Naštvaný Liam Neeson v akcii a Mišo Korec v kine

Za posledných desať rokov sa Liam Neeson vypracoval na stálicu v istom podžánri: naštvaný chlapík rozbíja držky protivníkom vždy v inom prostredí a

pridal Michal Korec 24.1.2018 o 15:37

Naštvaný Liam Neeson v akcii a Mišo Korec v kine


Za posledných desať rokov sa Liam Neeson vypracoval na stálicu v istom podžánri: naštvaný chlapík rozbíja držky protivníkom vždy v inom prostredí a zápletkou. V ohrození je jeho dcéra, manželka, minulosť, prítomnosť, identita, lietadlo a najnovšie vlak dochádzajúcich na jeho každodennej trase. Nie je to márna pointa, keď si uvedomíte, že kedysi sa s výbornou premisou nezastaviteľnej akcie na kolesách vlaku stretol aj legendárny Steven Seagal (Prepadnutie 2), no doba nám pokročila...

Pre Michaela je tá trasa rutina. Každé ráno vstať, zobudiť deti, pripraviť raňajky, pokecať so ženou a nechať sa vysadiť na nástupišti vlaku smerom veľká metropola. A večer si to zopakovať v opačnom poradí. Lenže v jeden deň sa zíde podozrivo veľa udalostí súčasne: nejaké trable v práci, pivo v krčme pretne stretnutie starých známych a keď nastúpi do vlaku, prisadne si k nemu fešná žena a pýta sa ho,  aký je človek a či by sa podujal na úlohu nájsť vo vlaku cudzinca. Nie len tak – za finančnú sumu, ktorej sa nedá úplne odolať. A tak sa Michael ponára do víru intríg či premysleného komplotu, ktorý vedie k nečakaným vyústeniam, no popritom ho to bude stáť dosť síl...

Jaume Collet-Serra a Liam Neeson sa zmenili na osvedčený tvorivý tím, ktorý točí akčné trilery už na istotu a ich kvalitu už determinuje akurát sila scenára. Pretože Neeson týchto chlapíkov dokáže zahrať stále parádne, akurát je čoraz lepšie vidieť, že jeho vyšší vek mu ani tak nedovoľuje hrať policajné esá či iných borcov z minulosti ako skôr civilné postavy na hrane. Collet-Serra zase umne režíruje čo vie – ak má nasadiť veľkú akčnú scénu (a rozpočet mu dovolí), lietajú vagóny jedna radosť. Ak sa má tlmiť a ponúknuť skôr dusnú atmosféru v podvečernom vlaku, kde hrdina hľadá podozrivých cestujúcich či kamera krásne švenkuje medzi jednotlivé vozne, nie je problém. Fachmani presne vedia čo majú točiť.

KINEMAVIDEO4550.

Takže kvalita padá na plecia scenáristov, ktorí sa snažili vytvoriť ďalšiu variáciu. A tu sčasti narazíme, duo Philip de Blasi-Byron Willinger si strihlo Muža vo vlaku ako svoj debut a je to cítiť na mnohých miestach. Niektoré momenty sú príliš priehľadne a diváci znalí podobných trilerov budú podozrivo na každej vedľajšej postave či indícii sondovať neskorší vývoj. A v nejednom prípade sa nebudú mýliť – ak sa mihne niečo v TV správach, treba si to zapojiť do kontextu. Sú to drobnosti, ale žánroví žrúti si z nich zoberú veľké časti.

To, že sa potom dianie začne zamotávať, isté postavy v pozadí chystajú mix nepredvídateľných udalostí či nesúrodých momentov a spoznáme pár neobvyklých podozrivých, to už sú devízy, ktoré debutujúci scenáristi zvládajú. Prvú štvrtinu ako-tak dajú dokopy, druhú a tretiu sa im darí rozvíjať i zamotávať, takže so zadržaným dychom absolvujeme pátrania, šarvátky, malé pomoci i trošku vydierania, aby sme konečne pochopili, o čo tu ide a kde nás scenáristi chcú mať.

Lenže potom príde megabombastická sekvencia, kde lietajú spomínané vagóny a film sa prehupne do finálnej štvrtiny, kde mení žáner a akoby signalizoval – keď vlak neuháňa, stráca sa nielen tempo, ale aj čaro filmu. Všetko starostlivo budované a divákom servírované sa takmer hodí za hlavu, máme iné rozloženie postáv, silené vyústenie a pointu, ktorá napokon ani tak nešokuje. Navyše nedozvedáme sa všetko, čo sa nebude páčiť časti divákov, ktorí si stoj čo stoj chcú pospájať všetky nitky. Netreba sa im čudovať, práve im totiž môže vyjsť, že zatiaľ čo film uháňa, je dobrý, no keď ho spätne analyzujete, už čosi aj chýba. Málokto zrejme nájde energiu na opakované videnie, aby si všetky body scenára vo svojej mysli aj poistil – lebo pointa je taká tuctová, že sa mu to ani neoplatí.

Liam Neeson hrá dobrý štandard a na veľkom plátne, s Dolby Atmos alebo nebodaj v IMAX vyzerá všetko atmosféricky a ohúri vás to. Za všetky tieto vychytávky si pripočítajte k výslednému skóre aj technický bod. Ostatných, čo majú Muža vo vlaku v menšom či okresnom kine, čaká priemerný triler.

Hodnotenie: 5/10




THE GREAT 2
[RECENZIA ]
RED NOTICE
[RECENZIA ]
KLAN GUCCI
[RECENZIA ]
HELP
[RECENZIA ]
HLAS LÁSKY
[RECENZIA ]




Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 4970
02 |
návšt. 4733
03 |
návšt. 3872
04 |
návšt. 2312
05 |
návšt. 2097
06 |
návšt. 2218
07 |
návšt. 832
08 |
návšt. 746
09 |
návšt. 694
10 |
návšt. 773
REBRÍČEK US
01 |
$27,2 mil.
02 |
$24,2 mil.
03 |
$14,4 mil.
04 |
$7,9 mil.
05 |
$5,3 mil.
06 |
$5,0 mil.
07 |
$3,3 mil.
08 |
$2,1 mil.
09 |
$1,7 mil.
10 |
$1,6 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2021 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk