PREVIEW: POLÁRNY EXPRES

PREVIEW: POLÁRNY EXPRES

Článok



Malý chlapec leží vo svojej posteli a nemôže zaspať... . Vonku husto sneží a  Vianoce sú predo dvermi. S napätím čaká, kedy sa ozve cinkanie rolničiek na saniach Santa Clausa. Je päť minút pred polnocou....
 
Náhle sa zvonku ozve ohromujúci rachot. Vybehne von iba v pyžame a v papučiach a s úžasom sa díva na čierny vlak, vynárajúci sa z oblaku hustej pary a snehových vločiek. Sprievodca vlaku už čaká len na neho.

 "Fajn, už ideš?" , osloví  ho sprievodca.
 "A kam?"
"Prečo, kam? Predsa na Severný pól. Toto je Polárny expres! "

Preview: Polárny expres Preview: Polárny expres Preview: Polárny expres

Polárny expres
 
Víťazný tím Toma Hanksa a režiséra Roberta Zemeckisa (Forrest Gump, Cast Away), ktorý získal Cenu Akadémie (Academy Award) tohoročnej sezóny  sa opäť zišiel pri filme The Polar Express, inšpirujúc sa dobrodružstvom opísanom v obľúbenom detskom románe Chrisa Van Allsburga. 

Nedôverčivý chlapec sa na svojej ceste zvláštnym vlakom na Severný pól  presvedčí o tom, že  zázraky nikdy nezmiznú, pokým budú na svete takí, ktorí im veria.

Kombinujúc klasický poviedkový príbeh so špičkovými filmovým umením, Polárny expres predstavuje vysoko pokročilú verziu filmovej technológie vyvinutej a prispôsobenej požiadavkám Zemeckisovej nekompromisnej rozhodnej vízie a je prvým filmom, ktorý bol nakrútený v tomto formáte.

Sony Pictures Imageworks, spolu so skúseným supervízorom vizuálnych efektov  Kenom Ralstonom, držiteľom piatich Oscarov, a Jeromom Chenom nominantom tejto ceny za rok 2000 pomohli oživiť čarovný prázdninový príbeh v kompletnej CG animácii prostredníctvom úplne nového systému pod názvom "Performance Capture", novej generácie tvorby filmových procesov Imageworks. Táto inovatívna technika umožňuje  preniesť živé herecké predstavenie do citov a pohybov digitálnych postavičiek spôsobom, ktorý sme doteraz nemali príležitosť vidieť, otvoriac dvere novej  etape slobody a kreatívnych možností pre hercov a filmových tvorcov.

"Nezáleží  na tom, kam vlak ide, dôležité je rozhodnutie do neho nastúpiť."


Filmoví tvorcovia uchvátení  klasickým sviatočným vianočným  príbehom

Počas takmer celých 20 rokov si rodiny na celom svete  dotvárali sviatočné chvíle uprostred Vianoc čarovným príbehom  Chrisa Van Allsburga  The Polar Express,  vešaním vianočných pančúch okolo kozuba, vymieňaním  srdečných pozdravov a stretávaním sa s priateľmi a rodinou.

"Stalo sa pre mňa každoročnou tradíciou čítať tento príbeh synovi, pokým nevyrástol, a nikdy ho neprestal fascinovať," hovorí  Robert Zemeckis, fanúšik knihy od roku 1985. "Symbolika má nadprirodzenú kvalitu, existujúc niekde medzi snom a realitou, ktorú vystihuje tajomstvo bezsenného nepokojného Štedrého večera."

"Symbolika je vnútorný, inštinktívny prvok príbehu, veril som, že osloví aj na filmovom plátne ," dodáva Tom Hanks, otec štyroch detí, ktorý si vypočul nespočetne krát tento príbeh na dobrú noc. "Celé  roky medzi  novembrom a decembrom, v závislosti od veku, som tento príbeh neskôr čítal  raz 4krát týždenne, inokedy dvakrát za večer", spomína." Spolu s partnerom, producentom Garym Goetzmanom navrhli  celovečernú verziu príbehu autorovi knihy Van Allsburgovi a producentovi Williamovi Teitlerovi, partnerom v Golden Mean Productions, a Hanks priniesol projekt dlhoročnému priateľovi a kolegovi Zemeckisovi. 

Polárny expres  je obľúbený deťmi, ale  aj dospelými, ktorí sa všetci vidia v postave malého chlapca a spomínajú na svoje detstvo, na vzrušujúce chvíle a tajomstva a záhad najdôležitejšej noci v roku. Možno si pamätajú aj na moment, keď sa prvýkrát  s prichádzajúcim dospievaním vkradli do ich myslí a sŕdc pochybnosti o pravdivosti príbehu a stratili  navždy niečo vzácne a nepostihnuteľné,  niečo, čo nevedeli presne definovať, ale určite mohli cítiť a vnímať. 

Polárny expres je o momente, kedy sa dospieva ku kritickému momentu odčlenenia detstva a dospelosti, kedy si dieťa môže vybrať cestu - chodníček, aby zatvorilo svoje srdce navždy tajomstvám, alebo sa učí, že viera nepozná vek, nepozná pravidlá, nepozná limity a hranice.

"Kniha ma dostala nesporne do, ako ja hovorím, "zvláštneho bdelého stavu", priestoru, ktorý  je stavom mysle medzi spánkom a bdením, kde máte skúšobný kameň v realite, ale stále vidíte všetko cez snový filter a ste zraniteľný, podliehate emóciám, ktoré vás obklopujú, " hovorí  producent Steve Starkey, Zemeckisov dlhoročný producentský partner, ktorý sa podieľal na slávnom Oscarovom filme Forrest Gump. 

Zemeckis k úvahe dodáva, že Polárny expres prerozpráva príbeh, ktorý každého vie osloviť, pretože bez ohľadu na to, či ste dieťa alebo dospelý, ste vystavený otázke viery, ktorú neustále podrobujete testom, raz ju zavrhujete, potom opätovne obnovujete a  oživujete. Deti vedia poňať príbeh literárne ako cestu za hľadaním Santa Clausa, kým starší čitatelia mu rozumejú ako metafore  korešpondujúcej s omnoho vyššími myšlienkami. Všetko, čo sa týka symbolov Vianoc  je univerzálnym príbehom o viere v oblastiach, ktorým nie vždy  dokážeme kompletne porozumieť a pochopiť ich. Myšlienka Vianoc je o schopnosti dávať, vedieť sa obetovať, prestať byť cynickým a sebeckým, je o tom, ako sa aspoň na krátku chvíľu stať altruistom. Santa Klaus je symbolom, ktorému nemusíte veriť, ale  cítite, vnímate ho.

V momente, keď sa chlapec stretáva s množstvom detí v magickom vlaku, každé z nich  podniká osobnú cestu na Severný pól, aby našlo to, čo mu chýba  v reálnom živote, po čom  nesmierne túži. Môžete tu nájsť dievča, ktoré má všetko - talent, spiritualitu a inteligenciu, ale postráda dôveru, odvahu, smelosť, ďalší chlapec, Lonely Boy, vyrastal v prostredí bez lásky a potrebuje začať veriť a dôverovať ľuďom.  Bohaté  témy obklopujú malých i väčších cestovateľov  na ich ceste náhliacim sa vlakom na Severný pól.

Autor a umelec Chris Van Allsburg, je jedným z najznámejších predstaviteľov detskej literatúry, v roku  1986 dostal Caldecottovu medailu za olejomaľbu znázorňujúcu  Polárny  expres. Van Allsburg začal svoju publikačnú kariéru v r.1979 príbehom The Garden of Abdul Gasazi, ďalej pokračoval fascinujúcim príbehom, neskôr sfilmovaným pod názvom Jumanji, v r. 1981 (príbeh, v ktorom sme videli v r. 1995 Robina Williamsa) a príbehom Polárny expres .

Deti, ktoré poznajú  muža v červenom, cestujúcom na letiacich saniach vianočnou oblohou, sú šťastné, a ako hovorí autor príbehu, majú akoby kredit, aby sa bez straty preplavili do sveta dospelosti bez toho, aby stratili alebo zbavili sa zmyslu pre zázraky. Môžeme im závidieť. Sklon veriť vo fantastické, môže niekoho zasiahnuť vo forme straty, nedostatočnej logiky, alebo prílišnej dôverčivosti až naivite, ale je to v skutočnosti je to dar..."

Preview: Polárny expres Preview: Polárny expres Preview: Polárny expres


Vytvorenie vizuálnej scény krajiny tak magickej ako je samotný príbeh

Zemeckis bol uchvátený bohatými a senzitívnymi ilustráciami v knihe.  Nefalšované teplo  a vrúcnosť  sa objavujú na tvárach detí v útulnom príjemnom kupé  vlaku Polárneho expresu, kým vonku sú hlboké, temné lesy a zasnežené vrchy. 

"Chrisove ilustrácie sú poctivé, úprimné a známe  a súčasne transcendentné," poznamenáva Zemeckis, ktorý sa podujal vytvoriť takú istú mieru kvality aj na filmovom plátne, poskytujúc divákovi šancu cítiť sa priamo vo vlaku smerujúcom na Severný pól, ako to vnímal detskými očami  malý chlapec z Polárneho expresu. Je ľahké vidieť sa, vidieť svoje deti alebo iné deti, ktoré vyrastali vedľa vás a vidieť do ich tvárí, osobnosti  v prostredí magickej vzdialenej krajiny snov a vzrušujúcich vecí, ktoré sa môžu prihodiť. 

Zemeckis sa priznal, že celý tím mal v úmysle ponúknuť krásu a bohatstvo Chrisových ilustrácií z pôvodnej knižky, s celou hĺbkou, vrúcnosťou, bezprostrednosťou a jemnosťou ľudskej interpretácie.

Ale ako? Bolo nepraktické, ak nie priam nemožné realizovať a naživo priblížiť   ďalekú krajinu Severného pólu so svetielkujúcou textúrou, ako si to filmári zaumienili. Ďalšou možnosťou bolo zvoliť si tradičnú animáciu, ale aj tá mala svoje vlastné hranice možností. "Problémom tradičnej  animácie projektu ako je tento," hovorí Zemeckis, " je, že môže ľahko zlyhať pri zobrazovaní autentických ľudských bytostí.  Pri zveličovaní obrazov, fantázií, ako je napr. Snow White and the Seven Dwarves, (Snehulienka a sedem trpaslíkov) alebo kreslených seriálov, je to vynikajúce.  Ale snažil som sa o niečo, čo by väčšmi vystihovalo živú skutočnosť."

Zemeckis prezentoval unikátnu výzvu "čarodejníkovi vizuálnych efektov" Kenovi Ralstonovi, mnohonásobnému držiteľovi Academy Award  za vyššie uvedenú prácu. Ralston momentálne pracuje ako supervízor v spoločnosti Sony Pictures Imageworks, ktorá je priemyselným lídrom v digitálnej produkcii.  Ralston sa podieľa na kreatívnej spolupráci so Zemeckisom od roku 1985 v sci- fi komediálnom dobrodružstve Back to the Future

Ralston navrhol tzv. ´motion capture´ ("mo-cap"), proces , v ktorom sa stáva živý pohyb herca zachytený digitálne počítačovými kamerami - ľudským blueprintom (pomocnou kópiou) pre vytvorenie virtuálnych postáv. Zemeckis poznal veľmi dobre túto techniku, ale neočakával, že poslúži aj pre účely projektu ako bol Polárny expres. Pôvodná myšlienka, ktorú mal v hlave jeho priateľ, stála ďalej za existujúcimi štandardmi, aby dokázal zachytiť a dosiahnuť hĺbku a vizuálnu komplexitu, ktorú Zemeckis požadoval. 

Ralston a jeho kolega z Imageworks Jerome Chen, vykonali pred-prípravné práce na pokročilom procese, ktorý sa stal novou generáciou mo-cap, predstavujúcim omnoho sofistikovanejší proces aký doteraz nebol vytvorený

Tento proces  predstavuje systém zachycujúci každý badateľný pohyb, jemnosť a nuansy ľudského prejavu daného herca až do najjemnejšieho záchvevu očného viečka. Okrem toho môže systém zaznamenávať  3-dimenzionálny, maximálne verný pohyb tváre a tela viacerých hercov cez digitálne kamery zabezpečujúc  plný  360- stupňový rozsah záberu.. 

