BLACK MASS: ŠPINAVÁ DOHODA

BLACK MASS: ŠPINAVÁ DOHODA

7.0

Poslaním filmovej upútavky je presvedčiť diváka, aby v pokladni kina vymenil eurá za lístok na film, z ktorého vznikla. Trailery si však žijú vlastný život len do premiéry filmu a dovtedy môžete očakávať čokoľvek. Napríklad kriminálnu nálož v hrubom obsahovom obale. To je zrejme hlavný dôvod chladnejšieho prijatia snímky Black Mass: Špinavá dohoda, kde sa po rokoch podarilo zahrať excelentný part Johnnymu Deppovi.

Film mapuje príbeh bostonského gangstera Jamesa Whitey Bulgera, ktorý sa za pomoci nečistého dealu s agentom FBI Johnom Connollym stal začiatkom 80. rokov neohrozeným kráľom mesta „červených ponožiek“. Reálne pozadie príbehu je do filmu prenesené aj vrátane jeho mladšieho brata Billyho, v tom čase politika s diametrálne odlišným postavením v spoločenskom rebríčku. Ale film sa nezaoberá bratskou dvojicou, ako tomu malo byť v nedávnych Legendách zločinu. Základ je v nekompromisnosti Bulgera a v skazenom ovocí akadémie FBI.

Agent Connolly je síce slizký, no rečovo obdarený karierista s kamarátskym úsmevom. James Bulger je na jednej strane surový sadista, ktorý si ide priamočiaro za svojim a za chvíľu priateľský sused, doslova miláčik davu. Spolu vytvárajú dve základné dejové roviny filmu, ktoré naznačujú, že hranica medzi relatívne dobrý zákonom a gangsterským svetom v Bostone neexistovala. Ťažko si medzi nimi vybrať obľúbenca, lebo sympatickí sú v podstate obaja.

Black Mass: Špinavá dohoda Black Mass: Špinavá dohoda

Štrukturálne začína režisér Scott Cooper pri vypočúvaní svedkov Bulgerových činov, z čoho plynie prevaha zločinnej stránky v prvej polovici. Po upevnení tichej aliancie medzi dvojicou prevažuje v druhej polovici viac kritika FBI a vtedajšej korupcie. Pri pohľade z väčšej perspektívy však vidím pomerne nevyužitý potenciál na niečo epické. Vyrozprávať príbeh retrospektívne z bodu A do bodu B je štandardom, taktiež ako filmy o vzostupe a páde. Aj podobných príbehov z „krysieho“ prostredia poznáme viacero, napríklad Donnie Brasco, a mnohé mali osobitý rys a niečo navyše, čím zostali obľúbenými aj po rokoch.

Tu je osobité akurát tak prostredie Bostonu a temne ponurá atmosféra, no vďaka upútavke sa zakráda zmätok do duše. Už-už sa očakával ten besný kriminálny rozbeh z upútavky, ktorá sama pripomínala vydarený krátky film s parádnou hudobnou dramaturgiou. Ale zostalo pri komornej kriminálnej dráme s občasným odstránením nežiadúcich osôb. To by tiež nevadilo, ak by sa s charizmatickými postavami a vhodne napísanými dialógmi pracovalo menej obyčajne a bez náznaku invencie.

No jeden nezabudnuteľný prvok by sa predsa našiel. Výkon Johnnyho Deppa je po rokoch hodný minimálne nominácie, keďže sme už pomaly v oscarovej sezóne. Cítiť živelnosť a chuť predať postavu tak, ako sa mu už dlho nepodarilo. Herecká spojitosť s Kokaínom je namieste. Najmä vďaka nemu a ďalším hercom (Rory Cochrane, Jesse Plemons, Joel Edgerton) vám film nevyšumí úplne z hlavy.

Black Mass (USA/UK, 2015, 122 min.)
Réžia: Scott Cooper. Hrajú: Johnny Depp, Benedict Cumberbatch, Dakota Johnson...

autor Lukáš Slovák 23.11.2015