DVOJNÍK

DVOJNÍK

9.0

V rámci jedného roku stvorili dvaja talentovaní režiséri dvojicu filmov o Dvojníkoch. Znepokojivý, surrealitický The Enemy od Kanaďana Denisa Villeneuve (Prisoners) síce ešte nezískal slovenskú premiéru, no jeho zábavnejší, britský kolega už niekoľko mesiacov navštevuje klubové kiná v susednom Česku.

Tvorcom Dvojníka je komik Richard Ayoade, ktorého excentrický zjav pod menom Moss môžu poznať fanúšíkovia seriálu The IT Crowd. Príbeh voľne inšpirovaný Dostojevského novelou prináša zaujímavý zvrat do žánru trilerov o náhradníkoch – totiž, že ich rovnakosť zvyšok fiktívneho sveta nevníma. „ Vždy sa mi páčili osamelé a neviditeľné postavy. Také, ktoré si v miestnosti nevšimnete,“ tvrdí režisér, ktorý si už vďaka dvom filmom stihol vytvoriť dokonale osobitý štýl natáčania a humoru.

Dvojníkovi je daným hrdinom Simon, zamestnanec v tajomnej firme, ktorý trávi väčšinu svojho času nezmyselnou prácou. Je zaľúbený do kolegyne Hannah a keďže býva v byte oproti jeho paneláku, Simon ju obsesívne sleduje. Keby si dostatočne veril, možno by ju pozval na stretnutie. Túži po uznaní a láske, svoju povahu však nedokáže prekonať. Až kým do firmy nepríde jeho výzorovo totožný klon James, ktorý sa nemusí vôbec snažiť, aby mu sny splnil.

Ayoade umiestnil svoj ambiciózny projekt do štylizovaných sterilných priestorov socialistickej utópie pripomínajúcej 1984. Mimo čas a priestor. Aj tu nájdeme Veľkého Brata, nezmyselné zamestnania, umŕtvenú popkultúru (v podobe brakového sci-fi seriálu) a chladnú ľahostajnosť k životu tých druhých. Vizuálny štýl je vymodelovaný bezchybne kontrastmi šedých odtieňov a krikľavých farieb. K tomu pomáha minimum natáčacích priestorov (panelák, metro, úrad, reštaurácia), dôraz na detailné dekorácie a výstredná hudba Andrewa Hewitta pripomínajúca staré hitchckovky. K tomu sa občas ozve akási bizarná ázijská pesnička.

Na rozdiel od svojho umiestnenia je tak Dvojník mimoriadne nevšedný zážitok. Už od prvých záberov film vťahuje dravosťou – vďaka agresívnemu strihu a autenticky duniacemu zvuku sa v temnej kabíne metra cítime stiesnenejšie ako hlavný hrdina. Dvojník sa diváka nesnaží zaujať, on ho mocne stisne a nepustí až do záverečných tituliek. Väčšinu času pôsobí ako kreatívny vrchol, kde sa s presnosťou bežeckých stopiek vlieva do seba mnoho originálnych nápadov.

Dvojník Dvojník

Dejové tempo nestíha spomaliť, skôr sa neustále stupňuje. Film dvadsiateho prvého storočia pre mládež bežne preklikávajúcu desať webových stránok za desať sekúnd. Taký, ktorý po stiahnutí do počítača nemožno opustiť ani kvôli kontrole prichádzajúcich emailov. Zúfalstvo zbytočnej práce sa dnes vplyvom ekonomickej krízy stalo ešte naliehavejším problémom.

Ayoade tancuje medzi žánrami a motívmi s ľahkosťou, tu si vezme niečo z Gilliamovho Brazil, tam si pomôže steampunkovými inšpiráciami. Odľahčene a vtipne – zachytil presne mieru vážnosti príbehu tak, aby bola intenzívne vnímaná a nenudila. Na hrane príjemného a odpudivého. Darí sa mu to aj vďaka uveriteľne napísanému hlavnému hrdinovi a jeho hereckému predstaviteľovi Jessemu Eisenbergovi, ktorý už v Sociálnej sieti stvárnil nejednoznačného outsidera.

Nielenže jeho postavu všetci poznáme z minimálne jednej platonickej lásky a niekoľkých večerov v prázdnom byte – ale nás zároveň zabáva a vyvoláva pocit viny, že sa smejeme. Nehovoriac o tom,ako často sa ocitáme v situácii, keď žiarlime na úspech niekoho hlúpejšieho. Namiesto rozlúštenia záhady dvojníkovho raison d´être sa totiž príbeh zameriava skôr na existenčnú krízu každodenného úradníka. Človeka, ktorého schopnosti umierajú pod tiažou byrokracie a nedostatočného sebavedomia.

Dvojník Dvojník

S režisérovým celovečerným debutom Volám sa Oliver Tate sa novinka podobá hlavne postavou deprimovaného romantika so zabrzdeným potenciálom. Takmer neviditeľného neurotika na okraji spoločnosti. Ako je možné, že si rovnakosť dvojníkov nikto nevšíma? Je snáď osobnosť to, čo nás odlišuje viac ako výzor? Nejednoznačný záver síce nemusí diváka uspokojiť, ale na mrazivú atmosféru doplnenú tmou kinosály nemožno zabudnúť. Ponúka sa prirovnanie k nesmelému introvertovi.

Možno Dvojník ostane bodkou medzi ostatnými letnými premiérami a možno bude úspešnejší jeho umelecky odvážnejší náhradník The Enemy. Ak však túžite po inšpiratívnej a inteligentnej komédii, venujte mu čas, nech sa vám dostane pod kožu.

The Double (UK, 2013, 93 min.)
Réžia: Richard Ayoade. Scenár: Richard Ayoade, Avi Korine. Hrajú: Jesse Eisenberg, Mia Wasikowska, Wallace Shawn

autor Marek Hudec 8.8.2014