Polar a Imageworks tímy odskúšali v praktickom teste tohto procesu Toma Hanksa ako prvý subjekt. 

Podľa Ralstona to bola  cesta ako vpustiť  dušu živej osoby do virtuálnej bytosti. Vyžiadalo si to množstvo nasnímaných akcií a sekvencií živých hercov, ktoré boli ďalej digitálne spracované  a napomohli všestrannému prístupu režisérovho prerozprávania celého filmového príbehu. Kým editovanie tradičného filmu  je závislé od rozsahu záberov a uhlov, z ktorých sú jednotlivé scény nasnímané počas výroby, technológia Performance Capture poskytuje úplné bezlimitné snímanie.  Zemeckisovi  to poskytlo príležitosť vyberať z celej hĺbky a perspektívy a hýbať postavami vo vzťahu  k okoliu a zdôrazniť nuansy výrazov alebo detailov v kontexte  s pôvodným pohybom kamery.

Efekty olejových malieb, príznačné pre Zemeckisa, mohli byť posilnené v ďalšej fáze, prostredníctvom CG interpretácie. 

Polárny expres je prvým hraným  filmom, ktorý  bol natočený výhradne systémom Performance Capture.

Tí, ktorí videli záverečné atesty, sa zhodujú na tom, že to nie je tradičná animácia,  ani výlučne ´motion capture´, ani  striktne živá akcia typického hraného filmu. Umelecká forma, Performance Capture efektívne vytvára nový základ pre spracovanie predstáv, aký doteraz neexistoval. 
 
Pred filmom Forrest Gump, Zemeckis zaujal divákov kombináciou živých akcií s animáciou v klasickej adaptácii  komédie v r.1988 Who Framed Roger Rabbit?, využitím moderných technológií  pre integrovanie  2-dimenzionálneho obrazu do 3-dimenzionálneho sveta."

Preview: Polárny expres Preview: Polárny expres Preview: Polárny expres

Proces

Niektoré prvky výroby  filmu Polárny expres pripomínajú tradičný prístup pri hraných "živých" filmových akciách: Zemeckis a Broyles pracovali na skripte, vytvorili sa štáby, pracovalo sa na scéne a tvorbe kostýmov. Vyberali sa látky, materiály, make-up, účesy, kulisy. 

Produkcia začala  niekoľko mesiacov pred nakrúcaním, filmoví tvorcovia sa zhromaždili  a vytvorili tvorivý zím pozostávajúci z veteránov predchádzajúcich Zemeckisových  projektov  ako napr. kostýmový výtvarník Joanna Johnston, (Who Framed Roger Rabbit?) a scenický výtvarník Rick Carter, ( Forrest Gump). 

Rozdiel bol v praktických prvkoch, digitálne scanovaných do počítača. Filmoví tvorcovia mali  virtuálne sety, virtuálne kostýmy a detailné  katalógy virtuálnych a mobilných pomôcok. Všetko bolo  presne zaznamenávané z každého uhla a hĺbky, rezultujúc do plného 3-dimenzionálneho spracovania. 
  
Rick Carter študoval ilustrácie Van Allsburga akoby hľadal každý moment minulosť spojenú s jeho prejavom. Spolu s Dougom Chiangom navštívili  dom, v ktorom autor vyrastal v Grand Rapids, v štáte Michigan a inšpirovali sa  dizajnom  interiéru a  exteriéru chlapcovho domu a ulice, z ktorej  vlak vychádzal. 

Chiang, ktorý viedol tím  digitálnych maliarov a CG umelcov z kancelárií  v Severnej  Kalifornii, pracoval v  tandeme s Carterom na vytvorení  virtuálneho prostredia. Tradične, sa začína s kreslením na papier alebo výrobou modelov a až potom sa robia konštrukcie na mieste.

"Pri Polárnom exprese, sme tiež začali s kreslením a modelmi, ale namiesto  fyzickej konštrukcie sme často stavali priamo na počítačovom spracovaní dizajnu  Výhodou tohto procesu bola maximálna efektívnosť", hovorí Chiang, "vytvorili sme  2-dimenzionálne  vzory a potom sme ich transformovali do  hmotných miniatúrnych  modelov". 

