AMATÉRSKY FILM NA SLOVENSKU IV.

AMATÉRSKY FILM NA SLOVENSKU IV.

Článok



S postmodernizmom v amatérskom filme som sa stretol pri jednom z najlepších slovenských neprofesionálnych filmov porevolučného obdobia s tajomným názvom "Verserker" (2003) režiséra Tomáša Rafaja. Táto na hraný amatérsky film pomerne dlhá (23 minút) kritika spoločnosti ovládanej peniazmi a hlupákmi, spĺňa vysoké filmárske a technické nároky. Film má komplikovanú naratívnu štruktúru (niekoľko paralelných dejov, flashbacky), premyslenú strihovú skladbu, atmosférickú kameru, vhodne umiestnenú hudobnú stopu a v neposlednom rade vierohodné herecké výkony a vypointované dialógy. Autori eliminovali obvyklé technické problémy amatérskeho filmu (chyby vo zvukovej stope a kamerových kompozíciách) a sústredili sa na samotnú výpoveď. Vzorná ukážka amatérskeho tvorby vysokej úrovne.

Iným tvorivým smerom sa vydala skupina mladých tvorcov vystupujúca pod názvom Eastway. Ich 13 minútové kung-fu - "Zlodeji" (2004), postavené na jednoduchej premise, vyniká obdivuhodnou režisérskou a technickou kvalitou. Milovníci Jackieho Chana sa po obsahovej stránke sústredili najmä na choreografiu inak banálnej zápletky. Trojica zlodejov sa pri lúpeži v rodinnom dome vzájomne nespoznáva pod maskami, čo spôsobí ich neustálu vzájomnú bojovú aktivitu. Režisérske využitie priestoru domu a choreografických nápadov, je na naše podmienky obdivuhodné. Filmu nechýba presný strih, postačujúce bezdialógové pantomimické herectvo, tempo, skvelé zvukové efekty okopírované z obrovského zásobníku tohto špecifického žánru. Tvorcovia nezabudli ani na - v amatérskom filme pomerne obľúbený - odkazový systém na svetovo uznávané filmy. Ich láska k Jackiemu Chanovi je zrejmá aj zo záverečných titulkov, kedy sme svedkami nepodarených záberov z určite náročného nakrúcania.

Amatérsky film na Slovensku IV.

"Tichý dom uvádza" - takto prezentuje svoje filmy amatérska skupina z Pezinka vedená režisérom Petrom Čermákom. A ich ambície sú zaujímavé. Napriek náročnosti sa pokúsili o spracovanie komiksovej predlohy so sci-fi tematikou. 8 minútové akčné video "Wernerová 018-15-24-35" (2003) však prekvapivo nezlyháva vo svojej tematickej náročnosti kladúcej dôraz na herecké výkony a čistotu narácie. Príbeh, ktorého hlavná hrdinka trpí rakovinou vo svete, kde majú zo zákona právo na život len ľudia zdraví a spoločnosti prospešní, má vďaka režisérskemu prístupu, už zmienených hereckých výkonov a funkčne napísaných dialógov, uveriteľnú a podmanivú atmosféru. Dopomáha k tomu aj vhodne zvolený soundtrack striedajúci veľkolepé orchestrálne skladby z Pána prsteňov a Johanky z Arcu.

Umeleckým smerom sa v amatérskom filme snaží prezentovať košická skupina Wilon Film a jej režisér Gabriel Szabó. Vo svojich filmoch "Ten večer" (2004) a "Cestujúci" (2005) nepracujú s klasickou príbehovou naráciou, ale s pocitovosťou samotných obrazov. Tému životných rozhodnutí človeka, či vzťahov ženy a muža, reflektujú s dôrazom na symboliku a metaforu. V záujme neporušenia budovanej filmovej imaginácie sa vyhýbajú akýmkoľvek dialógom. Do popredia sa dostáva obraz a hudobná stopa. Týmto dvom desať minútovým filmom je možné vytknúť prekombinovanú obsahovú hodnotu a tempovo strihovú nekompaktnosť.

So snahou o psychologickú štúdiu partnerského rozchodu sa popasoval režisér Ladislav Blažek. Vo svojom filme "Me and the pain in my heart" (2002) zobrazil udalosti v myslení a chovaní ženy po rozchode s partnerom. Dej sa odohráva v súlade jednoty priestoru a času a dôraz je kladený najmä na herecký výkon hlavnej hrdinky - pôvodom Angličanky hovoriacej v rodnom jazyku. Dostačujúca minutáž dáva vyznieť obrazovému stvárneniu pocitov a napriek náročnosti úlohy - nevtieravému hereckému výkonu. Režisérsky zvládnutý pohľad do duše človeka.

Veľmi zaujímavý prístup k filmu prejavila aj amatérska skupina Van Gauguin Film dvojice režisérov Petra Ovára a Tomáša Polakoviča. V dielach ako "Rám" (1999) a "Teraz je rad na ženách" (1999) využívajú rôznych trikových vsuviek, ktoré participujú na výpovedných myšlienkach filmov. Režijne uchopenie tém s dôrazom na ich vizuálnu stránku je hlavným znakom dvojice tvorcov. Nie je dôležité čo, ale hlavne ako.

Nie všetci tvorcovia amatérskych filmov však dosahujú uspokojivých kvalitatívnych výsledkov. Absenciu čo i len malého talentu neoblomne potvrdzujú tvorcovia združení v skupine s honosne znejúcim názvom Vision SD Production. Režisér Slavomír Bachratý začal snímkou "Okradnutí" (2003) prezentovať svoju ambíciu nakrútiť celovečerný amatérsky film. Pri minutáži 42 min., však potvrdil náročnosť tejto úlohy. Vo filme "Okradnutí" nefunguje, ani na amatérske pomery, prakticky nič. Zlý, zmätený a nezmyselný scenár doplňujú prehrávajúce herecké výkony, uši drásajúce dialógy a kameramansko/strihačská neschopnosť rozprávať príbeh. Napriek snahe autorom vysvetliť ich chybné a nefunkčné filmové postupy, zo strany odbornej poroty na amatérskych prehliadkach, sa nič nezmenilo. Je zaujímavé, že ľudia pravdepodobne obľubujúci filmové umenie, nevidia vlastnú tvorivú bezradnosť a neschopnosť. Ich nadšenie prevyšuje dostupné schopnosti...

Podobne bezradne na mňa pôsobil aj film Miroslava Beniana "Dvere do pokoja" (2003) apelujúci na alkoholizmus okolo nás. Aj vďaka nemu som si vytvoril akúsi vlastnú definíciu zlého amatérskeho filmu - všetko sa odohráva na jednom, maximálne dvoch miestach, medzi ktorými sa hlavný hrdina nekonečne dlho prechádza a zásadne pri tom stále otvára a zatvára dvere. Keď si k tomu prirátate prázdny scenár, zbytočné dialógy a trápne herectvo, výsledok je po filmárskej a hodnotovej stránke nulový. 

Amatérsky film na Slovensku IV.

IX. CELOVEČERNÁ AMATÉRSKA PRODUKCIA

Je to možno neuveriteľné, ale Slovensko je jednou z mála krajín, kde sa tvoria celovečerné amatérske filmy. V porevolučnom období sú známe síce len dva takéto pokusy, ale napriek tomu ide o zaujímavú snahu amatérskych tvorcov presadiť sa v kontexte skoro úplne absentujúcej profesionálnej tvorby. V roku 2004 bol jediným aktuálnym slovenským zástupcom na prehliadke Letná filmová škola v Uherskom Hradišti práve amatérsky film. Českí diváci sa tak o našej filmovej kultúre a krajine dozvedajú cez prizmu amatérskej produkcie. Rozhodne zaujímavá situácia aj z pohľadu budúcej histórie.

Už v úvode zmienený film ružomberskej filmárskej skupiny Metafora films - "Nič nekrváca večne" (2003), je nielen prvým tuzemským pokusom o celovečerný amatérsky film, ale zároveň aj vôbec najvýznamnejším slovenským neprofesionálnym filmovým dielom. Treba pripustiť, že toto hodnotenie mu patrí právom a našli sa aj názory, že ide o vôbec najlepší slovenský film porevolučného obdobia. Treba pripomenúť, že toto silne diskutabilné tvrdenie pochádza od českého filmového kritika - Radovana Holuba. Zároveň je to pravdepodobne ďalšie dielo, ktoré sa väčšieho diváckeho ohlasu dočkalo až za hranicami Slovenska.

Režisér Matej Hradský sa vo filme "Nič nekrváca večne" veľmi šikovne vyhol hneď niekoľkým nástrahám amatérskej tvorby. Ako po stránke technickej (zvolil čiernobiely, nemý štýl) tak aj po stránke obsahovo/hereckej (žáner paródie postavený na nemých pantomimických kreáciách). Film sleduje príbeh štvorice študentov, ktorí sa vydávajú na starý hrad, aby našli bájny poklad vekov. Ten má však svojho strážcu - upíra Slncomila. Tvorcovia šikovne napodobnili poetiku nemého filmu 20. rokov minulého storočia, ktorého kompozíciou odkazujú na prvý upírsky film "Nosferatu, symfónia hrôzy" (F.W. Murnau 1922). Zároveň vsadili na humornú/parodickú stránku v modernom splatterovom duchu (ústrednou atrakciou splatteru je obraz deštruovaného ľudského tela, jeho otváranie a trhanie, výtok vnútorností, oddeľovanie údov, obracanie tela na ruby, a ďalších motívov v zásade groteskných a realizujúcich odcudzujúci efekt redukcie postáv na figuríny) s množstvom intertextuálnych odkazov. Keď si k tomu prirátate skvelú autorskú hudbu, vtipne ale funkčne realizované špeciálne efekty a v neposlednom rade aj skvelé kostýmy, je zrejmé, že mladým filmárom sa podaril nakrútiť "profesionálny amatérsky film". Okrem drobných scenáristických nezrovnalostí a pretiahnutej, tempo strácajúcej stopáže (87 min.), ktorá bola následne upravovaná (režisérsky zostrih má 75 minút), nie je tomuto amatérskemu počinu, čo vytknúť.

Úplne inak je to ale v prípade tvorivej skupiny Vision SD Production, ktorej jeden z projektov sme si už predstavili. Ich príspevok na poli slovenského celovečerného amatérskeho filmu nesie názov "City.com" (2005). Ako som už spomínal pri filme "Okradnutí", režisérske vedenie Slavomíra Bachratého je odrazom tvorcu, ktorý skutočne nechápe základné filmové postupy umožňujúce dostať svoje dielo aspoň pod minimálnu tvorivú kontrolu. Výsledkom je tak nefunkčný a nudný žánrový hybrid, ktorý by sa dal komplet označiť ako chybný. Neplatí tu samozrejme ani teória zámernej nedokonalosti. U amatérskych filmoch či filmoch b-kategórie, vzniká potenciálna možnosť, že to čo pokladáme za nedokonalé/zlé, dosiahne takej intenzity, že prídu na rad otázky spochybňujúce tak očividné vymknutie sa filmu z pod kontroly, až nakoniec začne uvažovanie nad tým, či to celé vlastne vôbec nie je neuvedomelé, ale zámerné. Tvorcovia z Vision SD Production to však myslia smrteľne vážne, o čom svedčia ich marketingové aktivity a predstava nájdenia kino distribútora. Ako sa píše na ich internetovej stránke "Vision SD Pictures si postavila ťažkú úlohu. Film City.com plánujeme vyrobiť ako trilógiu. Veľký dobrodružno/akčný/scifi film, ktorý využíva tie najzaujímavejšie exteriéry či interiéry a snaží sa "poštekliť" divákovu dušu využitím adrenalínových motorkárskych scén, bojových sekvencii, naháňačiek či kung-fu. Film sa vo všeobecnosti snaží nadviazať širokú spoluprácu z rôznych odvetvi, či už z oblasti športu, umenia, či techniky." Bohužiaľ, výsledok je nepozerateľný.

Budúcnosť celovečernej amatérskej tvorby je otvorená, aj keď problematická. "Nič nekrváca večne" sa dá vďaka svojej poetike odzbrojujúcej prípadnú filmársku náročnosť (dialógy, herecké výkony, dramatický príbeh) považovať v oblasti 90 minútových neprofesionálnych filmov skôr za divácky prijateľnú a kvalitatívne koherentnú výnimku. Budúcnosť ukáže, nakoľko sa mladí amatéri budú vedieť úspešne etablovať v plnohodnotnom celovečernom diele.

Amatérsky film na Slovensku IV.

ZÁVER   

Slovenský amatérsky film prežíva svoje tvorivé obdobie, a predpokladom zabezpečenia jeho budúcnosti, je tvorivý príchod súčasnej dorastajúcej generácie. Na rozdiel od predchádzajúcich, bude práve tá najviac spätá s doménou vizuálnych umení. Televízia, filmy, počítače - oblasti spojené predovšetkým s vizuálnym spôsobom vnímania a prijímania nových informácii a poznatkov. Vďaka týmto vstupným faktorom sa preto očakáva jej snaha o vyjadrovanie vlastných postojov a názorov, práve formou filmového rozprávania.

S novou generáciou je spojený aj narastajúci počet majiteľov videokamier, ktoré sa stali súčasťou výbavy skoro každej domácnosti. Neznamená to však, že z každého rodinného filmára sa stáva automaticky amatérsky tvorca. Dôležitý je však predpoklad. Jeho následné ambície dať svojej audiovizuálnej tvorbe scenáristicko-dramatický koncept, využiť strih a predkamerovú realitu v ich myšlienkovo logickej naratívnej funkcii. Vytvoriť film so začiatkom a koncom, ktorý nemá len informatívnu, ale aj umelecko-estetickú výpoveď.

Vo svojom texte som sa snažil poukázať na slovenský amatérsky film vo všetkých svojich aspektoch. Napriek zisteniu, že neprofesionálna tvorba stojí stále na úplnom okraji záujmu divákov ale aj odbornej verejnosti, verím, že sa nájdu tvorcovia, čo tento kultúrny nezáujem zmenia. Na Slovensku sa to však netýka len neprofesionálnej, ale aj profesionálnej kinematografie.

 


autor Peter Konečný 3.10.2005
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 48001
02 |
návšt. 12613
03 |
návšt. 7843
04 |
návšt. 7546
05 |
návšt. 4252
06 |
návšt. 2804
07 |
návšt. 2294
08 |
návšt. 2059
09 |
návšt. 1670
10 |
návšt. 1785
REBRÍČEK US
01 |
$20,6 mil.
02 |
$14,3 mil.
03 |
$11,4 mil.
04 |
$10,2 mil.
05 |
$10,0 mil.
06 |
$8,6 mil.
07 |
$2,9 mil.
08 |
$2,1 mil.
09 |
$1,7 mil.
10 |
$1,5 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk