ŽIVOT JE ŽIVOT

ŽIVOT JE ŽIVOT

3.0

Po dráme Colette sa môže nenáročný divák opäť tešiť na českého režiséra Milana Cieslara v zabehaných koľajniciach žánru ľahká komédia. O tom, že Láska je láska, nás pred troma rokmi presviedčal spolu so scenáristom Martinom Horským. Aktuálne sa rozhodli pre ten najbanálnejší filmový názov – Život je život.

Autori ako obvykle stavili na isté tváre s vynikajúcim hereckým potenciálom (Stašová, Vetchý, Táborský, Taclík). Tie poslušne ťahajú za nitky príbehu a svoje postavy vláčia po opotrebovaných dialógových situáciách, po prevarených pocitoch účastníkov manželskej krízy a „korenia humorom“ mdlé situácie, ktoré si pán Horský stanovil ako nosné lešenie svojho schátralého scenára.

Život je život Život je život

Ale pozor, Oldřich Vetchý (František) so Simonou Stašovou (Jana) sa nemusia lopotiť len po svojich ofrflaných životoch, scenárista ponúka predovšetkým pánovi Vetchému, aby sa jeho František presníval vo svojich fantáziách až do zhmotnení Flemingovho agenta 007. Ako neohrozený Frank tu naháňa nebezpečného sperminátora, ktorý chce svojím potomstvom ovládnuť svet. Podobne sa samotný František prediera dramatickým obdobím uprostred vlastnej rodiny, kde sa jeho najmladšia dcéra musí vyrovnať s nastávajúcou úlohou matky s neznámym otcom jej dieťaťa. Najstaršia dcéra (Barbora Poláková) v snahe otehotnieť vo zväzku so svojím manželom oplakáva každú svoju periódu a tá stredná (Tereza Voříšková) láme srdcia len samým exotom a opustencom.

Tak sa pán Horský rozhodol, že šteklivo rozhodí zabehaný život početnej rodiny a zasadil semienko pochybnosti aj medzi ústrednú manželskú dvojicu. František dostáva v práci atraktívnu kolegyňu so španielskymi koreňmi (Kristína Peláková), poštárke Jane zasa imponuje smutný spisovateľ (Miroslav Táborský) permanentne strácajúci svoje partnerky a permanentne kvôli tomu hodlá skočiť z balkóna.

Život je život Život je život

S úsmevnosťou sa režisér drží tesne nad latkou nudy, opäť len vďaka skúseným hercom. Neodpúšťa si ale povestnú kopu nadbytočných dialógových replík. Podobne nadbytočne vetví príbeh a rozpúšťa nosnú linku v dejových odbočkách, ktoré musí narýchlo pointovať, aby dostali vzhľadom k hlavnému príbehu hlavu a pätu. Veľkým prešľapom a krokom úplne mimo je Františkovo snívanie, ktoré poslúžilo akurát tak product placementu a promenádovaniu sa sexi slečien v plavkách.

Divákovi ponúkol Milan Cieslar bezpečnú a priemernú cestu vypnúť mozog a necháva ho unášať útulnou pavlačovou atmosférou s muškátmi a dobrými susedskými vzťahmi. Sen o zájazde k moru je pre Janu rovnakou utópiou ako Františkov vyfantazírovaný agent. Pod uhundraným stereotypom ale, samozrejme, tlie láska, hoci už nie tak atraktívna ako kedysi dávno na dovolenke pri Máchovom jazere...

Život je život (ČR, 2015, 95 min.)
Réžia: Milan Cieslar. Hrajú: Ondřej Vetchý, Kristína Peláková, Simona Stašová, Bára Poláková, Tereza Voříšková, Sára Sandeva

autor Zuzana Ondrišová 22.5.2015