Okrem návštevy miest, kde strávil Van Allsburg svoje detstvo, autori si všímali aj knižnú predlohu a ilustrácie Polárneho expresu pri výrobe filmu, aby zachovali čo najväčšiu autenticitu s autorovou originálnou víziou  a detským vnímaním dobrodružstiev malého hrdinu a jeho kamarátov - cestovateľov na Severný pól.


Bezlimitná kreativita:  zmena  budúcnosti filmov

Z  perspektívy kariéry zahŕňajúcej 30-ročné obdobie, Zemeckis víta novú vlnu filmovania, vidí ju ako nevyhnutnú ." Teraz môžeme filmy robiť  bez šošoviek, bez filmu. Nie je nutné hýbať, meniť  a posúvať osvetlenie, aby ste vytvorili predstavu, pretože to všetko urobí digitálna doména počítačov.  Tradičná sto rokov stará cesta  využívajúca optiku, chémiu a mechaniku, v rámci ktorej sme vytvárali filmové obrazy,  sa mení. Keď ľudia vidia Polárny expres v digitálnom kine, nie je to zásluha celuloidového filmu." 

Polárny expres je prvým hraným filmom, nakrúteným systémom Performance Capture, a v novembri tohto roku má svoj premiérový debut v IMAX 3D®.

IMAX 3D DMR proces je založený na základnom princípe spolupráce očí a mozgu  pri spracovaní vnímania 3-rozmerného sveta, v ktorom žijeme. Väčšina ľudí vidí dvomi očami a obidve oči sa automaticky zameriavajú na jeden centrálny bod, ktorý vidia z dvoch jemne odlišných pozícií. Toto umožňuje dve odlišné zobrazenia, ktoré mozog spracúva do trojrozmernej hĺbky.

Implementácia duálnej technológie filmového pásu je ďaleko kvalitnejším systémom v porovnaní so staromódnym  "červeno-modrým" anaglyfickým 3D, ktorý kombinuje obrazy ľavého a pravého oka  do jedného filmového pásu, zachycujúc ostrosť a farbu. IMAX 3D technológia eliminuje a posilňuje  zobrazenie  najvyužívanejšieho formátu  (15/70mm), ale  tiež využitím samostatných  pásov  filmu pre projekciu.

Aj keď je film konštruovaný pre 3D projekciu, je stále  projektovaný aj v 2D , keďže bude premietať aj v konvenčných kinách. 

IMAX DMR (Digital Re-mastering) je revolučnou  technológiou, ktorá  umožňuje  virtuálnu transformáciu akéhokoľvek  35mm filmu do obrazu a zvuku v kvalite IMAX Experience®.

 


autor press kit 30.11.2004
Meno:
ODOSLAŤ
:)

Žáner: Animovaný/Rodinný
Minutáž: 120 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2004
Homepage www

Premiéra SK:
Premiéra US:
0 z 10
0 z 10
FILMOVÉ PREMIÉRY
13.2 |
hodnotenie 6/10
13.2 |
hodnotenie 7/10
13.2 |
hodnotenie 7/10
13.2 |
hodnotenie 7/10
13.2 |
hodnotenie 10/10
20.2 |
20.2 |
20.2 |
NAJČÍTANEJŠIE
|CATS
24
hodnotenie 2/10
|SVIŇA
19
hodnotenie 7/10
|PRÍLIŠ OSOBNÁ ZNÁMOSŤ
4
hodnotenie 4/10
|ZAKLÍNAČ
13
hodnotenie 8/10
|NA NOŽE
5
hodnotenie 9/10
|BAD BOYS NAVŽDY
0
hodnotenie 8/10
|1917
4
hodnotenie 10/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 98056
02 |
návšt. 11039
03 |
návšt. 8933
04 |
návšt. 6366
05 |
návšt. 6184
06 |
návšt. 5760
07 |
návšt. 4786
08 |
návšt. 5615
09 |
návšt. 4802
10 |
návšt. 3602
REBRÍČEK US
01 |
$33,0 mil.
02 |
$12,0 mil.
03 |
$9,2 mil.
04 |
$6,5 mil.
05 |
$5,6 mil.
06 |
$4,2 mil.
07 |
$3,6 mil.
08 |
$2,4 mil.
09 |
$2,3 mil.
10 |
$2,3 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2020 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk