LOVCI DRAKOV

LOVCI DRAKOV

5.0

Francúzsky animák s veľkou dávkou fantázie a mixovania, peknou výpravou, rozpačitou formou a strateným príbehom...

Francúzska produkcia pokračuje vo svojom rozmachu a útočí na mnohé žánre vrátane animákov. Francúzi nemali nikdy problém s kopírovaním hollywoodskych postupov či aktuálnych trendov, resp. preukázali už aj vlastné pokusy o realizáciu v tejto filmovej kategórii.

Lovci drakov spadajú do rovnakej kategórie. Snažia sa rozprávať príbeh o skupinke pestrých charakterov, ktoré putujú magickou krajinou a živia sa na úkor menších a takmer bezpečných dračích druhov. Všetko sa má zmeniť a z lovcov sa stanú záchrancovia. Príbeh totiž povoláva na scénu legendu – smrtonosného draka, ktorý sa opäť prebúdza, aby zničil svet. A preto sú tu bojovníci a malé dievčatko z kráľovského dvora s cieľom túto hrozbu odvrátiť.

Že sa v Hollywoode nedá vymyslieť už takmer nič originálne (česť výnimkám, ak ich pár nájdete), na to sme si už zvykli. Ale že studnica sviežich nápadov je prázdna, alebo značne vyčerpaná aj v krajine dobrého vína a azúrového pobrežia, to je smutné zistenie. Francúzi dokázali neraz vytiahnuť dejovú líniu naruby, vyhnúť sa bežným klišé (aj za cenu nasadenia vlastných) a to všetko zmixovať s inšpiráciou z iných krajín, najmä Japonska. No v prípade Lovcov drakov tu ostávajú iba cudzie a prevzaté ingrediencie, opisovanie z niekoľkých látok naraz, a v jadre nie je vlastne nič vlastné.

Lovci drakov Lovci drakov Lovci drakov

Lovci drakov zlyhávajú v očiach dospelého i tínedžerského diváka predovšetkým kvôli chatrnému príbehu, ktorý pripomína jednoduchú počítačovú hru, kde netreba nič vysvetľovať, stačí iba čo-to načrtnúť a hráč si vytvorí svojím pričinením zvyšok. V kinosále s oveľa pasívnejším prístupom však také množstvo deja vychádza ako nedostatočné. S obsahom sa neskôr začínajú spájať aj ďalšie problémy – žánrová nevyrovnanosť. Chceme baviť (na to je tu málo humoru), nadchnúť (ale čím?), napínať (okrem finálneho draka s veľkou papuľou strašiacim tých najmenších tu nič také nie je) či ponúknuť akciu (ktorej je málo)? To všetko dokopy, no so silne priemerným výsledkom.

Ba čo viac, hrdinovia sú pomerne zvláštne animovaní a hoci sa na nich podpísala francúzska fantázia, deti si ich veľmi neobľúbia. To draci vyzerajú podstatne zaujímavejšie, rovnako aj malebné prostredia, v ktorých sa dianie odohráva. Výprava vychádza v konečnom výsledku celkom dobre, akurát to malé dievčatko, či pár ľudských postavičiek vám bude občas liezť na nervy.

Lovci drakov Lovci drakov Lovci drakov

Po formálnej stránke sa tu zišla akceptovateľná animácia a veľmi dobrý soundtrack, ktorý dokáže aj v slabých chvíľkach vytrieskať tú pravú atmosféru a zvýrazniť aktuálne, aj keď premenlivé dianie. Napriek tomu všetkému sa nemožno ubrániť, že to kopírovanie Pixaru či DreamWorks kúskov, o ktoré sa tak urputne Francúzi snažili, nakoniec aj tak nevyšlo.

Pretože Lovcom drakov chýba predovšetkým štipka originality, určitý diferenciátor, ktorý by dokázal vtlačiť celému dielku vlastnú tvár a špecifické rysy. Takto tu máme len atrapu amerických áčkových filmov v béčkovom európskom prevedení. Škoda, pár momentov dokáže divák akceptovať, no zvyšnú masu sivého priemeru si vychutná len ťažko. Celkový dojem: kvalita na úrovni Winx Clubu. A najväčšou hrozbou ostáva fakt, že vo vedľajšej sále sa hrá animovaná špička od DreamWorks - Kung Fu Panda. Tak zájdite radšej ešte raz na ázijských majstrov bojového umenia, ako márne sa snažiacich francúzskych lovcov.

Chasseurs de Dragons (Francúzsko/SRN/Luxembursko, 82, 2007 min.)
Réžia: Guillaume Ivernel, Arthur Qwak. Scenár: Frédéric Engel-Lenoir, Arthur Qwak. Strih: Soline Guyonneau. Hudba: Klaus Badelt. Hrajú v českom znení: Bohdan Tůma, Josef Carda, Lucie Kušnírová, Tomáš Juřička, Jiří Schwartz, Miloš Hlavica

autor Michal Korec 18.7.2008
5.0
5.0