hrá druhé husle, ale ešte obstojí oproti iným béčkovým kúskom, ktoré za posledné dva-tri roky zaplavili aj slovenské kiná. Obstojná forma však nestačí utiahnuť kombináciu slabého ponoru do hračkárskeho sveta a rutinného dobrodružstva, ktoré tam vnútri na deti čaká.

Nehovoriac o celkovom vyznení – hlavné LEGO filmy sa snažili o isté posolstvo a prepájanie svetov. PLAYMOBIL by sa strašne chcel vyšvihnúť na túto úroveň, ale scenár ho brzdí od vyšších mét. A tak doručí strnulý dej, unavené vtipy či ťažkotonážny product placement. Po hodine už bude mať zrejme väčšina divákov dosť – azda pár mladých junákov z prvého stupňa základky sa poteší.

Playmobil: The Movie (Francúzsko/USA, 2019, 99 min.)
Réžia: Lino DiSalvo. Scenár: Blaise Hemingway, Greg Erb, Jason Oremland

autor Michal Korec 1.11.2019