V SIETI

V SIETI

8.0

Čo všetko sa môže diať za dverami detskej izby, nám odhaľuje očakávaný a dlho avizovaný film V sieti českých tvorcov Barbory Chalupovej a Víta Klusáka. Českí dokumentaristi otvorili dvere aj do temného sveta, do ktorého je podľa prieskumov lapených až 41 % maloletých. Trinásta komnata online priestoru je odrazu odchýlená a my máme možnosť vidieť, že internetové zoznamky a čety sú rajom pre zvrhlíkov, miestom, kde sa dá beztrestne zneužívať tých najzraniteľnejších.

Tabuizovaná téma sexuálne zneužívaných detí na internete sa stala ústredným motívom snímky vyzývajúcej rodičov, pedagógov, zákonodarcov i celú spoločnosť, aby boli svedkom bujnejúcej perverznosti a pokúsili sa ju zastaviť. Aj z toho dôvodu si tvorcovia zvolili štýl nakrúcania, ktorý má ambíciu osloviť početnejšie publikum. Vďaka tomu, že je veľmi nekomfortné a odpudivé sledovať ju, vzbudí väčšie emócie, vyvolá diskusiu a s veľkou pravdepodobnosťou rozhýbe tých, ktorí majú v rukách moc trestať vinníkov a pomôcť obetiam.

V sieti sexuálnych predátorov sa v tomto príbehu ocitli tri 12-ročné dievčiny. V skutočnosti však ide už o dospelé ženy, ktoré si autori na kastingu vybrali na základe ich detského vzhľadu. Ide totiž o inscenovaný dokument, v ktorom sa tri herečky stanú volavkami a ich úlohou je prilákať na svoj fiktívny profil mužov so zvrátenými úmyslami.

Tereza, Anežka a Sabina sa tak vrátia v čase a opäť sa ocitnú v koži pubertálnych dievčat. Štáb každej pripraví vlastnú detskú, ktorá sa neskôr stane ich javiskom i dejiskom chlipných návrhov. Cieľ tvorcov bol jasný. Poukázať na narastajúci fenomén zneužívania detí na internete a práve ony tri si mali na vlastnej koži vyskúšať a demonštrovať, čím si prechádzajú obete zneužívania. Trojica mladých herečiek, z toho jedna študentka herectva a dve neherečky, sa striktne držali stanoveného kódexu – z vlastnej iniciatívy neoslovovať mužov, nekoketovať a každému neustále pripomínať, že majú len 12 rokov.

V priebehu piatich hodín od vytvorenia profilu ich kontaktovali desiatky mužov vo veku 23 až 63 rokov. Od tej chvíle sa stávame svedkami nechutného vyčíňania v online priestore. Hrdinky dokumentu sa naozaj stávajú hrdinkami, pričom desať dní nakrúcania znášajú sexuálne ataky mladých i starých mužov. Hoci každému prízvukujú, že sa chcú len rozprávať, netrvá ani minútu a väčšina im ukáže svoj penis, masturbuje pred webkamerou a žiada od nich, aby sa vyzliekli, prípadne poslali fotku ich obnaženého tela.

V sieti

Tvorcovia sa však nesnažia kriminalizovať každého muža na zoznamke, či ho dokonca obviniť z pedofílie. V prvom rade sa zameriavajú na sexuálnych predátorov a formou inscenovaného dokumentu pred nimi varujú. Ich tváre i prirodzenie prekrývajú maskou. Je tu však jedna výnimka, ktorej identitu odhalili. Postarala sa o emotívne chvíle a prečo to tvorcovia urobili, pochopíte, keď si film pozriete.

Filmári možno bez toho, aby to mali v úmysle, servírujú divákovi typológiu úchylného jedinca. Tento sociálny experiment tak okrem iného vytvoril viacero psychologických profilov mužov schopných znížiť sa k takémuto správaniu a varuje pred nimi. Či už ide o zadaného muža túžiaceho po „malom“ rozptýlení, o zakomplexovaného chudáka odmietaného ženami, o zvráteného psychopata používajúceho akékoľvek nástroje, len aby dostal svoju obeť tam, kam chce, alebo o nebezpečného pedofila, ktorý dokáže hrať so svojou obeťou sofistikovanú hru.

