Nový film Agnieszky Holland je obrazom dnešnej spoločnosti

Presne 8. marca zavítala do Bratislavy poľská režisérka Agnieszka Holland. Jej najnovšia snímka Cez kosti mŕtvych slávnostne uzatvorila 24. ročník

pridal PR 6.4.2017 o 20:13

Nový film Agnieszky Holland je obrazom dnešnej spoločnosti


Presne 8. marca zavítala do Bratislavy poľská režisérka Agnieszka Holland. Jej najnovšia snímka Cez kosti mŕtvych slávnostne uzatvorila 24.ročník Medzinárodného festivalu filmových klubov FEBIOFEST. Pod plátno sa okrem režisérky postavil aj tvorca hudby Antoni Komasa–Łazarkiewicz , český koproducent Tomáš Hrubý a slovenský koproducent Jakub Viktorín. Snímka nie je len príbehom o záhadných vraždách, je aj správou o stave spoločnosti. Agnieszka Holland si za neho odniesla z Berlinale Strieborného medveďa – Cenu Alfreda Bauera. Od štvrtka sa dostáva na plátna slovenských kín.

Hlavnou hrdinkou snímky Cez kosti mŕtvych je postaršia žena Janina Duszejko, milovníčka a ochrankyňa zvierat. V jej okolí dôjde v krátkom čase k sérii vrážd, spáchaných za záhadných okolností. Duszejko je presvedčená o tom, že vie kto (alebo čo) má zločiny na svedomí, avšak nikto jej neverí. Táto jednoduchá kriminálna zápletka je len základom pre netradičnú hru, ktorú sa rozhodla  Agnieszka Holland rozohrať s divákom. Na scenári spolupracovala s Olgou Tokarczuk. Práve tá je autorkou knižnej predlohy filmu, románu Svoj voz aj pluh veď cez kosti mŕtvych. „Kniha má pomerne silnú dejovú líniu, výraznú hrdinku, ktorá má hneď okúzlila a takmer detektívnu zápletku. Zaujala ma téma (anarchistický, feministicko-ekologický thriller s prvkami čiernej komédie), excentrická hrdinka a forma, ktorá bola pre mňa osobne veľkou výzvou,“ hovorí Agnieszka Holland. Nakoniec do spolupráce na scenári pribudol aj Štěpán Hulík, ktorý pomohl s finálnou podobou. „Vyzeralo to tak, akoby umýval špinavé okná v tom našom domčeku a mohlo sa tam razom dostať svetlo,“ dopĺňa Holland.

Do výroby filmu zasiahlo aj Slovensko. Nielen,  že o nahrávanie hudby sa postarala Bratislava Symphony Orchestra v priestoroch Slovenského rozhlasu a kamery sa zhostil medzi inými aj Tomáš Juríček. Snímka má aj slovenského koproducenta. Spoločnosť nutprodukcia tu zastúpil Jakub Viktorín. Som veľmi rád, že som mohol pracovať na takomto veľkom projekte a s takým profesionálnym a kvalitným štábom. A som takisto rád, že práca celého tímu okolo Agnieszky bola aj ocenená,“ hovorí o spolupráci.

KINEMAVIDEO4229.

Film však nerozpráva len o záhadných zločinoch. Jeho podstatou je aj obraz o tejto dobe. Dobe, kedy staršie ženy sú marginalizované, kedy je moc na strane toho, kto k nej má najbližšie. Sama režisérka hovorí: Náš film by sa mohol volať Táto krajina nie je pre staré ženské. Svet, v ktorom žijeme, obzvlášť Poľsko, kde sa film odohráva, je práve takým miestom. Protagonistka nás vedie cez krajinu, v ktorej krása prírody a ľudské priateľstvo sú miešané so špinou, korupciou, krutosťou, hlúposťou a krvou. Cez kosti mŕtvych nekončí len morálnym ponaučením. Filmové žánre sa miešajú, tak ako sa mieša fantázia a realita.“ Dôležitým prvkom filmu je aj postoj katolíckej cirkvi voči masovému zabíjaniu a masakrovaniu divej zveri v prebiehajúcej loveckej sezóne. Práve v tom môžeme aj samotnú knižnú predlohu označiť za nadčasovú. „Olga Tokarczuk napísala knihu pred 9 rokmi. My sme začali film pripravovať pred štyrmi rokmi. Vtedy sa nám nezdalo, že dve hlavné témy: ekológia - práva zvierat a situácia žien sú obzvlášť aktuálne. Medzitým sa ale zmenila vláda v Poľsku (podobne ladená aj v USA) a ukázalo sa, že práva žien a ekológie sú ich hlavnými nepriateľmi. Takže náš film, táto rozprávka o hneve slabých, sa stala politickou udalosťou“ hodnotí Agnieszka Holland.

Pracovať s tak aktuálnou a dôležitou sociálnou témou sa režisérke vyplatilo. Snímka bola vybraná do hlavnej súťaže na festivale v Berlinale a neodišla odtiaľ naprázdno. Získala Strieborného medveďa –Cenu Alfreda Bauera. „Reakcie na Berlinale boli naozaj skvelé, nielen od Nemcov a ostatných Európanov, ale aj od hostí z Ameriky a Ázie. (...) Dieter Kosslick (riaditeľ Berlinale) mi zavolal hneď, ako ho videl a bol naozaj nadšený. Myslím si, že hodnotou tohoto filmu je jeho nepredvídateľnosť: opakovalo sa,, že taký film ešte nevideli,“ povedala Agnieszka.

Počas MFFK Febiofest sa v rámci bratislavskej časti festivalu stala snímka druhým najnavštevovanejším. Do kinodistribúcie ho prináša Asociácia slovenských filmových klubov od štvrtka 6. apríla.




INTERCEPTOR
[RECENZIA ]
STAND UP
[RECENZIA ]
ELVIS
[RECENZIA ]
FRAGILE MEMORY
[RECENZIA ]
ÚSMEV, PROSÍM!
[RECENZIA ]

Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 15302
02 |
návšt. 7594
03 |
návšt. 6500
04 |
návšt. 1907
05 |
návšt. 1524
06 |
návšt. 997
07 |
návšt. 907
08 |
návšt. 748
09 |
návšt. 423
10 |
návšt. 769
REBRÍČEK US
01 |
$30,5 mil.
02 |
$30,5 mil.
03 |
$26,4 mil.
04 |
$23,4 mil.
05 |
$17,7 mil.
06 |
$1,7 mil.
07 |
$0,725 mil.
08 |
$0,533 mil.
09 |
$0,513 mil.
10 |
$0,440 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2022 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk