SINGLE MAN

SINGLE MAN

8.0

Američan Tom Ford patrí medzi žiarivé osobnosti súčasného módneho priemyslu. Desať rokov zastával funkciu kreatívneho riaditeľa v celosvetovo preslávenej spoločnosti Gucci, istý čas pracoval aj ako popredný návrhár v legendárnej Yves Saint-Laurent. Relatívne nedávno však založil okrem vlastnej rovnomennej módnej značky aj produkciu Fade to Black, v ktorej zúročil výnimočný dizajnérsky cit. Paradoxne na vytvorenie celovečerného hraného filmu.

Tom Ford je mimochodom homosexuál. Nie je teda prekvapením, že ho oslovil román Christophera Isherwooda A Single Man (1964). Spoločne s Davidom Scearcem napísali podľa predlohy scenár, Ford následne realizáciu filmu sám financoval i režíroval. Výsledné dielo možno radiť k skupine snímok, hovoriacich o homosexualite prostredníctvom napätej atmosféry v dobovej americkej spoločnosti.

Film A Single Man však nie je určený – v tomto smere – iba liberálnejšiemu publiku, no hoci to môže znieť zvláštne, dokáže učarovať i konzervatívnemu divákovi. Na rozdiel od „ospevovanej“ cowboyskej drámy Brokeback Mountain (v našej distribúcii Skrotená hora) či „do neba vynášaného“ životopisu Milk nepôsobí Fordov počin agitačným dojmom a upriamuje pozornosť viac na absenciu citu, než na riešenie sexuálneho deficitu.

A Single Man jednoducho ponúka tradicionalistovi príbeh, ktorému môže dôverovať. Nie preto, že by ústrednou myšlienkou snímky bolo čiernobiele (ne)prijímanie inej sexuálnej orientácie. Centrálnym problémom je neakceptovanie odlišnej ŽIVOTNEJ orientácie – čo núti človeka prebývať v ústraní, uzavierať sa do seba samého, utápať sa v existenčnom trápení a napokon aj uvažovať nad rozhodujúcou otázkou, či má ešte život nejaký zmysel.

Single Man Single Man

Tak, ako o ňom premýšľa aj George Falconer (vynikajúci Colin Firth). V luxusnom dome na pobreží Tichého oceánu žije sám so svojimi spomienkami. Po tom, ako ho opustil životný partner Jim, stráca jeho bytie význam. Doobeda síce chodí prednášať literatúru na prestížnu univerzitu perspektívnym študentom, občas navštívi podobne osamelú kamarátku Charley (výborná Julianne Moore), no život bez Jima ho skrátka nenapĺňa. Posledný novembrový deň roku 1962 sa rozhodne prežiť inak. Už nebude rešpektovať predurčené šablóny, ale pokúsi sa uveriť v zázrak. A aj keď nasledujúce hodiny nedopadnú priaznivo, večer si usporiada osobné veci do precíznych rovín a konečne si vypáli guľku do hlavy. Aspoň takto nejako si George Falconer predstavuje plán dňa.

Atmosféra snímky A Single Man je nadýchaná všadeprítomnou odcudzenosťou. Studená vojna sa vyhrocuje v Kubánskej kríze, okolitý svet je zahalený do ponurých farieb. Georgeova inakosť je divákovi neustále pripomínaná, najmä v situáciách, keď sa hlavná postava opäť dostáva do skleslých alebo naopak nečakane hrejivých nálad. Jeho okolie sa na chvíľu rozžiari do červených odtieňov, aby farby časom opäť zosiveli a stratili jas.

Profesor Falconer nielen vníma, ale samozrejme tiež premýšľa a koná inak, ako bežný človek. Všíma si a pozoruje drobnosti, čím snímka, atypicky poskladaná väčšinou z detailných záberov, získava zvláštny nádych. George puntičkársky ukladá premety do rovných línií, všetko v jeho živote dlhé roky malo svoje jasné miesto. A keď aj spomína na milujúceho partnera, nepremietajú sa mu v mysli (s výnimkou úvodu) vyhrotené scény, ale naopak prirodzené situácie z každodenného života. A práve tieto špecifiká robia z filmu netradičný zážitok.

Single Man Single Man

Dalo by sa povedať, že autorský prínos Toma Forda spočíva predovšetkým v tom, že témy, o ktorých prostredníctvom filmu A Single Man rozpráva, sú mu blízke a citeľne osobné. Jeho svojský pohľad na svet sa prenáša aj do diela, keď približuje samotu univerzálnym kľúčom a viac než na sexuálnu orientáciu sa snaží poukazovať na pretrvávajúce konflikty vo vnútri nielen americkej spoločnosti. Navyše užíva svoj zmysel pre vkus a farebný cit, aby obdaril snímku vysokými estetickými kvalitami a sugestívnosťou, ktorá diváka jednoducho vizuálne pohltí.

I keď filmu Toma Forda nemožno odpustiť príliš násilné a vypočítavé vykreslenie učiteľsko-študentského vzťahu, ktoré sa stáva úsmevné najmä s pribúdajúcimi minútami, samotné finále je emotívnym, a tak trochu ireálno podmanivým vrcholom príbehu. Mnohí síce môžu namietať, že záver absentuje invenčnosť a spolieha sa na efekt náhody, avšak z hľadiska ideového, pocitového, implicitne kauzálneho i katarzného práve zakončenie nevšedného dňa Georgea Falconera robí zo snímky A Single Man audiovizuálnu udalosť, ktorá rozhodne stojí za hlbšie zamyslenie.

A Single Man (USA, 2009, 101 min.)
Réžia: Tom Ford. Námet: Christopher Isherwood – rovnomenný román (1964). Scenár: Tom Ford, David Scearce. Kamera: Eduard Grau. Strih: Joan Sobe. Hudba: Abel Korzeniowski, Shigeru Umebayashi. Hrajú: Colin Firth, Julianne Moore, Matthew Goode, Nicholas Hoult, Jon Kortajarena, Paulette Lamori, Lee Pace

autor Cornon J. Kedro 7.1.2011
8.0
10