ROZPRÁVKY PRE EMU

ROZPRÁVKY PRE EMU

4.0

Je fajn, že českí tvorcovia sa neboja vianočných filmov, lebo raz za čas môže vzniknúť indie pecka ako Krídla Vianoc či dobrá rozprávka. Aj tentokrát mali recept na úspešný vianočný film. Stavili na absolútnu klasiku s hrsťami klišé, ale ani solídne spracovanie nedokáže prebiť vložený obsah.

Peter Miller je workoholik, v Anglicku odhaľuje nelegálnych imigrantov. Pár týždňov pred Vianocami mu volajú z Prahy, že akási žena nechala jeho kontakt v prípade potreby – mala autonehodu, tá chvíľa prišla. Peter odchádza do stovežatej, kde sa v ňom bije tradičné ja (vrátiť sa do Anglicka) s pocitom, že nechce dieťa poslať do sociálnej starostlivosti. Emma má osem, otca nepozná a Peter ju berie do hotela, kde chce pár dní s ňou ostať. Tu stretnú manažérku Mariu, ktorá má smolu na chlapov. Peter tuší, že by mohol byť otcom Emmy, ale kým sa potvrdí test rodičovstva, potrebuje iný plán. Ako špecialista na falošné zväzky sa rozhodne jeden nafingovať – a presvedčí Mariu, aby išla do toho s ním. Môže takto upečená rodina vydržať tlak úradu, ktorý príšelcovi príliš neverí?

To je rečnícka otázka. Vo vianočnej komédii málokto nebude veriť na happy-end. No nástrahy, akým tvorcovia i hrdinovia čelia, sú všelijako poskladané a nemôžete si byť istí do poslednej štvrťhodinky, ako celé snaženie skončí. Arcinepriateľom je stará úradníčka, ktorá sa nechce vzdať nároku na dieťa (lebo to hovorí zákon!) a na emócie či predvianočnú atmosféru zvysoka kašle. Na jej postave sa dá vytvoriť pekne zákerná línia, od začiatku je jasné, že hrdinom nefandí.

Žiaľ, veľa vecí sa deje automaticky. Po 10 minútach vidí Peter Emmu. Po 20 minútach jej hovorí prvú rozprávku. Marie im doslova skočí do cesty, voľba pri hľadaní náhradnej partnerky je zrejmá. Viaceré dilemy sa fixujú takmer na povel. Autori tvoria komplikácie, ale všetko je umelé – návrat bývalého nápadníka (?) Marie nie je našťastie samoúčelný, vyfarbí sa. Petrova ťažká povaha a vychádzanie s rodinou dáva tušiť neusporiadané účty z minulosti – budú sa postupne riešiť.

Rozprávky pre Emu Rozprávky pre Emu

Toto nie je český Dobrý ročník, ktorý by chcel urobiť z Ondřeja Vetchého lokálneho Russell Crowea, ktorý by sa mohol parádne polepšiť. Vetchý sa o to snaží, ale už druhý raz v tomto mesiaci mu rola úplne nesadla. Ako sebaistý Čech v Anglicku, náhradný otec, syn bojujúci s minulosťou... Ani jedna pozícia pripravená na prerod nie je dobre realizovaná a keby scenár nekáže, nevyčítame prerod. Jedine chémiu s Aňou Geislerovou má dobrú a fingovanie vzťahu mu celkom ide. Je to však obrovská škoda, lebo na plátne je väčšinu času a možno sympatizantky mu budú fandiť, no celý film nevie utiahnuť.

Nemá to ľahké najmä kvôli slabým dialógom ako z TV seriálu. Že si scenáristi vybrali známe témy by nevadilo, ak by dokázali byť postavy uveriteľné a komunikovali by prirodzene. Lenže repliky sú veľmi strohé, čo je problém – lebo keď už sa všetko deje podľa jasnej mustry, radi by ste sa zabavili na situačnom či verbálnom humore. Kino sa pár ráz síce uchechtlo, ale to je málo. Veľa dialógov síce dobre začne, ale spadnú do ošúchaného priemeru – v druhej polovici pokojne tipujte, čo ktorá postava povie a väčšinou sa trafíte. A keď už desiaty raz budete počuť Vetchého „Ja vím“, mávnete len rukou. Jeho rozprávanie titulných rozprávok je rovnako slabé. Mumle si pod nos – a čaro sa nedostaví.

Rozprávky pre Emu Rozprávky pre Emu

Ani situácie nie sú úplne originálne, veľa očakávaných momentov dorazí. Základné trio nestačí plniť stopáž: Peter-Marie-Emma sú ako-tak sympatickí, ale film sa hneď zlepší, keď sa venuje aj vedľajším postavám: bratovi, otcovi, kamoške. Len vytiahnuť postavu po 100 minútach mi príde dosť lacné. Je to zrejme dané neúnavnou snahou podobať sa inej vianočnej klasike – Láske nebeskej. Snímanie Prahy, orchestrálna hudba ladená do zhodného štýlu... Ale dobre, aspoň tie aspekty fungujú.

Rozprávky pre Emu sú šikovne nakrútené: kamera, hudba, strih sú peknou ukážkou, kam sa Česi dostali. Ale scenár kradne veľa bodov a ani herecké výkony nie sú presvedčivé. Novodobá klasika sa nekoná.

Pohádky pro Emu (ČR, 2016, 100 min.)
Réžia: Rudolf Havlík. Scenár: Rudolf Havlík. Hrajú: Ondřej Vetchý, Aňa Geislerová, Ema Švábenská, Vilmu Cibulková, Anna Polívková, Marek Taclík, Jiří Dvořák, Oldřich Vlach, Jana Bernášková a ďalší.