MONGOL - DŽINGISCHÁN

MONGOL - DŽINGISCHÁN

6.0

Filmová recenzia



V roku 1162 sa v odľahlých mongolských stepiach narodil istý Temudžin. Jeho otec bol chánom jedného z mnohých kmeňov a Temudžin si už ako 9 ročný vyberá za nevestu dievča menom Börte a to aj napriek tomu, že pochádzala z chudobného kmeňa. Pôvodne mal syn chána uzavrieť zväzok s jednou z dievčat zo znepriateleného kmeňa a tak spečatiť mier. Temudžinov otec je čoskoro zákerne otrávený a zomiera. Podľa tradície je jeho nástupcom Temudžin, no napokon skončí uväznený čakajúc na smrť. Temudžin tak prisahá pomstu a po dlhých rokoch ťažkostí a útrap, svojim zmyslom pre spravodlivosť a čestnosť dokáže zjednotiť početné vojsko prívržencov, aby ako najväčší z Mongolov neskôr vstúpil do histórie ako Džingischán – vládca sveta. 

                             

V roku 2005 Sergej Bodrov s Ivanom Passerom spoločne režírovali film Nomád, ktorý napriek svojim nie príliš dobrým kvalitám obnášal mytologické prvky (proroctvo, pomsta a vznikajúca legenda). Nehovoriac o tom, že hlavná postava je potomkom samotného Džingischána. Film Mongol je pokračovaním tejto tendencie, no na rozdiel od filmu Nomád je vidieť posun k lepšiemu. Bodrov zobrazuje len istú časť života Džingischána, od jeho detstva až po zrodenie legendy a ponúka tak príbeh jeho všeobecne menej známej mladosti. Bodrov sa primárne nezameriava na zobrazenie bojov medzi mongolskými kmeňmi, ale vykresľuje skôr rodinné vzťahy medzi Temudžinom a jeho ženou Börte, ale tiež ponúka akýsi zidealizovaný obraz nomádskeho života, aj keď tradične typické pastierstvo tu vôbec nie je prítomné. Až v závere sme svedkami veľkolepej, no zato krátkej bojovej scény.  

Mongol - Džingischán Mongol - Džingischán Mongol - Džingischán

Bodrov nenávideného krutého dobyvateľa zobrazil ako čestného a spravodlivého hrdinu, ktorý bojuje proti bezpráviu, teda obraz Džingischánovej mladosti je príliš zidealizovaný. Aj keď je značná časť filmu podaná v mytologickej rovine. Bodrov dokázal tento potenciál využiť aj bez zbytočných trikových sekvencií. Vzniká tak zvláštny hybrid. Na jednej strane Bodrov zachováva historicky uveriteľné prostredie (kostýmy, výber lokácií), no príbeh o historickej postave sa viac podobá na legendu ako na rekonštrukciu doby života mladého Džingischána. Teda o historickej vernosti sa v žiadnom prípade hovoriť nedá. Predsa len Temudžin respektíve Džingischán, je nielen v Mongolsku vnímaný ako legendárna postava a tak táto poloha môže byť celkom legitímna.

Ďalším mínusom je lineárna štruktúra príbehu, ktorá neponúka žiadne napätie a ani len náznak dejových zvratov. Temudžin je totiž predurčený vyhrať za akýchkoľvek okolností, pretože všetky proroctvá sa zákonite musia naplniť. Tiež na vykreslenie charakterov jednotlivých postáv akoby nebol priestor a dialógy pozostávajú zväčša z banálnych a predvídateľných slovných prejavov. Čo je škoda, pretože herec Tadanobu Asano, ktorý stvárnil Temudžina môže ponúknuť oveľa viac. Nemožno však tvrdiť, že ide o vyslovene nudný film. Plusom je práca s kamerou. Dlhé a pomalé jazdy a v spojení s krásnou krajinnou scenériou nielen mongolskej stepi, vytvárajú veľkolepú atmosféru a upútajú svojou vizuálnou rozmanitosťou aj vďaka použitiu farebných filtrov, ktoré obraz ladia do odtieňov kovovej modrej. Za povšimnutie stojí aj skvelá hudba fínskeho skladateľa Tuomasa Kantelinena. 

Mongol - Džingischán Mongol - Džingischán Mongol - Džingischán

Už dlhšiu dobu možno vnímať istú snahu ruských filmov tvorcov s „vyšším“ rozpočtom (pri filme Mongol dosiahol 10 miliónov amerických dolárov) priblížiť sa k hollywoodskej produkcii. Bodrovovi sa to nie celkom podarilo a je otázne, či išlo o zámer alebo neschopnosť. Ak by jeho ambiciózny plán nakrútiť ešte ďalšie dve pokračovania naozaj vyšiel, bude podstatné, ako sa postava Temudžina bude vyvíjať a či jeho zidealizovaný obraz naďalej pretrvá. Napriek tomu, že snímka Mongol formálnymi prvkami nič nové neprináša, je zaujímavé sledovať, ako sa európsky režisér dokáže priblížiť tematicky, štýlom a preferovaním minimalistického hereckého prejavu (ale na druhej strane aj explicitne zobrazovanému násiliu) filmovým charakteristikám známych najmä z produkcie východoázijských filmových tvorcov. Aj keď Mongol ako pomôcka pre vyučovanie dejepisu rozhodne neposlúži.   


Mongol (Nemecko, Kazachstan, Rusko, Mongolsko, 2007, 120 min.)
Réžia: Sergej Bodrov. Scenár: Arif Alijev, Sergej Bodrov. Kamera:  Rogier Stoffers, Sergej Trofimov. Hudba: Tuomas Kantelinen. Hrajú: Aliya, Tegen Ao, Tadanobu Asano, Ying Bai, Khulan Chuluun.


autor Marek Švajdlenka 30.5.2008
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
7.8
Ohodnotiť

Žáner: Dráma
Minutáž: 120 min
Krajina: Nem Kaz Rus Mong
Rok výroby: 2007
Homepage www

Premiéra: 6.6. 2008
Premiéra SK: 29.5. 2008
0 z 10
0 z 10
FILMOVÉ PREMIÉRY
8.10 |
hodnotenie 7/10
15.10 |
hodnotenie 8/10
22.10 |
hodnotenie 8/10
22.10 |
hodnotenie 7/10
29.10 |
hodnotenie 8/10
5.11 |
hodnotenie 7/10
5.11 |
5.11 |
NAJČÍTANEJŠIE
|TENET
9
hodnotenie 9/10
|ŠARLATÁN
1
hodnotenie 7/10
|KRÁLI VIDEA
2
hodnotenie 8/10
|MULAN
2
hodnotenie 7/10
|KIRUNA - PREKRÁSNY NOVÝ SVET
0
hodnotenie 7/10
|LÁSKA V TOSKÁNSKU
0
hodnotenie 5/10
|FREM
0
hodnotenie 8/10
|PINOCCHIO
0
hodnotenie 7/10
|GREENLAND: POSLEDNÝ ÚKRYT
0
hodnotenie 6/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 1504
02 |
návšt. 1521
03 |
návšt. 1308
04 |
návšt. 898
05 |
návšt. 637
06 |
návšt. 562
07 |
návšt. 566
08 |
návšt. 428
09 |
návšt. 429
10 |
návšt. 390
REBRÍČEK US
01 |
$3,7 mil.
02 |
$2,5 mil.
03 |
$1,6 mil.
04 |
$1,3 mil.
05 |
$0,8 mil.
06 |
$0,6 mil.
07 |
$0,5 mil.
08 |
$0,4 mil.
09 |
$0,3 mil.
10 |
$0,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2020 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk