MÄSIARI

MÄSIARI

8.0

Kde bolo tam bolo, boli raz dvaja mäsiari. Obaja boli siroty, nedarilo sa im príliš v láske a, napokon, ani v tom ich neľahkom remesle. Všetko sa však zmenilo, keď vinou nešťastnej náhody objavili čarovnú ingredienciu, vďaka ktorej budú na ich mäsové výrobky stáť zákazníci v dlhých radoch až ďaleko pred predajňu. A čože je to za tajnú prísadu? Čuduj sa svete, je to ľudské mäsko. Vitajte v divokom fantazijnom svete dánskeho režiséra Andersa Thomasa Jensena. Mäsiarov síce nakrútil ešte pred trinástimi rokmi, na tomto type filmov však zrejme skutočne nemá čo zostarnúť. Práve naopak – režisérsky a scenáristický majster absurdného čierno-čierneho humoru sa tu predvádza vo svojej (skoro) najlepšej forme.

Bjarne a Svend sa ako mäsiari v zácviku každý deň chodia „vypotiť“ do obchodu svojho nabubreného šéfa. Hlavne Svend (Mads Mikkelsen s neuveriteľne slizkým účesom...) sa chodí do roboty vypotiť – veď nie nadarmo mu aj hovoria „Svend Potítko“. Údel nedocenených „muklov“ však mladých mužov nebaví a z nekonečných ód, ktoré spievajú zákazníci na šéfove majstrovské klobásky sa im obracajú žalúdky. Zvládnu to predsa aj sami - a lepšie! Nabudení ambíciami a odvážnymi víziami dajú dokopy dva milióny a zariadia si to najelegantnejšie mäsiarstvo v celom meste.

Mäsiari Mäsiari

Ani päťtisíc pozvánok, živá kapela, balóny a servítky vo firemných farbách však na slávnostné otvorenie ich podniku nedokážu prilákať jediného zákazníka. Sen sa im začína rozplývať pred očami a miesto neho nastupuje...nebezpečný opar akútneho šialenstva! Osud spečatia dve nešťastné súhry okolností – v mraziacej miestnosti mäsiarstva príde o život elektrikár, a to práve, keď si bývalý šéf príde posmešne do stratového obchodu svojich žiakov objednať rezne pre vlastných hostí. A že im tie rezníky zachutia...

Ak sa aj o britskom humore vraví, že je suchý, verte, že popri žartoch z tohto dánskeho úletu pôsobí ako zle vyžmýkaný uterák. Pokiaľ vám zábava, pri ktorej si vlastne nikdy nie ste celkom istí, či by ste skôr nemali byť zdesení, nesedí, možno budete z Mäsiarov až príliš zmätení na to, aby ste si ich ako divák akokoľvek užili. No v prípade, že sa na tú správnu vlnovú dĺžku hneď v úvode úspešne naladíte, potiahne vás naprieč touto geniálne podivínskou chuťovkou bez zaváhania až k záverečným titulkom.

Mäsiari Mäsiari

V centre pozornosti rozhodne po celý čas stojí Mads Mikkelsen – tak komplexne a presvedčivo napísaného a zahratého šialenca naozaj v tomto type filmu nečakáte. Spočiatku racionálne a nohami na zemi pôsobiaci Nikolaj Lie Kaas sa rovnako veľkopansky zhostí v druhej polovici filmu úlohy Bjarneho retardovaného dvojčaťa, vďaka ktorému pravdepodobne radi na okamih zabudnete na vlastný etický kompas.

Čo je však na Mäsiaroch najlepšie je, že hoci ide o viac-menej „malý“, komorný film s epizódnou zápletkou, je to celovečerný vtip domyslený do najmenších detailov. Má zábavné vedľajšie postavy, zvrátenú, no fungujúcu logiku a až do konca vie stále niečím prekvapiť. Čerešničkou na torte je ironicky výstižný hudobný doprovod, ktorý z Mäsiarov robí takmer mysterióznu krimidrámu hodnú Hitchcockových „Troch pátračov“. Ak už teda bohapustá zábava, tak takto nejako, prosím.

De grønne slagtere (Dánsko, 2003, 100 min.)
Réžia: Anders Thomas Jensen. Scenár: Anders Thomas Jensen. Hrajú: Nikolaj Lie Kaas, Nicolas Bro, Dany Verissimo-Petit, Mads Mikkelsen, Bodil Jørgensen

autor Hana Lippová 21.1.2016