V sieti

Snímka je bezpochyby šokujúca a citlivejšie povahy sa neubránia možno ani slzám. Tvorcom sa však podarilo neprekročiť hranicu znesiteľnosti. V istých momentoch im pomohli odľahčiť závažnosť autentické situačné vtipy ako aj sami seba zosmiešňujúci zvrhlí aktéri. Obaja režiséri sa vo svojej tvorbe radi púšťajú do ťažkých tém a dokážu ich aj nápadito podať. Vít Klusák pred rokmi spoločne s Filipom Remundom zaujal výborným dokumentom a takisto sociálnym experimentom Český sen a medzi divákmi zarezonoval aj komediálne ladený dokument Svět podle Daliborka, kde sa ponoril do duše pravicového extrémistu. Barbora Chalupová má len 26 rokov a na konte už viacero ocení. Vo svojich dokumentoch sa venuje témam ako rodová nerovnosť, kríza bývania či manželstvá rovnakého pohlavia.

Nepohodlné námety sú obom blízke a svojimi filmami dokážu dvíhať varovný prst bez pátosu a zároveň hodnoverne. Ich spoločný projekt V sieti má takisto jasný cieľ. Upozorniť na neriešený problém zneužívania v online priestore a vyprovokovať kompetentných k jeho riešeniu. Veľká časť viny padá aj na prevádzkovateľov sociálnych sietí a četov, ktorých nepriamo nabáda k prísnejšej kontrole obsahu.

V sieti

Veľa odkazov však takisto zostáva v nepriamej rovine. Hoci autori nemali v úmysle nakrútiť film poskladaný z rozhovorov s odborníkmi či ako investigatívnu reportáž, pohľad profesionálov tu chýba. Na zopár krátkych výpovedí riaditeľky českej Linky dôvery, psychologičky, sexuologičky a advokáta tu absentuje línia stanovísk znalcov, ktorí by vniesli do témy viac svetla a posilnili by edukatívny charakter snímky. Rovnako aj poradenstvo pre rodičov detí s podobnými skúsenosťami či informácie o prevencii zostávajú v úzadí.

Napriek tomu má dokument veľkú výpovednú hodnotu a má obrovský potenciál rozprúdiť v spoločnosti naliehavú diskusiu. Chalupovej a Klusákovi sa podarilo z neho vykresať kvalitný kúsok, ktorý aktuálne existuje v troch verziách – dlhšia kinoverzia je prístupná od 15 rokov, kratšia určená na premietanie pre žiakov druhého stupňa základnej školy od 12 rokov.

Aktualizované informácie o verziách filmu:

Film je v ponuke distribučnej spoločnosti Filmtopia v TROCH verziách – hlavná verzia, ktorá vchádza do kín 5.3. je kinoverzia vhodná pre deti bez sprievodu dospelej osoby od 15 rokov. V sprievode rodičov je film vhodný od 12 rokov.

Druhá verzia filmu bude prístupná od 12 rokov a bude určená čisto a výhradne na školské projekcie u vás v kinách. Film je možné na školské projekcie programovať dva týždne po uvedení prvej verzie, čiže od 19.3. K filmu budú psychológmi a sexuológmi pripravené metodické materiály nie len pre pedagógov, ale aj pre deti a rodičov.

Tretia verzia je určená filmovým klubom, je určená divákom od 18 rokov. Tvorcovia filmu sa rozhodli, že by mali mať rodičia možnosť vidieť film tak, ako ich deti vidia tieto veci reálne na internete.

V síti (Česká republika / Slovensko, 2019, 90 min.)
Réžia: Vít Klusák, Barbora Chalupová. Scenár: Vít Klusák, Barbora Chalupová.